Min ene 250w s-e hqi-pære er lige exploderet med et kæmpe brag. Der er bare glas overalt, selv i vindueskarmen 3 m væk. Min gule kirug overlevede det ikke, der sad 3 stykker glas i den Det var lige før jeg skulle have brugt et meget hurtigt. Noget tyder på at man burde have beskyttelsesglas selv på s-e pærer
røntved skrev:Min ene 250w s-e hqi-pære er lige exploderet med et kæmpe brag. Der er bare glas overalt, selv i vindueskarmen 3 m væk. Min gule kirug overlevede det ikke, der sad 3 stykker glas i den Det var lige før jeg skulle have brugt et meget hurtigt. Noget tyder på at man burde have beskyttelsesglas selv på s-e pærer
Så er begge pærer skiftet. Der er kommet 250watt 14000 k fra akvalight i de lyser bare med et flot blåt lys. Da jeg tog den pære ud der ikke var exploderet så den sådan ud. Så den trængte vist osse til en udskiftning.
exzos skrev:Hvor lang tid har de været i brug og hvem har lavet dem?
Ja tak det vil jeg også gerne vide - bliver helt bekymret !!!
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
shit det ville jeg sgu også være bekymret for, tror ikke jeg bare turde sætte nogen nye i. Hvad hvis det sker igen og du tilfældigvis står med øjnene i nærheden? Eller din famile/børn hvis du har det...
herzberg skrev:shit det ville jeg sgu også være bekymret for, tror ikke jeg bare turde sætte nogen nye i. Hvad hvis det sker igen og du tilfældigvis står med øjnene i nærheden? Eller din famile/børn hvis du har det...
Det er jeg så ikke så nervøs for, Akvariet står bygget ind i væggen til bryggerset. Jeg har haft saltvand siden 1974 og aldrig oplevet det før, så mon ikke der bare har været et par dårlige pærer.
Een eneste dråbe vand på en pæres glas, kan få den til at eksploderer. I mit arbejde bruger jeg meget kraftige lyskilder og disse pære skal af sikkerhedshensyn sidde bag et sikkerhedsgitter. Jeg har et par gange været særdeles glad for dette gitter. Når man skifter pærer bliver dette altid gjort med handsker på. Det fedt en hånd kan afsætte på glasset kan få den til at eksploderer. Der kan selvfølgelig også have været en støbefejl i glasset. Pas i øvrigt også på med at ryste eller bevæge lamperne når de er tændt eller lige efter de er slukket.