for meget salt?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: hjallelse 5260 odense sv

for meget salt?

Indlæg af Charlie B »

tror jeg har fyldt for meget salt i mit akvarie..hvad kan jeg gøre ved det problem..bare fortynde det?
verup
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: for meget salt?

Indlæg af verup »

ja men tag da lige og mål efter hvis du ikke er sikker
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Charlie B »

jeg har målt og ´vandet går til lidt under den grønne afmærkning...er det ikke for meget..
spdiving

Indlæg af spdiving »

Det kan ligge mellem 1023-1027 Min ligger på konstant 1026. Hvor imod de fleste nok fortrækker 1025. Men det er en smags sag.

Steen
spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg ved ikk elige hvad der står ved den grønne streg da jeg selv bruger et Refraktometer.

Vandet du måler skal helst være ca 25 grader. Er vandet meget koldt kan du slet ikke regne med det du måler og så kan du lige så godt vente et par dage med at måle til temp er kommet på plads.
Lev. sten er ligeglade om saltindholdet er 1020-1030

Steen
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Charlie B »

det er meget koldt.. men hvis den ligger så højt nu bliver dn vel meget højere når vandet bliver varmere..
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Med en flyder vil man måle en højere saltværdi når vandet er koldt, fordi det bærer bedre oppe end varmt vand.. (Husker det altid ved at tænke på IS). Og jo højere i vandet flyderen ligger jo mere salt (eller jo koldere) er det.
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

Så vidt jeg husker har vand den største massefylde omkring 4 grader celsius, 1.0 g/cm3 og fx. 0,9970 g/cm3 ved stuetemperatur.
forholds skalaen (sg) , viser forholdet imellem rent vand og saltvandets massefylde, 1000l saltvand vejer således 1026kg (v 4c)

sg:
Red Sea 1.029
Øst kysten Afrika 1.023-1.026
Sri Lanka 1.022-1.025
Singapore 1.022-1.023
Karribien 1.026
Florida 1.025
Phillipinerne 1.022
Java 1.023

forholdet i mellem temp. og sg. ændres.
7 grader - 1.025
12 grader - 1.024
16 grader - 1.023
20 grader - 1.022
24 grader - 1.021
27 grader - 1.020
30 grader - 1.019
33 grader - 1.018
36 grader - 1.017

bare du ikke er over 1.030, så går det nok, du skal bare fortynde det med osmose vand, men hold dig til max. 0.003 sænkning i døgnet, for meget kan udsætte organismerne for osmotisk shock.
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Charlie B »

jeg er helt ny i hobbyen og jeg ved ikke lige hvad osmos vand er?. og jeg er ved at varme vandt til 32 grader. så jeg skal vente til vandet når de grader det skal være og så begynde at få salteindholdet til at passe. du skriver forskellige saltværdier forskellige steder i verden. det skal jeg vel tage højde for når jeg skal købe levende til akvariet? altså hvor i verden de lever?

det er nok dumme spørgsmål men bliver jo nød at spørge for at finde ud af det.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Charlie B skrev:jeg er helt ny i hobbyen og jeg ved ikke lige hvad osmos vand er?. og jeg er ved at varme vandt til 32 grader. så jeg skal vente til vandet når de grader det skal være og så begynde at få salteindholdet til at passe. du skriver forskellige saltværdier forskellige steder i verden. det skal jeg vel tage højde for når jeg skal købe levende til akvariet? altså hvor i verden de lever?

det er nok dumme spørgsmål men bliver jo nød at spørge for at finde ud af det.
Uha ikke noget med 32 grader varmt vand. Hóld den på mellem 25-27, det er længe fint, også når du skal måle saltindholdet :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Charlie B »

oki..det ligger på 25 nu og har skruet ned for varmen.. men jeg har brugt almindelig vand fra hanen og så blandt det med tetra safestart. og vil nu få saltinholdet til at passe. og så lade det stå i en måneds tid inden jeg putter levende sten i? er det okay eller bære eg mig forkert and. har også købt No2 nitrite test. og ar helt bundlag i.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Charlie B skrev:oki..det ligger på 25 nu og har skruet ned for varmen.. men jeg har brugt almindelig vand fra hanen og så blandt det med tetra safestart. og vil nu få saltinholdet til at passe. og så lade det stå i en måneds tid inden jeg putter levende sten i? er det okay eller bære eg mig forkert and. har også købt No2 nitrite test. og ar helt bundlag i.
Har du cirkulationspumper/ pumperne tændt?

