Jeg har valgt at starte med design af sumpen. Efter lidt tids læsning er jeg blevet godt inspireret, men er stadig noget i tvivl om diverse basale ting.
Jeg har fundet det her design: http://www.melevsreef.com/acrylics/sumps/f/sump_f.html Syntes i at det er et godt udgangspunkt?
Dette design har jeg så tænkt mig at skalere så det passer til mit 200 liters akvarie. Jeg har dog nogle spørgsmål som jeg håber i kan svare på

1 - Hvorfor er der et skillerum mellem det venstre rum og det midterste rum som tvinger vandet ned og derefter op? Hvad er formålet med dette?
2 - Hvad er klogt at putte i refugium rummet? Og hvorfor er der lavet takker fra rummet og ind til det midterste rum?
3 - Jeg kan se at der bliver dirrigeret vand fra akvariet direkte ned i refugium rummet. Ville det ikke være mere smart at føre vand fra skummeren hen til refigium rummet og derfra videre til retur rummet?
4 - Kunne det være fornuftigt med et rum til ferskvand til løbende at erstatte fordanpet vand når mit akvarie ikke er større end det er?
Håber i gider svare på bare nogle af mine spørgsmål.
På Forhånd Tak
Jesper Hansen