Alger
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Alger
Jeg er kommet lidt op at slås med alger efter at vi har været på ferie og akvariet har været passet. Det er nu ikke sikkeret det er akvariepasserens skyl, han har kun fodret med noritang.
Jeg roder lidt med en algescrubber så den kan sikkeret få noget af skylden.
Da vi kom hjem var der mange brune alger på glasset. PO4 lå på 0,03-0,1 (salifert).
Efter at have fyldt noget RowaPhos på var PO4 på 0 efter 2 dage.
Der sidder også nogle alger på nogle af min sps koraller.
Der er ikke vidre alger på mit bundlag
Jeg har taget en prøve af algerne og lagt dem mørkt i saltvand til i morgen. Så skulle jeg kunne se hvis det er Cyano.
Er der nogen test for dinoflagellater? Kan jeg se på prøven om nogle timer og hvis algerne er værk, er det så dinoflagellater?
Og nu til det rigtige store spørgsmål: Vil min algescrubber kunne overleve algenEx
kH: 7
NO3: 0
Salt: 1025
pH: 8,0
mg: 1470
Ca: 430
RO med silikat filter fra begyndelsen.
Størrelse: 450 liter med 70 liters sump. skummer og algescrubber.
Akvariet startet i marts 2009.. Belastning på 2 paletter 2 demsler og en klovnfisk.
Jeg har ikke haft alger før. Faktisk har jeg ikke renset side ruderne i mit akvarie før nu.
Jeg roder lidt med en algescrubber så den kan sikkeret få noget af skylden.
Da vi kom hjem var der mange brune alger på glasset. PO4 lå på 0,03-0,1 (salifert).
Efter at have fyldt noget RowaPhos på var PO4 på 0 efter 2 dage.
Der sidder også nogle alger på nogle af min sps koraller.
Der er ikke vidre alger på mit bundlag
Jeg har taget en prøve af algerne og lagt dem mørkt i saltvand til i morgen. Så skulle jeg kunne se hvis det er Cyano.
Er der nogen test for dinoflagellater? Kan jeg se på prøven om nogle timer og hvis algerne er værk, er det så dinoflagellater?
Og nu til det rigtige store spørgsmål: Vil min algescrubber kunne overleve algenEx
kH: 7
NO3: 0
Salt: 1025
pH: 8,0
mg: 1470
Ca: 430
RO med silikat filter fra begyndelsen.
Størrelse: 450 liter med 70 liters sump. skummer og algescrubber.
Akvariet startet i marts 2009.. Belastning på 2 paletter 2 demsler og en klovnfisk.
Jeg har ikke haft alger før. Faktisk har jeg ikke renset side ruderne i mit akvarie før nu.
450l indbygget
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: Alger
Du skriver der er "bare" fodret med nori!!!...Nori sviner altså gevaldigt. Især hvis det bliver sat i så fiskene kan rive stykker af som de ikke spiser og som så bare forsvinder mellem stenene hvor de opløses i vandet.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Nick Ørvad
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5350 Rynkeby
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn Kerteminde
leifkrarup skrev:Du skriver der er "bare" fodret med nori!!!...Nori sviner altså gevaldigt. Især hvis det bliver sat i så fiskene kan rive stykker af som de ikke spiser og som så bare forsvinder mellem stenene hvor de opløses i vandet.
Jeg fodre heller ikke med nori af samme grund. Det meste ryger direkte i overløbet hos mig

- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
De alger (alger på en lille sten) jeg havde lagt mørkt er blevet grønne og prøven lugter grimt. Vandet er ikke farvet.
Er det dinoflagellater?
Jeg må jo hellere få min kH op og min lys tid ned til at starte med.
Jeg har bestil noget algenEx, men jer er ikke ret meget for at putte det i.
Jeg kan ikke rigtig bestemme mig om jeg skal satse på alge turfscrubber og tid eller algenex.
Er det dinoflagellater?
Jeg må jo hellere få min kH op og min lys tid ned til at starte med.
Jeg har bestil noget algenEx, men jer er ikke ret meget for at putte det i.
Jeg kan ikke rigtig bestemme mig om jeg skal satse på alge turfscrubber og tid eller algenex.
450l indbygget
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2009
Du skriver du har startet en scrubber... Hvordan har den det? Er den blevet gjort ren hver 7 dag? Hvilken farve har de?
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Den er lyssebrun/lyssegrøn og slet ikke så mørk som de alger i akvariet. Jeg har skiftet lidt mellem foskellige materialer, så det hele har været skiftet hver 10 dag.
Jeg vil ikke udlukke at det har noget med hinandne at gøre. Algerne kom da jeg kørte med Kaffemaskinestrimerl (hvilket ikke er smart).
Jeg har stadig min skummer kørende.
Jeg vil ikke udlukke at det har noget med hinandne at gøre. Algerne kom da jeg kørte med Kaffemaskinestrimerl (hvilket ikke er smart).
Jeg har stadig min skummer kørende.
450l indbygget
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ved ikke om de forsvinder helt eller blot bliver klare, så de ikke ses så godt.Stillhoff skrev:Forsvinder de helt?
Mine alger bliver grønne om natten men de forsvinder ikke.
Eller også forsvinder de brune alger og efterlader de grønne.
Kan det være en udbrændt HQI? Den har nu kun kørt 1400 timer
Vil algenEx også fjerne kalkalger?
Har desværre ingen viden om kalkalgerne
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hvor gammelt er akvariet?Jeg har ikke haft alger før. Faktisk har jeg ikke renset side ruderne i mit akvarie før nu.
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
Snart 1 år.ole. skrev:hvor gammelt er akvariet?Jeg har ikke haft alger før. Faktisk har jeg ikke renset side ruderne i mit akvarie før nu.
Før det havde jeg et 250l.
450l indbygget