Skummer størrelse? Kan den overdimentioneres?
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
Skummer størrelse? Kan den overdimentioneres?
Hej alle sammen.
Jeg er ved at ligge planer om at starte et nyt større akvarium op, og mit spørgsmål lyder:
Kan man have en for stor skummer til sit setup eller er det kun pengepungen der sætter grænser?
Jeg regner med at ende ude i noget der ligner 325l-410l tank og ca. 150l sump.
Jeg har forelsket mig i redseas nye c-skim 1200/1800. Prisen er næsten den samme, så med henblik på måske at udvide en dag kan man jo lige så godt tage 1800 modellen.
Red Sea C Skim 1800 Protein Skimmer ca. 2900 kr.
Red Sea C Skim 1200 Protein Skimmer ca. 2500 kr.
Lidt billeder og links:
http://www.redseafish.com/c-skim.asp
Er der andre der har gode ideer til en skummer til sumpen er forslag meget velkomne.
På forhånd tak
Mads Jensen.
Jeg er ved at ligge planer om at starte et nyt større akvarium op, og mit spørgsmål lyder:
Kan man have en for stor skummer til sit setup eller er det kun pengepungen der sætter grænser?
Jeg regner med at ende ude i noget der ligner 325l-410l tank og ca. 150l sump.
Jeg har forelsket mig i redseas nye c-skim 1200/1800. Prisen er næsten den samme, så med henblik på måske at udvide en dag kan man jo lige så godt tage 1800 modellen.
Red Sea C Skim 1800 Protein Skimmer ca. 2900 kr.
Red Sea C Skim 1200 Protein Skimmer ca. 2500 kr.
Lidt billeder og links:
http://www.redseafish.com/c-skim.asp
Er der andre der har gode ideer til en skummer til sumpen er forslag meget velkomne.
På forhånd tak
Mads Jensen.
- Vedhæftede filer
-
- red_sea-c-skim-skimmer_dimensions.jpg (18.13 KiB) Vist 782 gange
-
- red_sea-c-skim-skimmer-main.jpg (22.56 KiB) Vist 782 gange
Mads Jensen
Re: Skummer størrelse? Kan den overdimentioneres?
Den ser sgu alt for teknisk ud i forhold til hvad den skal.
Hvad med noget mere simpelt...hehe
Feks¨. en ATB http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... pwxycergtw
Steen
Hvad med noget mere simpelt...hehe
Feks¨. en ATB http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... pwxycergtw
Steen
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Jeg er enig med Steen.
- Dertil mener jeg ikke at den du giver link til er overdimentioneret, det er ingen af dem! Tvært imod...
Regn med at skummer producenters angivelser er på en god dag, og det accepteret i hobbyen at vi trækker 50% fra i angivet ydelse. Og så er du nede på maks. akvarie på 300 liter i det fald at du ønsker at holde SPS koraller...
Jeg er af den mening at man ikke kan overdimentionere skummer...
- Dertil mener jeg ikke at den du giver link til er overdimentioneret, det er ingen af dem! Tvært imod...
Regn med at skummer producenters angivelser er på en god dag, og det accepteret i hobbyen at vi trækker 50% fra i angivet ydelse. Og så er du nede på maks. akvarie på 300 liter i det fald at du ønsker at holde SPS koraller...
Jeg er af den mening at man ikke kan overdimentionere skummer...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det kan man nu godt, men det kræver nærmest at man har mere vand i skummeren end i resten af systemet. Jeg prøvede på et tidspunkt at sætte min MCE600 til et 30 liters akvarie og resultatet blev ret underligt - Mener redoxen blev superlav.William Jr skrev:Jeg er af den mening at man ikke kan overdimentionere skummer...
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
Ok. Tak for de hurtige svar.
Jeg leder lidt videre i den store skummer jungle, det er nok rigtigt hvad Sten skriver med hensyn til det tekniske, men jeg er en sucker for teknik og elsker tekniske dimser, jo mere de kan jo sjovere. Jeg ved godt at der er mere der kan gå i stykker, men det er bare så cool med ekstra funktioner, lidt ligesom en sunraiser i ge fleste tilfælde ligegyldigt men cool og med stor blæreværdi. Det skal self. ikke være på bekostning af ydelsen.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Jeg leder lidt videre i den store skummer jungle, det er nok rigtigt hvad Sten skriver med hensyn til det tekniske, men jeg er en sucker for teknik og elsker tekniske dimser, jo mere de kan jo sjovere. Jeg ved godt at der er mere der kan gå i stykker, men det er bare så cool med ekstra funktioner, lidt ligesom en sunraiser i ge fleste tilfælde ligegyldigt men cool og med stor blæreværdi. Det skal self. ikke være på bekostning af ydelsen.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Jeg husker desværre ikke hvor...men denne skummer har fået rigtig god kritik. Esben har en sprit ny til salg hvis han ikke har fået solgt den.
Nej!...jeg mener ikke at en skummer kan overdimentioneres...ihvertfald ikke inden for rimelighedens grænse. Det baserer jeg bla. på et 220 liters akvarium på Zeovitforum som afskummes med en Bubble King 180. Brugeren hedder Robertus og hans SPS akvarium er fantastisk.
Selv kører jeg med en BK mini 200 til mine 250 liter....denne er realistisk rated til 550-1200 liter
Nej!...jeg mener ikke at en skummer kan overdimentioneres...ihvertfald ikke inden for rimelighedens grænse. Det baserer jeg bla. på et 220 liters akvarium på Zeovitforum som afskummes med en Bubble King 180. Brugeren hedder Robertus og hans SPS akvarium er fantastisk.
Selv kører jeg med en BK mini 200 til mine 250 liter....denne er realistisk rated til 550-1200 liter
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Hvis du er teknik freak så er du kommet det rigtige sted hen... Men spar det væk fra skummeren!pelle64 skrev:Ok. Tak for de hurtige svar.
Venlig hilsen
Mads Jensen
- For "blære værdi" vil jeg anbefale Bubble King skummere, en egenskab RedSea produkter gennerelt aldrig har kunnet prale med...

