meget sky picasso aftrækker

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

meget sky picasso aftrækker

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg har en ca 18cm stor assasi aftrækker, som kom i baljen i mandags, men den er sindsyg sky, hvis man bare rejser sig op i rummet, så er den straks henne ved senene, og nå man kommer hen til akvariet er den med det samme inde mellem stenene, og kommer først frem igen efter 10-15min.

den må havde haft en meget grim oplevelse da den blev fanget :dizzy:

er lidt bekymret, da jeg ikke kan komme til at fodre den, og sådan en stor fisk skal vel have en del mad.
det er jo ikke specialt normalt for en picasso aftrækker at være sky!

nogle ideér til hvordan jeg få noget mad i den? og hvor længe kan den gå uden mad ?
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2630 Taastrup

Re: meget sky picasso aftrækker

Indlæg af Clauslh »

Hej
Ved ikke så meget om aftrækkere men har haft en lignede problem med en palet.
Den fløj også i flyverskjul ligeså snart der var den mindste bevægelse.

For at løse problemet stillede jeg sådan en japansk skille væg i papir op foran akvariet.
På den måde kan fisken ikke se hvad der sker i rummet og får derfor ro.

I starten fodre jeg ligeledes med væggen oppe, og nøjedes med at stikker armen rundt om et hjørne for at minimere stress.

Og da fiske så var faldet til fjernede jeg væggen. Den var godt nok lidt nervøs i starten men nu hvor den havde lært maden at kende kunne den da komme frem når der blev serveret.

Tror der gik 3 dage efter dette så var den fremme hele tiden :-)

Håber det kan bruges ;-)

PS.
Bare en tanke: Tror ikke du fremmer situationen ved at være tæt på akvariet hvis fisken i forvejen er pisse nervøs.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej min nye aftrækker spiser fint kast et par rejer ned til den den, og i bedste venner :)
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

ved godt de er glade for rejer, men, nå jeg kommer hen til akvariet, så er den suset ind mellem stenene, og der fanger den jo ikke meget reje.
Mvh
Alexander

Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af demian »

hehe min søgte også ind under den nederste sten i starten efter jeg gav den 4 rejer slappede den mere af og hygger sig med resten af fiskene så har jeg lavet et seafood mix fra supermarked og i blenderen med noget flydende b og c vitamin til katte blandet det med husblas det guffer den også helt vildt.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

lige en opdate. jeg har idag fået 2 rejer i fisken. måtte lige stå helt stille ved akvariet i noget tid, til den kom frem.
den fandt dog hurtigt ud af det var spiseligt det der kom i :)
Mvh
Alexander

Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af demian »

jamen det lyder da godt det har taget mod til at spise nu :), så det bare med at finde en passende mængde sådan en krabat skal have for ikke at svinde ind. min får en klump af det seamix morgen og ved 16 tiden ved ikke om det for meget men den skal have det godt hehe
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

jep hellere for tyk ind for tynd ;)

hvis der er nogle der har erfaringer med fodring af aftrækkere i 10-20cm størrrelsen, så må i meget gerne skrive her i tråden.
tror de skal have rimlig meget ? 2-3 rejer hver dag f.eks ?
Mvh
Alexander

AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Tror varieret foder er vejen frem, ligesom med mennesker :)

Har dog ingen erfaring med en så stor fisk.
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

har en på 15 cm. den spise i øjeblikket et blad noritang på 5x10 cm om dagen og er glad og rund.
hvis der er nogle der har erfaringer med fodring af aftrækkere i 10-20cm størrrelsen, så må i meget gerne skrive her i tråden.
Den er så også glad for fingerspidser håndrykke og de bløde steder på underarmen. så jeg har lært at jagte den lidt før jeg smider poterne i akvariet :G Men det problen ser det ikke ud til du har "endnu"
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Martin LF skrev:har en på 15 cm. den spise i øjeblikket et blad noritang på 5x10 cm om dagen og er glad og rund.
Den er så også glad for fingerspidser håndrykke og de bløde steder på underarmen. så jeg har lært at jagte den lidt før jeg smider poterne i akvariet :G Men det problen ser det ikke ud til du har "endnu"

okay, ja nori er altid godt, men de er jo kødædere, så lidt kød skal der jo til. jeg fodrede mine kirurger med nori igår, og det syntes aftrækkeren var meget sjovt at rive det hele fra hinanden og spytte det ud i små stykker, så det var over ALT.
tror ikke den har fundet ud af at det er spiseligt endnu, men det kommer nok.

ja, jeg glæder mig ikke vildt meget til det bliver teritorial, den har ligevel en pæn tandtrække kan man se.
Mvh
Alexander

Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Kirling »

skal vi ikke have et billed af bassen ;)
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Kirling skrev:skal vi ikke have et billed af bassen ;)

Jeg kan desværre ikke tage et ordenligt billede af den, da den er bange for kameraet :dizzy:

men den ligner fuldstendig denne her, farve og størrelse er identisk:
http://www.wetwebmedia.com/Tetraodontif ... 20RSLG.jpg

kropsformen minder meget om den normale picasso, men den her er ikke lige så høj i det, og har en noget mere "spids" snude.
og så er det jo en fisk som kun liver i rødehavet og den persiske golf, så det er ikke en fisk man ser i en hver balje :)
Mvh
Alexander

Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Hej Alex!

