ph med Bagt bagepulver PAS PÅ!!! :)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
zengle
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
16
Postnummer: 5900 Rudkøbing

ph med Bagt bagepulver PAS PÅ!!! :)

Indlæg af zengle »

bagte lige 8g bagepulver blandede det godt med 250 ml osmose vand tog så 3ml og boom der røg min ph fra under 7,5 til 8,3 så det er delme effiktivt :)
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Re: ph med Bagt bagepulver PAS PÅ!!! :)

Indlæg af Stillhoff »

Er der en bestemt grund til at du har valgt bagepulver? Har stivelsen og fosfatforbindelseren en bestem gavnlig efftkt i akvariet?

Jeg bruger Natron....Eventuelt bagt i lidt ovnen.
450l indbygget
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Niclas »

Jeg ved ikke hvor effektivt jeg synes natron er, hos mig giver det kun en midlertidig ændring af pH :rolleyes:
Bagepulver ved jeg ikke noget om...
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 86
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

tror bestemt ikke man bør bruge bagepulver- køb hellere Natron, og brug det med forsigtighed da et par theskefulde kan få kh'en til at fare i vejret... jeg har brugt det i flere år til at hæve min kh lidt når det har været nødvendigt- og uden negativ effekt iøvrigt...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

lidt oversat læsestof
bagepulver en buffer og pH-justering?

-------------------------------------------------- ------------------------------

Stigende grad er jeg blevet spurgt af mange marine hobbyfolk om brugen af bagepulver som en buffer eller pH-justering i løbet af de sidste par måneder.

Der er mange måder at oprette og vedligeholde en saltvand akvarium. Nogle måder er uendeligt meget nemmere og langt mere givende end andre.

En udvikling tendens er on-line DIY oplysninger, der kan bringe mere hovedpine end belønninger til marine akvarium holde.

Det ser ud til, at nogle on-line aqua-guruer er touting brugen af bagepulver som et universalmiddel til alkalinitet og pH-problemer.

Med lidt surfing, er det dokumenteret, at fortalerne for bagepulver er: a) bekræfter dette er et billigt alternativ til den rette vare (r). b) angiver at dette er en billig løsning på rette dårligt gøre havets salte. c) Forsøg på at udvise en vis grad af kvasi videnskabelige kvalifikationer, som de ikke har. d) Du skal blot armstol kemikere og lave ende marine akvarium brugerne søger at få overfladiske anerkendelse som on-line aqua guruer.

Denne tråd er tilbudt i tre sektioner.

Afsnit 1 indeholder en række detaljerede oplysninger om bagepulver.

Afsnit 2 giver oplysninger om den gennemsnitlige marine akvaristen.

Afsnit 3 nedskæringer i sagen om at bage soda.

AFDELING 1

Bagepulver i sin rene form er natriumbicarbonat (Na HCO3) uden nogen tilsætningsstoffer. Det sælges i små pakker til forbrugerne til en lang række applikationer. Når der sælges som bagepulver, der normalt er et tilsætningsstof, der giver mulighed for at materialet kan frit flydende.

Den anti stoerkning eller fritflydende agent for valg er normalt aluminium silikat. Al Si, eller andre former for silikater bruges som fritflydende tilsætningsstoffer eller findes som urenheder i de lavere lønklasser havets salte og dårligt formuleret kosttilskud vil højst sandsynligt give uønskede alger. Nogle Levnedsmiddelgodkendt fælles salte indeholder en anti stoerkning eller fritflydende agent, der ikke er opført på forbrugeren pakken. (ikke nødvendigvis Al Si)

Na HCO3 er produceret af mere end én producent i mere end én klasse. Høj renhed Na HCO3 er fremstillet uden nogen tilsætningsstoffer. Nogle salte uden tilsætningsstoffer kan kage og ligne blokke af beton. Herfra. tilføjelse af en fritflydende eller anti klumpdannelse er beskæftiget med de fleste mærker af bagepulver, der udbydes i forbruger-pakker.

Vi modtager 40.000 + pounds af høj renhed natriumbikarbonat uden tilsætningsstoffer på regelmæssig basis. Kage materiale er pulveriseret udnytter høj kvalitet rustfrit stål udstyr på en miljømæssigt kontrolleret temperatur og fugtighed kabinet. Denne teknik tillader dette og andre høj renhed salte (uden additiver) for at blive ansat som et ensartet partikel pulver til blanding i forskellige videnskabelige og marine akvarium beslægtede formuleringer.

