Indstil skummer..?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Indstil skummer..?

Indlæg af Tarding »

Hej Alle.. jeg har lige startet mit 530liters op. med en 120 l. sump. jeg har en skummer som jeg simpelthen ikke kan indstille. der sidder den lille drejeknap ved filter hvor den tømmer ud i returkammeret der pumper vandet op i akvariet igen. men jeg kan ikke få den til at stå på en konstant indstilling hvor der kommer der der snavs i koppen øverst. endten fylder den lortet op med vand og ellers kommer der ikke noget i. det resulterede i at min ene pumpe stoppede med at pumpe ind i skummeren da dens filter var fyldt med brunt snavs!. da jeg så fixede den blev mit akvarie helt grumset igen.. hvad gør jeg forkert her? please hjælp mig. har brugt dyre domme og kan ikke få det til at køre rundt :S

Mvh Emil
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Indstil skummer..?

Indlæg af Nolan »

Hvilken skummer drejer det sig om ?

/Kim
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Tarding »

der står ikke noget på den.. så det er nok en "no-name" :S ... jeg kan måske ligge billeder op? vil det hjælpe?
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Tarding »

Smidder lige et par billeder op af "vidunderet" :)

jeg har vist med en rød ring på den jeg drejer for at justere hvor højt vandet skal ligge. pumperne jeg bruger tager omkring 2-3000l i timen.

håber du kan hjælpe mig :)

Mvh Emil
Vedhæftede filer
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Det ser ud som at den ikke blander luft nok med?

Billede

- Din vandstand i det indsatte billede mener burde stå omkring, eller lige over den sorte bund/ kant som ses på din skummer kop...
Herover burde være bobler af varierende størrelse!

Din cylinder/ skummer krop derimod burde være mere mælket at se på...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Hej jeg har samme skummer, jeg har også haft noget bøvl med min men nu kører den ok. Jeg har ca 8 cm vand over indsugningen på pumpen, min skummer står på en dyb tallerken der var simpelthen for meget vand over pumpen til at den trak luft nok ind.
Derudover har jeg boret hullet op på indsugningsstudsen op ( det er gjort ca 1-1,5 mm større ) og så har jeg stripset et lag enkamat på nålehjulet så boblerne blivet pisket mere i stykker. Du skal huske at rense svampen på returrøret ellers kommer vandet op gennem koppen, det sker hvis man er doven og ikke renser den hver måned ;)
Skummet skal ikke stå højere en max 2 -3 cm i røret i skummerkoppen, måske bruger du en pumpe som er for kratig ( tag et billede af pumpen og hvor vandstanden er i sumpen i forhold til pumpen ) . Hvis du bruger den originale pumpe skal du montere den direkte på skummeren, det der bøjningsskrammmel er ikke en skid værd sammen med den originale pumpe.
mvh ivan
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Tarding »

jeg roder lige med det imorgen... alt for fedt at nogen gider tage sig tid til at hjælpe.. mange mange tak :D jeg vender tilbage med et "resultat" :D
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Ligner lidt en shin mao skummer?
yvonnejan
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af yvonnejan »

Hej Emil

jeg tror dit problem er at pumpen giver for meget vand du skal montere er hane på slangen så du kan regulere vandmængden eller klemme slangen lidt sammen evt med en lille skruetvinge. jeg kan se på billede at din vandstand i skummer koppen er alt for høj den skal ned lige i underkanten af skummerkoppen så der kun er skum i selve skummerkoppen
mvh jan
yvonnejan
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 4270 Høng

Indlæg af yvonnejan »

Hej
jeg mener det er denne skummer

http://www.haqos.com/product_show.asp?id=226

mvh jan
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Tarding »

Hej Jan . det var da dig jeg købte det af :) ... altså mit problem er at der ligger sådan et brunt lag på bunden. jeg ved jo ikke om det er brune alger. men det ligner ikke dem du havde på din bund i dit nye. men den pumpe der pumper vand ind i skummeren blev helt stoppet i filtret af det brune snask der. så derfor pumpede den ikke over i skummeren. men da jeg rensede den kørte det igen. der er bare det at skummeren netop ikk rigtig fylder op i koppen. der sidder jo en hane på den hvor jeg kan justere hvor meget vand den skal tage ind. så jeg har nu prøvet at sætte vandstanden ned som i nævner. så må vi prøve igen... men det er den rigtige skummer på billedet :)
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Tarding »

jeg tror sku den virker nu.. jeg indstillet den sådan at der kun kommer "sort" snask og skum i .. og den fylder sig sådan ca. så jeg skal tømme den hver 5-6 dag.. kan det passe? :)
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

ja det kan godt passe du skal gøre :GO
jeg tømmer min ca hver 5 dag
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Tarding »

smukt :D
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af ivanj »

Hvis der ikke er mere skum end der er på billederne ville jeg overveje at droppe den U-bøjning og sætte pumpen direkte på skummeren samt sætte noget enkamat på nålehjulet, så virker den meget bedre. Jeg vilo gerne sende et billede af hvordan skummet ser ud i min, jeg kan desværre ikke finde ud af at sætte billeder ind i teksten her.
god weekend
ivan
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

ivanj skrev:Hvis der ikke er mere skum end der er på billederne ville jeg overveje at droppe den U-bøjning og sætte pumpen direkte på skummeren samt sætte noget enkamat på nålehjulet, så virker den meget bedre. Jeg vilo gerne sende et billede af hvordan skummet ser ud i min, jeg kan desværre ikke finde ud af at sætte billeder ind i teksten her.
god weekend
ivan
Jamen det er skam ikke svære Ivan. Lige nedenunder denne textboks, kan du se 2 faner, hvor den første hedder; Handling og den næste hedder Upload af vedhæftede filer, den sidste trykker du på, og trykker igen på Gennemse, og så finder du bare billedet, og trykker tilføj filen, og wupti så er det vedhæftet :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16

Indlæg af ivanj »

Mit kamera kan ikke tage billeder som er små nok ( de fylder ca 1 mega ) men jeg sender gerne et billede på mail.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

ivanj skrev:Mit kamera kan ikke tage billeder som er små nok ( de fylder ca 1 mega ) men jeg sender gerne et billede på mail.
Det kan du gøre vha. paint, men har sendt dig en PB :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Tarding »

Hej ivan.. når du skriver et svar kan du nede under det vide skrivefelt vælge tilføj billeder :) .. men de billeder jeg har lagt op her er før jeg fik "gang" i den :) men tak go weekend til dig også :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"