- Ingenting! Udover ferskvand og en bundslat sand
Det har det kostet:
- 1200 kroner + 100 kroner diesel, 50 kroner dürum samt 2 x 1,5 liter sodavand = 1400 kroner
- Vandslangesæt fra Harald Nyborg: 149,95 inkl. fittings
- Vatterpas: 20 kroner
- Omvendt osmose: 667,-
Indtil videre, 2246,95
Unødvendige ting også købt:
- Juwel, 170 liters + HQI 150W med Moonlight + Hængeskummer: 1000 kroner
Alt i alt: 3246,95
---------------
Kære folkens,
Mange år siden jeg første gang så på saltvandsakvarie med store øjne. Først blev det ferskvand, så blev det reptiler, og nu bliver det en smule reptiler samt saltvand (især fokus på det sidste).
Min idé har været klar fra starten:
- Jeg er vild med koraller. Det vil jeg gerne have lidt af og se deres udvikling.
- Jeg er sygt pjattet med søanemoner (Blue Tipped er min favorit, kender dog intet til om man lige kan holde den som begynder, og krav - men det har jeg masser af tid til at finde ud af).
- Jeg er pjattet med klovnefisk, så sådan et par skal jeg også have.
- Jeg er sygt tosset med idéen om en enkelt dannebrogsreje.
- Og så var der den der Zanclus, hvis det var muligt.
Nuvel, en ting af gangen! Og det haster egentlig ikke med noget som helst. Jeg har slet ikke travlt, da jeg er ret sikker på at jeg snart skal flytte alligevel. Måske allerede om et par måneder, det er ved at blive afklaret!
Jeg faldt inde på salgssektionen over et Percula 90, som jeg fik booket 10 minutter efter, og arrangeret at jeg fik kørt op og hente det her til aften. Op til Tølløse, og hold da helt

Jeg havde jo siddet og kigget på et Percula 90 på bl.a. akvarieudstyr, men 11772,50 synes jeg måske var LIIIDT voldsomt når man er lidt et DIY menneske hvad angår teknik. Men hey, hvad med en besparelse på 10572,50 - tjow, jeg var solgt! 1200 kroner, en slat benzin, en utrolig ringe dürum med kebab fra Tølløse Pizza House, samt 1.5 liter cherry coke / 1.5 liter pepsi max fra tanken lige ved siden af, fattigere, ja så gik turen hjem.
Hjem kom jeg, langt om længe, og fik slæbt det hele ind. Kom til at brække lidt i lågen (ellers var den sådan - aner det ikke og jeg er ligeglad, det kan fikses), en hurtig aftørring, og så ellers på plads og se en HQI lampe i funktion.
Først kedelig hvid, hold kæftj eg var skuffet for at være helt ærlig. Men så gik min kammerat, Jim, og jeg ind ved siden af og gloede på de sidste reptiler jeg har gående... og vupti, da vi kom tilbage troede jeg min øjne så forkert. DET VAR JO RIGTIGT SALTVANDS LYS WUAH!
Nå, status er: Det står nu hvor jeg stillede det. Det er ret ridset indvendigt, men til prisen må jeg jo sige at jeg er overrasket hvis bare det holder tæt og det hele fungerer, for så har jeg vist lavet årets handel

I morgen aften bliver "store ordne dag", da jeg har tænkt mig at slæbe lidt produkter med hjem til at lave en komplet affedtning af ydersiden af glasset, og til at starte med polerer den ene side op med noget special voks for at se det endelige resultat. Prøver dog på et område først, så det er let at fjerne igen

-------------------
Ingen tråd uden billeder:
Percula 90 - 001 - Just arrived.jpg

Percula 90 - 002 - Its pretty scratchy but it was cheap.jpg

Percula 90 - 003 - 150W HQI lamp as well.jpg

Percula 90 - 004 - And a bit cleaning would help alot.jpg

Percula 90 - 005 - And some equipment.jpg

Akvariet er hentet, og tjah, det er så step 1! NU er jeg gået i gang med hobbyen