RSM Hvad kan man gøre for at have stenkoraller?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2009

RSM Hvad kan man gøre for at have stenkoraller?

Indlæg af Michel sørensen »

Hej hvad kan man gøre for at man kan have sten koraller i sit redsea max. En af mine venner han kan ik få sine sten koraller til at trives og derfor ville jeg høre hvad man kan gøre med lyset. Har set forskellige RSM som kan have dem. påforhånd tak :)
819l saltvand!
spdiving
Reactions:

Re: RSM Hvad kan man gøre for at have stenkoraller?

Indlæg af spdiving »

Der er andet end kun lyset der spilder ind. Som feks. Skummer og Cirk. og vandværdierne.

Steen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Have et velkørende akvarie og så vælge knap så lyskrævende koraller.

Caulastrea, Euphyllia, Duncanopsammia, Montipora und so weiter..
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Jeg har lidt forskellige sps'er og lps'er i mit RSM 130. Alle lps'er klarer det fint mht vækst og farve (caulastrea, trachaphylia, acanstrea, euphylia). Sps'erne er lidt mere problematiske....de gror fint meeeen farverne er ikke så prangende som man ser under kraftigere lys. Selvfølgelig har næringstoffer i vandet også en stor del at sige.

Hvad man præcis skal gøre ved jeg ikke helt. Det er som skrevet vigtigt at systemet er stabilt. det er også en rigtig go ide lige at sætte sig ind i hva korallen man ønsker kræver mht til lys, evt fodring, placering osv...

Jeg har prøvet mig stille og roligt frem og det er ikke alt jeg har haft held med...

Mvh

Troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

ok tak for svarene så kigger vi lige lidt på de extra værdier altså ca og mg og osv.....
819l saltvand!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

og som drøftet tidligere,er der tale om tempererede dyr,som ikke ændrer sig ved rev temperaturer :biggrin:
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Min erfaring med RSM er at filter systemet i RSM er alt for svag, dermed bliver nitrat og phosphat hurtigt et problem, så eksternt nitrat og phosphat filter vil være en god ide og sørge for at skummeren kører optimalt, den originale skummer har jeg selv haft problemer med. Desuden er ekstra cirkulation i akvariet en god ide, eks. tunze 6025 el. 6045(her kommer der knald på, taler af erfaring :wink: )

Lys er så en tredje ting der skal tages højde for, enten ved at vælge koraller der ikke kræver så megt lys, eller opradere lyset(ikke en nem/billig løsning).
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Problemet er som regel meget simpelt - alt for mange fisk... Ud med fiskene, og korallerne vil trives :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Med mindre det er flere år siden, at der sidst er skiftet noget vand i akvariet, ville jeg slet ikke tænke på hverken Ca eller Mg. Jeg ville langt mere kigge på Po4 og No3.

Korallerne kan godt overleve ved lav Mg og Ca, men ikke overleve høj Po4 i længere tid.
Væksten går i stå, farverne bliver kedelige og på sigt kan korallerne dø af det.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Hougaard skrev:Problemet er som regel meget simpelt - alt for mange fisk... Ud med fiskene, og korallerne vil trives :)
Helt enig, men hvad er et koralrev uden fisk :f2:
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Lasse skrev:Helt enig, men hvad er et koralrev uden fisk :f2:
Sundere ?
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

okay han har det almindelig lige fra starten af sættet var i og skifter vand hver 2 uge og så er der 4 fisk i og en anemone.. Kan være det er anemonens skyld men der er ingen dårlige værdier men ca og mg er på ca 400 og mg 1200 mener ´jeg han sagde og ja skummeren køre fint og der er ingen dårlige ting i óg det har nok kørt i nu 3år omkring og alle trives af koraller men når der kommer en hammerkoral eller andre af sps'er i så begynder de at slime men hans fungia vokser og vokser stærkt og står på bunden så jeg ved ik men kunne godt være en ny skummer og så ud med anemonen eller er det bare mig?
819l saltvand!
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Hougaard skrev:
Lasse skrev:Helt enig, men hvad er et koralrev uden fisk :f2:
Sundere ?
Jaaaa, men personligt fortrækker jeg nu lidt fisk i baljen, ville personligt ikke kunne undvære fisk helt, og alle gæster vil da så komme med kommentaren "skal du ikke have fisk i"

Michel sørensen skrev:

okay han har det almindelig lige fra starten af sættet var i og skifter vand hver 2 uge og så er der 4 fisk i og en anemone.. Kan være det er anemonens skyld men der er ingen dårlige værdier men ca og mg er på ca 400 og mg 1200 mener ´jeg han sagde og ja skummeren køre fint og der er ingen dårlige ting i óg det har nok kørt i nu 3år omkring og alle trives af koraller men når der kommer en hammerkoral eller andre af sps'er i så begynder de at slime men hans fungia vokser og vokser stærkt og står på bunden så jeg ved ik men kunne godt være en ny skummer og så ud med anemonen eller er det bare mig?
Eric bornemann skriver i hans bog Corals, at en række blødkoraller afgiver giftige stoffer til vandet som stenkoraller ikke kan tåle, bl.a. skulle nogle typer sinularia skulle være meget problematiske. Det er formodentlig derfor nogle køre enten eller med blødkoraller eller stenkoraller.
112L display, 54L sump

Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

hmm oki ja men nu er der mange der har masser af begge dele i deres akvarier.... :D
819l saltvand!
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Michel sørensen skrev:hmm oki ja men nu er der mange der har masser af begge dele i deres akvarier.... :D

Det afhænger jo nok af sammensætningen, men prøver bare at give lidt input til hvad problemet kan være
112L display, 54L sump

Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"