HQI vs. T5 vs. LED

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

HQI vs. T5 vs. LED

Indlæg af DennisJ »

Så er der lavet en god sammenligning af de forskellige typer af akvarielys med PAR målinger.
http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature2

Jeg er forresten stadig glad for mit DIY diode projekt ;o)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: HQI vs. T5 vs. LED

Indlæg af Brian C »

det var rart at se en test
den bekræfter mig bare i at det endnu ikke er tid til at skifte til LED
og slet ikke ved større akvarier
og én ting er PAR værdier, jeg er mere interesseret i at se væksten på sps koraller efter minimum et års tid under LED
desuden kunne jeg godt tænke mig at kende den egentlige strømbesparelse, når man lige husker at vandvarmeren skal køre lidt mere. pga mindre varme fra lampen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Brian C skrev:det var rart at se en test
Hmmm! .....jeg læser konklusionen lige modsat!desuden kunne jeg godt tænke mig at kende den egentlige strømbesparelse, når man lige husker at vandvarmeren skal køre lidt mere. pga mindre varme fra lampen,
Tja!....man skal så trække forbruget fra til at køre en køler eller et batteri af ventilatorer. Samt tage i betragtning alt det osmosevand der skal fremstilles pga. fordampning hvis man kører med ventilatorer. Hvis man kører køler slipper man også for den infernalske larm i sommerhalvåret.
Tag også i betragtning at man slipper for en årlig udskiftning af brændere og rør....ofte 1200-1600 kr for alm setup med 2 brændere samt 2-4 T5 rør.
Jeg har prøvet det hele: HQI, ATI PM T5 og LED....jeg er ikke længere i tvivl om at LED allerede i dag er den helt rigtige løsning for mig...økonomisk og praktisk set.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

leifkrarup skrev:
Hmmm! .....jeg læser konklusionen lige modsat!desuden kunne jeg godt tænke mig at kende den egentlige strømbesparelse, når man lige husker at vandvarmeren skal køre lidt mere. pga mindre varme fra lampen,
Tja!....man skal så trække forbruget fra til at køre en køler eller et batteri af ventilatorer. Samt tage i betragtning alt det osmosevand der skal fremstilles pga. fordampning hvis man kører med ventilatorer. Hvis man kører køler slipper man også for den infernalske larm i sommerhalvåret.
Tag også i betragtning at man slipper for en årlig udskiftning af brændere og rør....ofte 1200-1600 kr for alm setup med 2 brændere samt 2-4 T5 rør.
Jeg har prøvet det hele: HQI, ATI PM T5 og LED....jeg er ikke længere i tvivl om at LED allerede i dag er den helt rigtige løsning for mig...økonomisk og praktisk set.
prøv at læse lidt længere ned end testen
der stilles der lige som jeg gør spørgsmålstegn ved lysudbyttet i forhold til areal.
og som han selv skriver i testen, har han kun taget udgangspunkt i lysudbyttet, i forhold til de forskellige typer, og hqi'en giver stadig større lysudbytte over et større areal
men vi er enig i at der er mange faktorer der spiller ind, det er netop også det jeg efterlyser mere info om
de samlede udgifter, lampens pris, forbrug både lampen, og alt det andet

og vi skal osse lige have på det rene at det primært drejer sig om større akvarier. for mit vedkommende ville det komme til at koste ikke bare én spids, men flere spidser af en jetjager
at skifte om til LED, pga akvariets areal, og da jeg planlægger et større akvarie bliver det ikke meget bedre i den henseende

til "mindre" mere standardiserede akvarier er jeg ikke i tvivl om LED's fortræffeligheder... lige med det tidligere nævnte forbehold omkring korallernes vækst

så kommer vi til de udgifter du nævner
ja dem kommer jeg ikke i nærheden af, jeg har indtil for meget kort tid siden kørt uden osmolator, og på fylder ca 10 liter i døgnet på et system med ialt 1000 liter det koster mig ikke ekstra (har ikke vandmåler her hvor jeg bor) dvs godt og vel 3,6-3,7 m3 om året
køler bruger jeg ikke, kun nogle low cost pc blæsere

men det kan vi snakke meget mere om her den 13/3 :wink:
Mvh. Brian
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er i al fald interessant at de to LED lamper giver samme par værdi men den ene bruger dobbelt så meget strøm som den anden.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Hougaard skrev:Det er i al fald interessant at de to LED lamper giver samme par værdi men den ene bruger dobbelt så meget strøm som den anden.
helt enig, men jeg vælger at tage det som et tegn på at udviklingen går i den rigtige retning
Mvh. Brian
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Brian C skrev:
leifkrarup skrev:
prøv at læse lidt længere ned end testen
der stilles der lige som jeg gør spørgsmålstegn ved lysudbyttet i forhold til areal.
og som han selv skriver i testen, har han kun taget udgangspunkt i lysudbyttet, i forhold til de forskellige typer, og hqi'en giver stadig større lysudbytte over et større areal
men vi er enig i at der er mange faktorer der spiller ind, det er netop også det jeg efterlyser mere info om
de samlede udgifter, lampens pris, forbrug både lampen, og alt det andet

og vi skal osse lige have på det rene at det primært drejer sig om større akvarier. for mit vedkommende ville det komme til at koste ikke bare én spids, men flere spidser af en jetjager
at skifte om til LED, pga akvariets areal, og da jeg planlægger et større akvarie bliver det ikke meget bedre i den henseende

Ja! Anskaffelsesprisen vil blive større.....men udgift til udskiftning af brændere/rør plus elforbrug bliver så også tilsvarende større.
Jeg tror at man kommer langt med LED hvis man planlægger placering af koraller godt. Efter jeg har fået LED har jeg måttet flytte mine Seriatopora, Oxypora og hammerkoral længere ned da de klart viste at de ikke trivedes under den høje lysintensitet. Hammerkorallen forkortede sine tentakler helt vildt. Spørgsmålet er om man behøver planlægge sin belysning efter at der skal kunne stå de mest lyskrævende koraller overalt. Det kommer ihvertfald til at koste både på pengepung og miljø.

til "mindre" mere standardiserede akvarier er jeg ikke i tvivl om LED's fortræffeligheder... lige med det tidligere nævnte forbehold omkring korallernes vækst

så kommer vi til de udgifter du nævner
ja dem kommer jeg ikke i nærheden af, jeg har indtil for meget kort tid siden kørt uden osmolator, og på fylder ca 10 liter i døgnet på et system med ialt 1000 liter det koster mig ikke ekstra (har ikke vandmåler her hvor jeg bor) dvs godt og vel 3,6-3,7 m3 om året
køler bruger jeg ikke, kun nogle low cost pc blæsere

men det kan vi snakke meget mere om her den 13/3 :wink:Ja! ærgerligt at jeg ikke kan medbringe mine LED lamper...det kunne nok få en god snak i gang :y
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"