små røde flager
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
små røde flager
Hej
Jeg har mange steder i min pyt små røde flager af ca. 2x2 mm i størrelse......Er der nogen der ved hvad det kan være ?
VH
Rasmus
Jeg har mange steder i min pyt små røde flager af ca. 2x2 mm i størrelse......Er der nogen der ved hvad det kan være ?
VH
Rasmus
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6230 Rødekro
Re: små røde flager
er de bordeaux røde eller lyserøde? så er det nok kalk alger.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Kalk_alger
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Kalk_alger
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
jeps, det er kalk alger.....er det godt eller skidt ?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Hehe det er godt!;)
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
dejligt, så er der jo ikke noget at være nervøs for 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg tror nu ikke at det er kalkalger. De er sjældent kun 2x2mm. Det er nok snarere, og desværre røde planarier.
Ligner de noget i den her retning, og måske mere røde.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ogemma.htm
Ligner de noget i den her retning, og måske mere røde.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ogemma.htm
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
Carsten: Sådan nogle har jeg... Ville faktisk selv have oprettet en tråd, men det er bare ikke lykkedes mig, at tage et vellignende billede af dem...
Du skriver desværre. Hvad indebærer det? Og hvad kan gøres imod dem?
Mvh.
Trine

Trine

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er lige som Ægyptens 7 plager, de vil ingen ende tage. Du kan fjerne dem manuelt og kemisk, men de kommer tilbage.Lehd skrev:Carsten: Sådan nogle har jeg... Ville faktisk selv have oprettet en tråd, men det er bare ikke lykkedes mig, at tage et vellignende billede af dem...
Der er allerede flere tråde omkrig planaier desvære.
Der er fisk der tager dem men desvære er det ganske få der har hæld med at de fisk nu også tager dem. Og i sidste ende er der så kun kemikaler tilbage at prøve med.
Så enden det hele breder sig for meget er det bedste råd nok at fjerne så mange du kan manuelt. Sug dem op med en slange dem du kan og har du muglighed fordet så tag de levene sten op og dyp dem i ferskvand det tager hværken koraller eller sten skade af og planaierne springer af.
Når det er gjort købt noget flat worm exit og hold dig til vejledningen og hav masser af aktivt kul klar og lav et stort vandskifte.
Men vent ikke for længe de breder sig ret hurtigt.
Steen
Der er fisk der tager dem men desvære er det ganske få der har hæld med at de fisk nu også tager dem. Og i sidste ende er der så kun kemikaler tilbage at prøve med.
Så enden det hele breder sig for meget er det bedste råd nok at fjerne så mange du kan manuelt. Sug dem op med en slange dem du kan og har du muglighed fordet så tag de levene sten op og dyp dem i ferskvand det tager hværken koraller eller sten skade af og planaierne springer af.
Når det er gjort købt noget flat worm exit og hold dig til vejledningen og hav masser af aktivt kul klar og lav et stort vandskifte.
Men vent ikke for længe de breder sig ret hurtigt.
Steen
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Silkeborg
Kan man lave forholdsregler så man undgår at blive ramt af denne plage?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Jeg har i mit akvarium begyndende vækst af kalkalger. de er der i to farvevarianter og den en har nogenlunde farve som planaria, men det er ikke planaria. Jeg havde rigtig mange af de små djævle i mit gamle RSM. De kravlede rundt på stenene og på glasset. Det er simpelthen noget giftigt stads.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er flere fabrikater inden for det. Det nok mest kendte hedder Coral-cure og er fra TropicMarinspdiving skrev:Man kan forsøge. Når jeg kommer koraller i baljen dypper jeg dem lige i ferskvand først.
Man kan også købe noget væske der er beregnet til at dyppe dem i enden man kommer nye koraller i baljen først men lige hvad det heder ved jeg ikke.
Steen
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Efter planariakatastrofen i mit RSM, bliver samtlige koraller badet i et kemisk bad, men jeg ved ikke om det er Coral-cure. I hvert tilfælde har jeg ikke fået planaria i min nye balje. 7 - 9 - 13.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Er det så hele korallen, som man dyber i det eller kun roden?Carsten skrev:Der er flere fabrikater inden for det. Det nok mest kendte hedder Coral-cure og er fra TropicMarinspdiving skrev:Man kan forsøge. Når jeg kommer koraller i baljen dypper jeg dem lige i ferskvand først.
Man kan også købe noget væske der er beregnet til at dyppe dem i enden man kommer nye koraller i baljen først men lige hvad det heder ved jeg ikke.
Steen
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Stine
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2880 Bagsværd
- Geografisk sted: Bagsværd
HELE korallen
og læs brugsanvisningen nøje PLUS google produktet, så du også ved hvordan det virker i praksis
(det er en skøn hobby vi har)
og læs brugsanvisningen nøje PLUS google produktet, så du også ved hvordan det virker i praksis

Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hehe okay det lyder til, at der kan gå en del galt?Stine skrev:HELE korallen
og læs brugsanvisningen nøje PLUS google produktet, så du også ved hvordan det virker i praksis![]()

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Kraft helvede...
tror jeg har importeret samme problem fra en unavngiven forhandler. Hvilke fisk skulle i givet fald tage dem? seksstribet gylter måske?
Anyway håber jeg kan nå at få bugt med dem ved at suge dem op, der er ikke så mange endnu (kan se ca 7 gemt i nogen zoanthus)

