Levende sten alternativ.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Levende sten alternativ.

Indlæg af T-Svendborg »

Efter megen snak og sikkert manges søgen efter et alternativ til levende sten,
jeg ved ikke om jeg er den eneste der er faldet over dette, men må sige at det har været lige for øjnene af os, bare ikke forhandlet i dk eller snakket om her på forumet..

http://www.caribsea.com/pages/products/aquascaping.html

Det er fra Caribsea, dem der også laver levende sand. Det er 100% naturligt, døde koraller som vi kender dem, bare lige et par tusind år ældre eller 100..
Så findes der vist ikke noget bedre alternativ, (efter min mening) kan fås for en rimelig penge(20-40 kr/kg) i Tyskland.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende sten alternativ.

Indlæg af Carsten »

Det er der da intet nyt i.

Der er da flere forhandlere i jylland som ihvertfald på et tidspunkt havde tørrede sten til salg også til en rimelig penge.
De her sten ligner ganske til forveksling indonesiske sten som er tørrede og rensede
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/624

Kom dem i et kar, med et par levende sten(friske) og lidt cirkulation så er de sten ganske levende efter et par måneder
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af T-Svendborg »

Nej kan da godt være det ikke er nyt, men der har været en del snak om billigere alternativer. Derfor smed jeg det ind på forumet, og også fordi det er naturligt og ikke kunstigt fremstillet..

Kunne være det var nyt for andre end lige dig Carsten.
Men så er der da i en god mening gjort opmærksom på det til dem der ikke vidste det..

http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -5436.html
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
19
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af JJ »

Jamen levende sten ER jo døde koraller i sig selv. Så jeg ved ikke hvor meget anderledes de sten der er.... Jo de er bare billigere, da de ligger i en tør kasse og ikke i et akvarie.

Døde tørre sten tager langt længere tid om at få sin bakteriekultur op at køre end som de levende.

Hvis man derimod ikke har lyst til at have så mange levende sten i sin balje, så kan man anskaffe sig et sandfilter. Det er samme nitrificerende bakterier som lever i det som i en levende sten.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
17

Indlæg af T-Svendborg »

Ja de er billigere og det er jo netop det at det handler om, og også at de ikke er kunstigt fremstillet som fx reefkeramik, aquaroche eller aquagrog(aquacoral)

Levende skal de nok blive, for at tjene det formål som vi ønsker.
Sandfilteret er jeg ikke helt enig med dig i at det er erstatning for LS, da sandet ikke er stillestående og ikke har det anaerobe miljø. medmindre det bliver etableret som DSB.
Mvh.
Thomas Larsen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"