VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Planarie og Flatworm exit

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Planarie og Flatworm exit

Indlæg af HerrO »

Hejsa,

Jeg skal til at i gang med flatworm exit efter at have prøvet i et stykke tid med fisk til at nappe dem. Der er simpelthen for mange og derfor er udvejen flatworm exit.

Jeg har rimelig stor respekt for den gift de døde planarie udskiller og derfor ville jeg høre om der er nogle der har tænkt samme tanke som mig og dele behandlingen op i flere mindre behandlinger i stedet for at starte med en stor.

Jeg starter med at suge alle dem op jeg lige kan komme til, men der er stadigvæk mange tilbage.

mine tanker om fremgangsmåde er:

1. sug så mange som muligt op
2. kom halv dosis flatworm exit i forhold til beskrevet
3. start flow gennem filter med aktivt kul
4. vandskift af 20%

Gentag processen 24h efter

Mine tanker er at selve gift koncentrationen vil være mindre og dermed mindre skadelig for mine fisk/koraller. Er klar over at de formere sig hurtigt og derfor er genbehandlingen 24h efter.

Kommentarer til dette ønskes :-)

Hilsen
HerrO
spdiving
Reactions:

Re: Planarie og Flatworm exit

Indlæg af spdiving »

RonniA og Lord mike har begge mistet deres musling efter behandling med flatworm exit.
Så hvis du har nuslinger så ville jeg nok lige få en kamerat til at passe dem i den tid du behandler.

Steen
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

spdiving skrev:RonniA og Lord mike har begge mistet deres musling efter behandling med flatworm exit.
Så hvis du har nuslinger så ville jeg nok lige få en kamerat til at passe dem i den tid du behandler.

Steen
Har ingen musling i baljen og har netop ventet med at ville anskaffe en efter at have læst det tidligere. Men mange tak for advarslen.

/HerrO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kan ikke nøjes med halv dosis. Det har ingen effekt overhovedet. Faktisk skal der en lille overdosis til.
Jeg lavede en behandling i mit akvarie, og der kom jeg den anbefalede dosis i, men der skete ikke noget, selv efter ½ time. Da jeg kom en lille smule mere i. Væltede planarierne ned af pinden i hobe tal.
Husk at have mange kilo af det aktive kul klar og ligeledes et kraftigt vandskifte.

Jeg havde også en musling, og den tog ingen skade af behandlingen, men døde desværre langt senere af et pyramide snegle angreb
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

Carsten skrev:Husk at have mange kilo af det aktive kul klar og ligeledes et kraftigt vandskifte.
Hvor lang tid skal der gå imellem man skifter det aktive kul. Hvis jeg laver en behandling kl 1200 dag 1 - hvornår skal man så skifte til en ny omgang aktivt kul?

/HerrO
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Jeg havde selv "fornøjelsen" af et stort planarieangreb for et års tid siden, brugte også kul osv og brugte fuld dosis....
Det resulterede i at der i løbet af få minutter døde næsten alle planarier, men desværre også 90% af alt andet liv...Måtte smide 1½ spand med
koralskelletter ud som døde i løbet af ganske 10 minutter....
Har behandlet efterfølgende, men i mindre portioner som indtil videre ikke har haft følger for andet end planarierne....Holder bestanden nede på den måde.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

pernoe1 skrev: Har behandlet efterfølgende, men i mindre portioner som indtil videre ikke har haft følger for andet end planarierne....Holder bestanden nede på den måde.
pernoe1 > hvad er "behandling i mindre portioner" og hvor stort er akvariet?

/HerrO
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Mit akvarie er 530 liter med 300 liters sump....
Jeg hælder ½ flaske i pr. behandling.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Jeg oplevede for et par år siden også et planarie angreb og der var heller ingen fisk, der gad tage dem så jeg endte også til sidst med at jeg måtte behandle med Flatworm Exit. Min fremgangsmåde var næsten som beskrevet i første indlæg, dog begyndte jeg at suge planarierne op med det samme de begyndte at dø og brugte det som løbende vandskift og jeg behandlede med den nøjagtige foreskrevede dosis i vejledningen, og jeg mistede intet liv, hverken koraller eller fisk, men slap af med alle planarier
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

Status efter første behandling:

Jeg valgte at bruge følgende princip:

1. lavede opløsning svarede til 50L akvarium ad gangen.
2. via et PVC rør blev det hældt ned på de mest udsatte områder
3. suge op alt det jeg kunne
4. 20% vandskift

Dette blev gennemført 5 gange og det ser pt ud til at virker uden tab. Hver fisk eller koraller har vist ændret adfærd gennem hele processen. Det er kun masser af planarier i vandet der er døde.

Har haft et filter med 1kg aktivt kul kørende fra starten af.

Hvis der kommer flere i morgen får det en almindelig behandling, da koncentrationen nu må være så lille at giften fra de døde planarier ikke vil skade nævneværdigt. Dette ser jeg i morgen alt efter hvor mange jeg kan se fremme og dermed har overlevet.

Konklusionen er indtil videre succes og ud fra hvad jeg har læst er der ikke nogle der har mistet noget senere. Effekten har vist sig med det samme.

/HerrO
Besvar

Tilbage til "Sygdom"