kan ikk se hva det er på di billeder kan du ikk smide nogle bedere op ...men skal jeg skyde på noget så afgasser dine LS ....men de virker også noget masive dine LS og opbygning ...men nu har jeg jo heller ikk set hele herlig heden
hej
tåget saltvand,hvis det ikke er grønt skyldes som regel en bakteriell opblomstring,det er nok heller ikke kun bakterier der men forhåbentlig også protozoa samt andre mindre dyr..?
jeg har ingen dyr i nu... da jeg købte mit akvarie var der levende sand med. og jeg har så købt levende sten og tilføjet den mængde salt der nu skulle i... ikke andet.. det har kørt 3 uger ca.
mvh Emil
og det startede med grønt "støv" i som satte sig på ruderne.. nu er det fjernet og der er nu det brune snask. jeg har ikke bygget stenene op som de skal ligge i sidste resultat. jeg er ny på markedet her som i nok kan fornemme ...
min skummer er en
Jeg er ked af at sige det til en ny, og jeg håber virkelig at jeg tager fejl, men dine sten ser rigtig meget massive ud (saltvandsfolk kalder dem for havefliser). Hvis de ikke er meget porøse og lette vil de ikke komme til at fungere ordentligt som filter og du vil få store problemer siden hen. J
Jeg er ked af den negative melding, men hvis jeg har ret er det bedre at finde ud af det nu end senere, hvor det vil koste dig ærgerlser og penge til døde koraller of fisk.
Jeg havde, da jeg startede op, nogle sten der lignede dine meget og de er blevet kasseret.
Igen jeg håber virkelig at jeg tager fejl og håber at andre med erfaring vil give deres besyv med.
leifkrarup skrev:Jeg er ked af at sige det til en ny, og jeg håber virkelig at jeg tager fejl, men dine sten ser rigtig meget massive ud (saltvandsfolk kalder dem for havefliser). Hvis de ikke er meget porøse og lette vil de ikke komme til at fungere ordentligt som filter og du vil få store problemer siden hen. J
Jeg er ked af den negative melding, men hvis jeg har ret er det bedre at finde ud af det nu end senere, hvor det vil koste dig ærgerlser og penge til døde koraller of fisk.
Jeg havde, da jeg startede op, nogle sten der lignede dine meget og de er blevet kasseret.
Igen jeg håber virkelig at jeg tager fejl og håber at andre med erfaring vil give deres besyv med.
Jeg vil nu give dig ret Leif, synes også, at de ser noget massive ud. Fulgte de med, eller er det en forhandler, som rådede dig til dem? Er det meget lette = at de er porøse?
Det er bedre at finde ud af det nu, hvor du kun er i indkørelsesfasen end, når akvariet er fuld af liv
Hej Begge... de vejer ikke ret meget.. men hvad betyder porøse?? ... og 1000 tak for alle svarende.. det er en dyr hobby og det er virkelig rart at have nogen til at hjælpe igennem
Tarding skrev:og jeg har 2 roteringsmotore der skyder 6000l og 4000l rundt i timen
Hvor stort er akvariet har du overløb og sump ? Eller har du indvendig sump ?
På billederne ser det ud til at der ligger meget snavs på dine lev.sten og på bunden. Din cirkulation skulle gerne være så kraftig at der IKKE kan lægge sig snavs nogle steder også kalet døde zoner.
Har du muglighed for det så ret dine pumper direkte ind på dine sten så de bliver blæst rene. Godt nok får du hvirvlet en masse skidt rund men det burde din skummer kunne tage ellers må du lige lave nogle små vandskifte hvor du får suget noget af det slam ud af systemet.
Jeg vil desvære sige som de andre at dine lev.sten ser MEGET masive ud. Men det kan måske også skyldes at de er fyldt med skidt at det snyder.
Tarding skrev:og jeg har 2 roteringsmotore der skyder 6000l og 4000l rundt i timen
Hvor stort er akvariet har du overløb og sump ? Eller har du indvendig sump ?
