Lukket sump - hvordan får man rør/slanger/ledninger ind?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Lukket sump - hvordan får man rør/slanger/ledninger ind?

Indlæg af nbd »

Jeg skal bygge en lukket sump til skummer, varme, zeovit-filter og returpumpe. Sumpen vil få et grundmål på 30 cm x 45 cm og blive 58 cm høj, og den skal være helt lukket for at undgå fugt.

Jeg forestiller mig at bygge det i glas/akryl med skyderuder i den øverste halvdel af fronten så jeg let kan betjene teknikken (især Zeovit-filteret) efter inspiration fra Aqua Medic-filtersystemerne.

Hvordan konstruerer man lettest en form for hul til ledninger og rør/slanger, som er let tilgængeligt og som samtidig kan slutte tæt?

/Niels
johnvinther
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2009

Re: Lukket sump - hvordan får man rør/slanger/ledninger ind?

Indlæg af johnvinther »

Få fat i nogle plast PG Forskruninger de er vandtætte og ingen metal eks.

www.elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5653
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Er du helt sikker på at du vil lukke den til :wink: Hvor er det du vil undgå fugt, og hvorfor :wink: Der kommer jo en anden faktor senere på året der hedder varme :wink: Hvordan vil du komme af med den hvis du lukker det hele til??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Jeg håber på at begrænse fordampningen for ikke af få fugtskader i skabet eller forhøjet luftfugtighed i huset. Af samme grund bruger jeg dækglas på mine akvarier.
Men sommervarme vil blive en udfordring...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Jeg håber på at begrænse fordampningen for ikke af få fugtskader i skabet eller forhøjet luftfugtighed i huset. Af samme grund bruger jeg dækglas på mine akvarier.
Det vil blive en stor udfordring, for når du lukker varmen inde, vil der opstå problemer. Men de problemer kan løses blot du har penge nok.
For det vil sandsynligvis kræve en køler og en masse penge til at betale for den mængde strøm du kommer til at bruge.

Men jeg tror at din angst for fugtskader er vildt overdrevne. Vi andre ødelægger jo ikke ligefrem vores huse ved at have en masse åbent vand stående i stuen. Og i mange huse/lejligheder er luftfugtigheden for lav. Og en forøget fugtighed, kan afhjælpes med et vindue der står på klem.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

nbd skrev:Jeg håber på at begrænse fordampningen for ikke af få fugtskader i skabet eller forhøjet luftfugtighed i huset. Af samme grund bruger jeg dækglas på mine akvarier.
En mulighed ville være, at installere CPU-blæser i venstre side af skabet, som blæser luft ind og en blæser i højre side af skabet, som blæser luften ud. Så får du ikke problemer med fugt i dit skabet :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Tak for input. Jeg vil bygge en åben sump og montere en CPU-blæser i skabet som I foreslår.

Jeg har ingen erfaringer med fugt, og ved derfor ikke i hvilket omfang det kan være et problem. Men jeg husker fra min tid i Aarhus Akvarieforening hvordan nogle medlemmer med åbne planteakvarier havde problemer med mug på væggene i nye huse - og det har jeg ikke lyst til at opleve i vores hus. Jeg har forhørt mig om prisen på et genvex-anlæg, og det koster mere end et komplet saltvandsakvarium :shock:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Tak for input. Jeg vil bygge en åben sump og montere en CPU-blæser i skabet som I foreslår.

Jeg har ingen erfaringer med fugt, og ved derfor ikke i hvilket omfang det kan være et problem. Men jeg husker fra min tid i Aarhus Akvarieforening hvordan nogle medlemmer med åbne planteakvarier havde problemer med mug på væggene i nye huse - og det har jeg ikke lyst til at opleve i vores hus. Jeg har forhørt mig om prisen på et genvex-anlæg, og det koster mere end et komplet saltvandsakvarium :shock:
Hvis der kommer mug på væggene skyldes det for lav temperatur eller for dårlig isolering. Muligvis begge dele
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Marco R skrev:[

En mulighed ville være, at installere CPU-blæser i venstre side af skabet, som blæser luft ind og en blæser i højre side af skabet, som blæser luften ud. Så får du ikke problemer med fugt i dit skabet :)
Var der ikke noget med at det ikke kan betale sig at trække luft ind i skabet, men derimod kun at puste luft ud fra skabet ?

Syntes jeg kan huske et indlæg omkring dette. :wink:

/Morten N
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Gzus.dk skrev:

Var der ikke noget med at det ikke kan betale sig at trække luft ind i skabet, men derimod kun at puste luft ud fra skabet ?

/Morten N
Jo, den fugtige luft vil med tiden ødelægge blæseren, hvis den suger. Bare sæt en blæser til at blæse ind. så skal luften nok finde ud, hvor du giver den mulighed for det
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Gzus.dk skrev:

/Morten N
Ja okay så iorden :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bruno skrev:[

Jo, den fugtige luft vil med tiden ødelægge blæseren, hvis den suger. Bare sæt en blæser til at blæse ind. så skal luften nok finde ud, hvor du giver den mulighed for det

Det vil jeg nu nok stille spørgsmåls tegn ved. Der er ikke mere fugt i det skab end i resten af lokalet. Der kommer jo ikke noget vand på ventilatoren.
Nogert andet er så saltdampe at de kan forårsage en iring, der kan ødelægge ventilatoren.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Carsten skrev:
Bruno skrev:[

Det vil jeg nu nok stille spørgsmåls tegn ved. Der er ikke mere fugt i det skab end i resten af lokalet. Der kommer jo ikke noget vand på ventilatoren.
Nogert andet er så saltdampe at de kan forårsage en iring, der kan ødelægge ventilatoren.
Det er et lukket skab så det vand, der fordamper fra sumpen har kun en vej ud.... og det er igennem blæseren. Derfor vil luften være mere fugtig i skabet end i resten af lokalet. At der så, som du selv er inde på, er salt i den fugtige luft, gør som du nævner gør kun det hele meget værre.

Til gengæld snakkes der jo "kun" en CPU blæser til få penge, der kører på meget lavt strømforbrug så hvis den skulle gå i stykker er det jo ikke det store tab. Min pointe var mere at det er dobbelkonfekt (og muligvis direkte mindre effektivt) at have en blæser til både at blæse og en til at suge så kan man lige så godt spare den, der suger væk da den alligevel vil gå i stykker med tiden.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"