Hvis ikke så vil jeg tænde dem, stille varmelegemet på 25 grade og lade det være der. Og så vente til vandet er helt klart, og så må saltindholdet

Det med bundetlaget var knapt så godt, da man først laver sin stenopbygning, og så hælder man bundlaget i. Dette gør man for, at stenopsætningen er så stabil som mulig, da det er fisk, som godt kan lide og grave i bundlaget.

Men først vil jeg lade det blive klart og få målt saltindholdet, så det er iorden. Så kan du hæve (hævert effetkten) det meste af dit bundlag op i en spand og så få fat i nogle LS og hæld bundlaget rundt i efter, at du er blevet tilfreds med din opsætning, men først efter at du er blevet det, for det bliver man sjældent efter første gang :biggrin:

Og når dette er gjort, så er der kun en ting tilbage TÅLMODIGHED :scream: :Peace: Det er den sværeste del i denne hobby :)

Spørg hvis du er i tvivl :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Charlie B »

ja pumper er tændt og vandet er 25 grader og helt klat. det har stået 2 dage nu.. så tror godt jeg kan måle saltindholdet.. jeg siger tak for hjælpen til alle der har svaret.
spdiving

Indlæg af spdiving »

Den bedste opstart er at du kommer saltvand i baljen og der efter kommer dine Lev.sten i baljen når din sten sætning er på plads kommer du først sandet i der. Så lader du det stå med cirk, lys, skummer til algefasen er overstået. Lyset kan du nøjes med at have tænt et par timer om dagen. Men jo mere lys jo hurtiger får du alger.
Under de opstarter jeg har haft har jeg kørt med 4-8 timer T5 lys om dagen så ser det heller ikke så tomt ud i stuen...hehe

Jeg kender ikke til tetra safestart og tror heller ikke de hjælper noget overhovedet. Med hvilken grund har du brugt det ?

Steen
spdiving

Indlæg af spdiving »

Efter du har fået saltvandet i akvariet er det bare med at få lev.sten i akvariet ingen grund til at vente.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Charlie B skrev:oki..det ligger på 25 nu og har skruet ned for varmen.. men jeg har brugt almindelig vand fra hanen og så blandt det med tetra safestart. og vil nu få saltinholdet til at passe. og så lade det stå i en måneds tid inden jeg putter levende sten i? er det okay eller bære eg mig forkert and. har også købt No2 nitrite test. og ar helt bundlag i.
Hvorfor kommer du sådan noget polimut i som Tetra safestart?? Og hvad skal det gøre godt for?
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

nogen der kende indholdet af disse start opløsninger?

jeg har en hypotese om at det er små mængder amoniak og nitrat? (for at have foder til bakterierne).
evt med noget klor neutraliserende også. :wc:
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Charlie B »

jeg fik det hos min forhandler og går udfra atr han ved vad han gør. det skulle fjerne tungmetaller og sådan noget fra postevand. og andre bakterier der ikke skal være i vandet. men hvad ved jeg. er bare en rookie og gør bare som jeg for fortalt. men der er jo 1000 forskellige meninger om alt.
spdiving

Indlæg af spdiving »

Charlie B skrev:jeg fik det hos min forhandler og går udfra atr han ved vad han gør. det skulle fjerne tungmetaller og sådan noget fra postevand. og andre bakterier der ikke skal være i vandet. men hvad ved jeg. er bare en rookie og gør bare som jeg for fortalt. men der er jo 1000 forskellige meninger om alt.

Ja der er mange meninger om alt også fik han da fjernet den lille bøtte fra hylden.... :liar: :liar: :liar: :scream:

Steen
Charlie B
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Charlie B »

i mener det er overflødigt at bruge det startsafe? har fucking givet 145 kr for 100ml lort så..hehe
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Ja de sælger det bare fordi de ikke ved bedre, og for at tjene penge!
SPS = Stability Provides Succes

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"