AFDELING 2

En 10% opløsning af natriumhydrogencarbonat har en pH på omkring 8,05. PH i marine akvarium saltvand løsning med løbende eller store sammenlægninger af natriumbikarbonat topper ved pH 8.2.

Uopholdlig eller massive mængder af bagepulver kan ikke bringe pH af naturlig havvand op til eller stabilisere sig på den naturlige pH balance på 8,35-8,5. Ligeledes tilføjelser af bagepulver med havets salte (SG 1.024-1.026) anvendes som et havvand i stedet for at holde fine, eksotiske og dyre marine organismer vil ikke nå frem til en pH-værdi over 8,2.

Hvis bagepulver løbende indsættes i et forsøg på at kontrollere alkalinitet og pH (kontra en sand buffer), vil resultatet blive forbedret dramatisk alkalinitet. Dog vil pH være forhindret i at nå det optimale niveau på 8,4. Det endelige resultat er ubalanceret vand parametre og udvikling af uønskede alger.

Nogle andre karbonater, der vil øge alkalinitet i saltvand akvarier er: Mg CO3, Ca CO3, K CO3, Na CO3, Sr CO3, osv. Men disse og en række andre karbonater er uopløselige og / eller vil køre pH-niveau ud over 10.

Brugen af et videnskabeligt udforsket, udviklet, afprøvet og fremstillet SAND buffer med KH Generator, der bruger den foretrukne kvaliteter af ingredienser, i den rigtige proportioner er simpelthen det smarte, bedste og korrekte valg.

AFSNIT 3

Hvis bagepulver forventes at justere alkalinitet og pH at tilnærme NSW eller at de parametre, der findes i en egnet marine salt, vi er i en brat opvågnen. Bagepulver (ligesom visse andre karbonater) vil stige alkalinitet, men kan ikke give den rette pH.

Ubegrænsede tilføjelser af bagepulver vil skabe en skæv løsning, der vil være mest vanskelige at tilpasse til et acceptabelt parametre: alkalinitet og pH.

Som uønskede alger dyrkes, kan i sidste ende en berøvelse af væsentlige opløst ilt skal overholdes. Kontrollere, reducere eller udryddelse af uønskede alger deraf er umuligt, hvis bagepulver er stadig tilføjet.

Høj alkalinitet (DKH eller KH) kan skade nogle fine koraller. Den alkalinitet NSW er 6-7, afhængigt af hvilken test-kit, du bruger. En KH på 10,5 + har vist sig at skade nogle SPS koraller.

NSW har en pH på 8,3-8,5. En pH på 8,2 med høj alkalinitet er ikke kun noget unaturligt i, det skaber en masse internet tråde ad stillinger fra forvirrede marine akvarium brugere spørger: hvad der er galt, hvordan man kan ændre denne situation, osv.

I nogle programmer brug af en kostbar og undertiden vanskeligt styre ekstern støtte udstyr kan reducere uønskede alger. Men i den tid på at justere disse apparater de kan dramatiske ændringer i pH.

Hobbyfolk, der forsøger at spare et par skillinger på et omfattende system kan aldrig se deres systemer fungerer på den sande potentiale .... hvis de bruger uhensigtsmæssigt DIY vrøvl, tilsætningsstoffer, kosttilskud, havets salte, fødevarer støtte udstyr, da denne fremgangsmåde skaber flere problemer, end glæde af vores hobby investeringer.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 86
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Hvem har skrevet det du har oversat...?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

snogen
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jeg vil da håbe på at du også lige måler kh
den stiger nemlig også helt vildt
man han ikke hæve ph uden også at hæve kh
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
19

Indlæg af Stillhoff »

Grineren. -> Hvor mange har lige rent Bagepulver? Alle de bagepulvere jeg har set i handlen er et blandingsprodukt af Natriumhydrogencarbonat og natriumcarbonat...OG stivelse OG ca. 8,5% fosfat.

Det er rent procesmæssig at det bliver et blandingsproduk.

Jeg har faktisk adgang til det i store mængder, men ville alligevel aldrig bruge det i mit akvarium da forholdet mellem de forskellige stoffer er forskelligt fra produktion til produktion.
Jeg har faktist startet et stort procesanlæg i Tyrkiet der producere calicineret Natruimbicarbonat.