På billederne ser det ud til at der ligger meget snavs på dine lev.sten og på bunden. Din cirkulation skulle gerne være så kraftig at der IKKE kan lægge sig snavs nogle steder også kalet døde zoner.
Har du muglighed for det så ret dine pumper direkte ind på dine sten så de bliver blæst rene. Godt nok får du hvirvlet en masse skidt rund men det burde din skummer kunne tage ellers må du lige lave nogle små vandskifte hvor du får suget noget af det slam ud af systemet.
Jeg vil desvære sige som de andre at dine lev.sten ser MEGET masive ud. Men det kan måske også skyldes at de er fyldt med skidt at det snyder.
Steen
Jeg har et 530 l. 120 l. sump. jeg har lagt lidt mærke til at det brune forsvinder lidt i sandet nu... det bliver mere vidt. men kan ikke rigtig finde ud af om stenene bliver pænere.. jeg fornemmer noget "lilla" inden under. er det godt eller skidt?
mine roteringspumper skyder 6000l og 4000l i timen. jeg har sat 6000l. væk fra overløbet nede i bunden og 4000 l oppe i toppen mod overløbet
i teorien kan det være at MgCl,direkte er "beskidt" ved at lukke porer der fungerer som pumper (orme),jeg må give de andre ret i at stenene ser noget blege ud og massive,de er gode nok som fundament,men generelt hvis der ikke ses noget liv på overfladen er der næppe noget indeni.pluds at hvis tidligere ejer har brugt "kalkwasser" kan fosfat sive tilbage i vandsøjlen ved foreksempel ph skift..
Jeg vil sige du skal have langt flere lev.sten i akvatiet end dem du har nu...Det bedste råd er at du køber nogle godt indkørte . Men pas på de ikke er masive...hehe
Din cirkulation er alt for lidt .. Jeg har selv 80.000L/H i cirkulation på mit 1000L og det er UDEN returpumpe talt med.
Det lilla kan næsten kun være kalkalger de kommer af sig selv og er gode tegn.
spdiving skrev:Jeg vil sige du skal have langt flere lev.sten i akvatiet end dem du har nu...Det bedste råd er at du køber nogle godt indkørte . Men pas på de ikke er masive...hehe
Din cirkulation er alt for lidt .. Jeg har selv 80.000L/H i cirkulation på mit 1000L og det er UDEN returpumpe talt med.
Det lilla kan næsten kun være kalkalger de kommer af sig selv og er gode tegn.
Steen
shit.. 80.000l. .. jeg forhørte mig i akvarieudstyr på laplandsgade. og der passede mine cirkulationspumper ellers godt til størrelsen? hmm...
jeg havde tænkt mig at købe omkring 50kg sten mere. så der er omkring 85-90 kg. i.. kan jeg lægge dem sammen med eller skal jeg starte helt forfra?
ole. skrev:i teorien kan det være at MgCl,direkte er "beskidt" ved at lukke porer der fungerer som pumper (orme),jeg må give de andre ret i at stenene ser noget blege ud og massive,de er gode nok som fundament,men generelt hvis der ikke ses noget liv på overfladen er der næppe noget indeni.pluds at hvis tidligere ejer har brugt "kalkwasser" kan fosfat sive tilbage i vandsøjlen ved foreksempel ph skift..
`
Hvad kan jeg gøre ved MgCl? jeg har alt i tilsætningsstoffer. så det er bare at proppe i. jeg mangler lige et nyt testsæt dog. kan det reddes tror du?
vil det sige jeg godt kan beholde dem men skal skaffe mig nogle gode indkørte fijisten evt? .. og hvad vil det sige at bruge kalkwasser?
Nu er Akvarieudstyr nok heller ikke de bedste til at dele guldkorn ud. Jeg vil sige det lige ud de er nogle klaphatte.