Anyway håber jeg kan nå at få bugt med dem ved at suge dem op, der er ikke så mange endnu (kan se ca 7 gemt i nogen zoanthus)
VH dekoin alias Claus
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ikke for at stjæle tråden. men tror måske det er sådan nogen her http://www.reeflex.net/tiere/962_Convol ... ogemma.htm
Nogen forslag?
Nogen forslag?
VH dekoin alias Claus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er langt fra sikkert at du kan få en sekstribet gylte til at tage dem.dekoin skrev:Kraft helvede...tror jeg har importeret samme problem fra en unavngiven forhandler. Hvilke fisk skulle i givet fald tage dem? seksstribet gylter måske?
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Nej så let går det nok ikke, Har lige smidt den Zoa måtte ud hvor koncentrationen var størst
Er ret sikker på at det var derfra de kom. Prøvede med ferskvands dyp men læste at det ikke gjorde det af med æg, turde ikke tage chancen.
Jeg må fjerne alle jeg ser men det er jo nok en tabt kamp, kan pt se 6.
Har læst at en chelidonura varians skulle kunne tage dem, men at de vil løbe tør for føde og dø af sult og der vil stadig være et par af bæsterne tilbage og efter et par dage har man så problemet igen.
Det er lige til at tude over, har sgu mest lyst til at hive stikket og droppe hobbyen..Men naah mon ikke jeg bliver ved. Om ikke andet kan jeg da lave et arts akvarie med planaria.
Kan Salifert flatworm exit bruges uden at koraller og andet må lade livet

Jeg må fjerne alle jeg ser men det er jo nok en tabt kamp, kan pt se 6.
Har læst at en chelidonura varians skulle kunne tage dem, men at de vil løbe tør for føde og dø af sult og der vil stadig være et par af bæsterne tilbage og efter et par dage har man så problemet igen.
Det er lige til at tude over, har sgu mest lyst til at hive stikket og droppe hobbyen..Men naah mon ikke jeg bliver ved. Om ikke andet kan jeg da lave et arts akvarie med planaria.
Kan Salifert flatworm exit bruges uden at koraller og andet må lade livet

VH dekoin alias Claus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du kan få fat i sådan et par snegle, er jeg helt sikker på at de ikke kommer til at dø af sult. Når de er færdige med arbejdet hos dig, ryger de blot videre til næste. Og kommer planarierne igen, så er det blot at få fat i sneglene igen.
Salifert flatworm exit kan godt bruges uden at korallerne går tabt. Men der er ingen der siger at der ikke er fladorm der overlever det også. Sådan var det ihvertfald hos mig.
Der er ingen grund til at kaste håndklædet i ringen for sådan en smule planarier.
En god måde at holde dem nede på er at suge dem op med en tynd slange som går ned i en filtersok af de fine, og som hænger i sumpen. på den måde kan du arbejde i timevis i akvariet uden at miste så meget som en enkelt liter vand. Sokken skyller du så under hanen begefter, men husk handsker, planarierne farver extremt meget.
Salifert flatworm exit kan godt bruges uden at korallerne går tabt. Men der er ingen der siger at der ikke er fladorm der overlever det også. Sådan var det ihvertfald hos mig.
Der er ingen grund til at kaste håndklædet i ringen for sådan en smule planarier.
En god måde at holde dem nede på er at suge dem op med en tynd slange som går ned i en filtersok af de fine, og som hænger i sumpen. på den måde kan du arbejde i timevis i akvariet uden at miste så meget som en enkelt liter vand. Sokken skyller du så under hanen begefter, men husk handsker, planarierne farver extremt meget.
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak for de opmuntrende ord Carsten. Jeg må i arbejdstøjet og få dem fjernet, for mit håndklæde ender aldrig i ringen.
Prøver Flatworm exit i dag.
VH dekoin alias Claus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
dekoin skrev:Tak for de opmuntrende ord Carsten. Jeg må i arbejdstøjet og få dem fjernet, for mit håndklæde ender aldrig i ringen.
Inden du hælder det i, så huske lige at have en hel masse aktivt kul hjemme, og at forberede et vandskifte.
Vandskiftet fordres ikke efter bruganvisningen, men det skader bestemt heller ikke.
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ok.. Hvor længe skal jeg vente inden vandskift for at det har tid til at virke?
På pakken står der at der gerne skal kunne se resultat inden for en times tid, så et par timer eller tre?
På pakken står der at der gerne skal kunne se resultat inden for en times tid, så et par timer eller tre?
VH dekoin alias Claus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jo længere tid giften får lov at virke, jo flere må der jo dø af det.dekoin skrev:Ok.. Hvor længe skal jeg vente inden vandskift for at det har tid til at virke?
Står der ikke også noget om at dosis skal øges hvis de ikke begynder at flavre rundt efter kort tid?
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jo det står der. jeg tænkte bare at det kunne være at et vandskifte skulle til inden for en vis tidsramme, men det er vist ikke tilfældet. 

VH dekoin alias Claus
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Geografisk sted: Gadbjerg
Jeg skyndte mig, at købe en gylte, da jeg læste denne tråd.
Derefter tog jeg på lejrskole med mine elever og da jeg kommer hjem efter en uge, ser det grangiveligt ud til, at den er begyndt, at spise af de små "sataner"... Dyyygtiiiig fisk... ;o)
Derefter tog jeg på lejrskole med mine elever og da jeg kommer hjem efter en uge, ser det grangiveligt ud til, at den er begyndt, at spise af de små "sataner"... Dyyygtiiiig fisk... ;o)
Mvh.
Trine

Trine