>Baking soda in its pure form is sodium bicarbonate (Na HCO3) without any additives<
Hvorfor så ikke bare købe Natron? Det er jo Natriumbicarbonat også kendt som natriumhydrogencarbonat

Hvad har alt det her så med bagepulver at gøre?

Jeg tror ikke du skal putte mere bagepulver i dit akvarium...
450l indbygget
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
17
Postnummer: 6230 Rødekro

Indlæg af fiero »

håber da vi snakker natron og ikke bagepulver?

jeg tilsætter selv over 10gram natron om dagen for at holde KH nogenlunde oppe.... det er så i en reol med ca 1000L total vandvolumen.
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
16
Postnummer: 8660 Skanderborg
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af FrederikT »

er der en der har en vejledning til hvordan bagt natron og osmose vand skal blandes og hvor meget der skal til sættes for og hæve ph og kh. jeg har lavet en blanding med 15g bagt natron i 350ml osmose vand og har tilsat 6 ml og kan ikke måle nogen forskel. min tank er på ca 280 med sump.
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
19

Indlæg af Stillhoff »

Glimerende mulighed for lige at luft den her igen

http://jdieck1.home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html

Hvis du bager Natronen 1 time ved 180°C i ovnen vil den ikke påvirke pH så voldsomt.
Hvis du bager den i mange timer ved høj temperatur så vil din pH blive højere.
450l indbygget
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af FrederikT »

jeg tror jeg bagte det i 45 minutter til en time ved 200°C .
min kh ligger på 7 og ph under 7,6.
hvad kan jeg gøre for og få begge op.
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
19

Indlæg af Stillhoff »

Bagt natron

En pH på 7,6 lyder mest som en fejlmåling. Hvad måler du med?
450l indbygget
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
16

Indlæg af FrederikT »

jeg måler med aqua light marine test kit
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
19

Indlæg af Stillhoff »

FrederikT skrev:jeg måler med aqua light marine test kit
Kender det ikke. Er det strips...

Er der en test buffer opløsning med, og har du testet den?
450l indbygget
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Er der virkelig alle disse eksperimenter værd. Jeg tror aldrig jeg ville vove mig ind i disse eksperimenter, for så dyrt er det altså ikke at købe noget KH hæver fra en autoriseret forhandler, der med garanti virker som det skal. Der er jo for ret mange penge levende koraller og fisk i vores baljer. I mine øjne bliver der spillet en for for hasard, med mindre man er super ekspert i kemi og havbiologi.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Er der virkelig alle disse eksperimenter værd. Jeg tror aldrig jeg ville vove mig ind i disse eksperimenter, for så dyrt er det altså ikke at købe noget KH hæver fra en autoriseret forhandler, der med garanti virker som det skal. Der er jo for ret mange penge levende koraller og fisk i vores baljer. I mine øjne bliver der spillet en for for hasard, med mindre man er super ekspert i kemi og havbiologi.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Stillhoff skrev:Bagt natron

En pH på 7,6 lyder mest som en fejlmåling. Hvad måler du med?
Nej!...det behøver bestemt ikke at være en fejlmåling et saltvandsakvarium kan sagtens komme der ned også længere ned for den sags skyld.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4" onclick="window.open(this.href);return false;æ
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
18
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Det er ikke nu jeg skal nævne at hvis nogle herinde kører med balling så er den ene af dunkene lige præcis natron der bliver hældt i akvariet. :wink: NaHCO3, eller natriumhydrogencarbonat. Når det bages i ovnen (som flere er inde på) fraspaltes vand og kuldioxid, og det bliver til Na2CO3 (soda), og dette hæver pH'en meget, mens NaHCO3 i vand har en meget lav pH. Anvendes det til at hæve KH er det altid en god ide at benytte en blanding af disse to for ikke at ændre pH for meget. Om 8 g er meget kommer an på akvariets størrelse, vi tilsætter fx 420 g på ca 30 dage gennem balling, det er ungefair 14 g om dagen til alt i alt 800 L vand. Trods dette ligger pH stabil på 8.
FrederikT skrev:jeg tror jeg bagte det i 45 minutter til en time ved 200°C .
min kh ligger på 7 og ph under 7,6.
hvad kan jeg gøre for og få begge op.
Skal du have en basisk effekt skal du (såvidt jeg husker) bage det ved minimum 350 grader for at få energi nok til at sprænge de kemiske bindinger og fraspalte CO2'en (CO2 giver syreeffekten)
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"