Du kan vælge at tage de sten ud du har nu eller bruge dem entenen i bunden af din stensætning eller i sumpen. Havde det været mig selv havde jeg lige købt de sidste sten der skulle bruges også sammenligne de sten du har nu med dine andre du køber også kun bruge de bedste de andre kan du sælge eller bruge i sumpen.
Køber du ikke indkørte sten ved jeg at Klovnfisken sælger rigtig gode lev.sten. Et godt råd tag der ind lige når han har fået en sendning sten hjem for så er der masser at vælge imellem.
Skal akvariet køre godt kræver det god cirkulation, lys og skummer. Er de 3 ting opfyldt så er du kommet et godt skridt hen af vejen.hehe
spdiving skrev:Nu er Akvarieudstyr nok heller ikke de bedste til at dele guldkorn ud. Jeg vil sige det lige ud de er nogle klaphatte.
Du kan vælge at tage de sten ud du har nu eller bruge dem entenen i bunden af din stensætning eller i sumpen. Havde det været mig selv havde jeg lige købt de sidste sten der skulle bruges også sammenligne de sten du har nu med dine andre du køber også kun bruge de bedste de andre kan du sælge eller bruge i sumpen.
Køber du ikke indkørte sten ved jeg at Klovnfisken sælger rigtig gode lev.sten. Et godt råd tag der ind lige når han har fået en sendning sten hjem for så er der masser at vælge imellem.
Skal akvariet køre godt kræver det god cirkulation, lys og skummer. Er de 3 ting opfyldt så er du kommet et godt skridt hen af vejen.hehe
Steen
jeg holder øje med klovnfisken så jeg har en hqi lampe med 2x150 w pære og en eller anden blå pære i midten. de er ret kraftige ihvertfald. jeg tager mine sten op når jeg får købt nogle nye og renser dem og smidder dem i sumpen så. skal jeg evt installere en lampe over sumpen også så?
Lev.sten behøver ikke lys og der vil komme masser af pods (dyr) afligevel.
Lyset du har over lyder ikke af ret meget så det er ikke sikkert du vil kunne holde de mere lyskrævene koraller.
Ved for lidt lys blive de brugne og kedlige eller i væste fald dø.
Mit råd ville nok være mindst 2x250w HQI + 2x54w T5.
ole. skrev:i teorien kan det være at MgCl,direkte er "beskidt" ved at lukke porer der fungerer som pumper (orme),jeg må give de andre ret i at stenene ser noget blege ud og massive,de er gode nok som fundament,men generelt hvis der ikke ses noget liv på overfladen er der næppe noget indeni.pluds at hvis tidligere ejer har brugt "kalkwasser" kan fosfat sive tilbage i vandsøjlen ved foreksempel ph skift..
`
Hvad kan jeg gøre ved MgCl? jeg har alt i tilsætningsstoffer. så det er bare at proppe i. jeg mangler lige et nyt testsæt dog. kan det reddes tror du?
vil det sige jeg godt kan beholde dem men skal skaffe mig nogle gode indkørte fijisten evt? .. og hvad vil det sige at bruge kalkwasser?
`
Tarding skrev:Jeg tager mine sten op når jeg får købt nogle nye og renser dem og smidder dem i sumpen så. skal jeg evt installere en lampe over sumpen også så?
(og mange mange tak for hjælpen)
Emil
Jeg vil dog sige, at du ikke behøver at rense dem, da dette kan ødelægge livet i dem, ikke at det ikke kommer igen, men det tager bare længere tid
Senest rettet af Marco R lør 13. mar 2010 19:18, rettet i alt 1 gang.
Tarding skrev:Jeg tager mine sten op når jeg får købt nogle nye og renser dem og smidder dem i sumpen så. skal jeg evt installere en lampe over sumpen også så?
(og mange mange tak for hjælpen)
Emil
Jeg vil dog sige, at du ikke behøver at rende dem, da dette kan ødelægge livet i dem, ikke at det ikke kommer igen, men det tager bare længere tid