/Flemming,

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Vel okay... I ekstreme tilfælde kan man det!Hougaard skrev:Det kan man nu godt, men det kræver nærmest at man har mere vand i skummeren end i resten af systemet. Jeg prøvede på et tidspunkt at sætte min MCE600 til et 30 liters akvarie og resultatet blev ret underligt - Mener redoxen blev superlav.William Jr skrev:Jeg er af den mening at man ikke kan overdimentionere skummer...

- Almindelig vis ikke, ikke for akvarier i denne kaliber som trådstarter har... Her er det oftest økonomisk formåen som som sætter grænsen!
Eks: Ville jeg gerne have BK 650. Men min økonomiske formåen rækker til en 400, sammen med fornufts sans. Og denne gør jobbet fint...

/Flemming,

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Fandt lige anmeldelsen.
http://www.redseafish.com/languages/95/ ... g%2008.pdf
http://www.redseafish.com/languages/95/ ... g%2008.pdf
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
fornylig læste jeg en undersøgelse fra bergens universitet,mener det var skrevet af fosså og co.
at dybtvands koralrev af arten lophelia pertusa,er blevet særdeles vigtig for havbundsmiljøet i de norske kyste.Lopheliaen skulle trives under særlige forhold i miljøet med faktorer såsom temperatur,vanddybde,vand bevægelse og tilstrækkelige fødevarer.
selve forsøget gik ud på flere simuleringer af selve bund topografien med en tvunget hældning og med en "atmosfærisk lavtryk"
reultaterne viste at mange af lophelia revenes pladsering langs soklens kanter er netop fordi udbruddet af fødevarer er godt i disse områder.
også er der petersens graf med eksperimentet på en A.Tenius,hvor han fodrer med artemia nauplii,det virker som latterligt meget foder
bogen hedder "Proceedings of the 1st International Coral Husbandry Congress, Arnhem Netherlands."

at dybtvands koralrev af arten lophelia pertusa,er blevet særdeles vigtig for havbundsmiljøet i de norske kyste.Lopheliaen skulle trives under særlige forhold i miljøet med faktorer såsom temperatur,vanddybde,vand bevægelse og tilstrækkelige fødevarer.
selve forsøget gik ud på flere simuleringer af selve bund topografien med en tvunget hældning og med en "atmosfærisk lavtryk"
reultaterne viste at mange af lophelia revenes pladsering langs soklens kanter er netop fordi udbruddet af fødevarer er godt i disse områder.
også er der petersens graf med eksperimentet på en A.Tenius,hvor han fodrer med artemia nauplii,det virker som latterligt meget foder

bogen hedder "Proceedings of the 1st International Coral Husbandry Congress, Arnhem Netherlands."

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg mener bare at det godt kan blive for meget skummer
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg kender en som har haft et 450L men en Tunze 9010 skummer og han kunne stort set ikke kunne holde koraller. (Men det er ikke skummerens skyld, men nok mere nåden han holder arvarie på
)
Da han lukkede det ned, startede han et 75L men lidt af det samme sand, sten og fisk, samt de koraller han have tilbage. Der på satte han en af saltvandsbutikken 200 skummer (kopi af ATI 200) Nu kan hold Sps endag med god vækst. måden han holder akvarie på har stort set ikke ændret sig, bortset fra han har fået lysten tilbage.
Det er et eksempel på at en stor skummer kan måske hjælpe, hvis men ikke kan finde en mere naturlig balance i akvariet. Eric Borneman fortrækker at skummeren kan bruges i nødstilfælde eller imens men er på ferie og akvariet passes.
Jeg selv har valg en overdimensioneret skummer da jeg kører med VSV og kraftig Iltning er nødvendigt. desuden vil jeg gerne have mange fisk og jeg syntes den letteste måde at holde saltvandsakvarie er med en O.D. skummer.

Da han lukkede det ned, startede han et 75L men lidt af det samme sand, sten og fisk, samt de koraller han have tilbage. Der på satte han en af saltvandsbutikken 200 skummer (kopi af ATI 200) Nu kan hold Sps endag med god vækst. måden han holder akvarie på har stort set ikke ændret sig, bortset fra han har fået lysten tilbage.
Det er et eksempel på at en stor skummer kan måske hjælpe, hvis men ikke kan finde en mere naturlig balance i akvariet. Eric Borneman fortrækker at skummeren kan bruges i nødstilfælde eller imens men er på ferie og akvariet passes.
Jeg selv har valg en overdimensioneret skummer da jeg kører med VSV og kraftig Iltning er nødvendigt. desuden vil jeg gerne have mange fisk og jeg syntes den letteste måde at holde saltvandsakvarie er med en O.D. skummer.
Senest rettet af Hvam ons 10. mar 2010 16:51, rettet i alt 1 gang.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg vil prøve at kommentere senere hvam,lige nu er jeg ved at logge af!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg kender en som har haft et 450L men en Tunze 9010 skummer og han kunne stort set ikke kunne holde koraller. (Men det er ikke skummerens skyld, men nok mere nåden han holder arvarie på )
Vi er vel enige om at langt de fleste svære koraller skyldes netop et foder problem.?hobbyen er notorisk dårlig at fastholde sådanne data(kladografer) i stedet for anektdoter og enda dårligere til at formidle denne viden udover fællesskabet.!at du kan holde kunstige miljøer i live med kunstige midler er ikke ensbetydende med at du skal,så jeg tror at i systemer hvor der doseres kunstig mad samt derefter fjerning af overskydende mad kun kan bruges positivt på et videnskabelig plan hvor opdræt kunne bruges til bevaring.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Ahh, den gode Bornemann indblandet igen... (
- Med den respekt som hører sig til, men med et lille smil om øjet!
Ole jeg er ikke helt sikker på at læse din post rigtigt...
Og den gode Bornemann gav sikkert et godt foredrag i København, som jeg desværre gik glip af. Og han er hav biolog... Vi kommer ikke uden om hans store viden på dette felt, og så har jeg betalt min respekt!
- Han kører sit akvarie på sin måde, og det dannede baggrund for hans anbefalinger for måde at "gøre det rigtigt". Men... (!)
Og rigtigt er lig (i videst muligt omfang) (!) at køre biologisk... Og jeg kan tilslutte mig det (i videst muligt omfang) (!)
Som jeg ser det er det her at hans måde ikke længere holder... Den holder ikke (I min opfattelse) med det som er tanken på et smukt rev (!), som folk er flest. Sammenholdt med hans... Som også er et smukt rev, hvis man er til et biologisk udseende akvarie! (!)
- Min pointe er at efter opfattelsen et smukt rev, dertil sammenblander vi for mange ting i det efter opfattelsen et smukt rev. Og så opstår nødvendigheden af en god skummer... Og med min opfattelse af et smukt rev (!), en særdelses god skummer. Særdelses god skummer for mit hold af Kirurger, og stort fødeindtag/ afffalds produktion med det holde Kirurger!
- Jeg mener at vi sammen sætter for stor diversitet i både fisk og koraller for at lade det være praktisk muligt i længere tid at kunne køre uden skummer. Og heraf min opfattelse at man kan ikke køre med for kraftig afskumning...
Men man kan køre uden skummer med diciplin ikke at have for mange fisk, osv... Men det har et flertal, jeg selv inklusive!
Men dette blot min mening!
- Med den respekt som hører sig til, men med et lille smil om øjet!

Ole jeg er ikke helt sikker på at læse din post rigtigt...
Og den gode Bornemann gav sikkert et godt foredrag i København, som jeg desværre gik glip af. Og han er hav biolog... Vi kommer ikke uden om hans store viden på dette felt, og så har jeg betalt min respekt!
- Han kører sit akvarie på sin måde, og det dannede baggrund for hans anbefalinger for måde at "gøre det rigtigt". Men... (!)
Og rigtigt er lig (i videst muligt omfang) (!) at køre biologisk... Og jeg kan tilslutte mig det (i videst muligt omfang) (!)
Som jeg ser det er det her at hans måde ikke længere holder... Den holder ikke (I min opfattelse) med det som er tanken på et smukt rev (!), som folk er flest. Sammenholdt med hans... Som også er et smukt rev, hvis man er til et biologisk udseende akvarie! (!)

- Min pointe er at efter opfattelsen et smukt rev, dertil sammenblander vi for mange ting i det efter opfattelsen et smukt rev. Og så opstår nødvendigheden af en god skummer... Og med min opfattelse af et smukt rev (!), en særdelses god skummer. Særdelses god skummer for mit hold af Kirurger, og stort fødeindtag/ afffalds produktion med det holde Kirurger!
- Jeg mener at vi sammen sætter for stor diversitet i både fisk og koraller for at lade det være praktisk muligt i længere tid at kunne køre uden skummer. Og heraf min opfattelse at man kan ikke køre med for kraftig afskumning...
Men man kan køre uden skummer med diciplin ikke at have for mange fisk, osv... Men det har et flertal, jeg selv inklusive!
Men dette blot min mening!

/Flemming,