Den aftrækker skal have ret meget at spise. Minimum 5 hele muslinger gerne lidt mere evt. Prøv at tage et pvc rør eller andet der ikke flyder. Bind muslingerne fast med en elastik og drop røret tæt på hvor den plejer at gemme sig. Evt sluk pumperne samtidig så den lærer at nu er det spisetid efterhånden vil den finde ud af at du kommer med mad til den. Husk lige i starten at gå væk fra baljen og hold øje med den fra en afstand at den tager muslingerne eller ej!
Det er meget ofte en dramatisk oplevelse for mange fisk Især de store fisk når de bliver fanget og kan godt tage lidt tid før de blive "normale" igen. Picassoen er en af de lidt mindre dominante aftrækkere så derfor føler den sig muligt ikke som Chefen i akvariet. Det skal nok komme vigtigt er det dog at det er en indkørt fisk og den skal ikke være sulten. Giv den så meget den kan tage ind i starten!
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

moby skrev:Hej Alex!

Den aftrækker skal have ret meget at spise. Minimum 5 hele muslinger gerne lidt mere evt. Prøv at tage et pvc rør eller andet der ikke flyder. Bind muslingerne fast med en elastik og drop røret tæt på hvor den plejer at gemme sig. Evt sluk pumperne samtidig så den lærer at nu er det spisetid efterhånden vil den finde ud af at du kommer med mad til den. Husk lige i starten at gå væk fra baljen og hold øje med den fra en afstand at den tager muslingerne eller ej!
Det er meget ofte en dramatisk oplevelse for mange fisk Især de store fisk når de bliver fanget og kan godt tage lidt tid før de blive "normale" igen. Picassoen er en af de lidt mindre dominante aftrækkere så derfor føler den sig muligt ikke som Chefen i akvariet. Det skal nok komme vigtigt er det dog at det er en indkørt fisk og den skal ikke være sulten. Giv den så meget den kan tage ind i starten!

Hejsa Moby.

den er begyndt at være ret glad for rejer, så den få da lidt at spise.
Men nå du siger minimum 5 hele muslinger, er det så bare frost blå muslinger du mener ?

Jeg tænkte på om man kan gå ud og fiske et par blå muslinger op ude i havet, som man lige knuser og smider i baljen ? Altså kan fisken tåle det, med hensyn til forurening osv. ?
Jeg kunne forestille mig at den ville være ret glad for det :)
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Friske, levende mysis og små fjordrejer er guf for sådan en aftrækker. Min niger-aftrækker gik helt grassat, når der kom en håndfuld blandet guf i baljen et par gange om ugen.
Jeg fangede altid en rimelig stor portion og lod dem stå i en spand med en luftsten. De som ikke blev brugt i løbet ad et par dage, blev frosset i små lynlås-poser til senere brug.

Det sviner bare ret meget, når man fodrer så hårdt, så det gik ikke i min lille balje.

/Kim
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Nolan skrev:Friske, levende mysis og små fjordrejer er guf for sådan en aftrækker. Min niger-aftrækker gik helt grassat, når der kom en håndfuld blandet guf i baljen et par gange om ugen.
Jeg fangede altid en rimelig stor portion og lod dem stå i en spand med en luftsten. De som ikke blev brugt i løbet ad et par dage, blev frosset i små lynlås-poser til senere brug.

Det sviner bare ret meget, når man fodrer så hårdt, så det gik ikke i min lille balje.

/Kim

Hvor stor var din balje? jeg har også en stor muræne, som også sviner en del, men jeg laver også et mindre vandskifte 1 gang om ugen.
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det var et 250L og aftrækkeren var en lille fætter på 5-6cm.
Næringsværdier, der var for høje, satte hurtigt en stopper for det og så skulle den videre ;-)

/Kim
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vallensbæk
Kontakt:

Indlæg af Deep Ocean »

Alexcpdk skrev:
moby skrev:Hej Alex!

Hejsa Moby.

den er begyndt at være ret glad for rejer, så den få da lidt at spise.
Men nå du siger minimum 5 hele muslinger, er det så bare frost blå muslinger du mener ?

Jeg tænkte på om man kan gå ud og fiske et par blå muslinger op ude i havet, som man lige knuser og smider i baljen ? Altså kan fisken tåle det, med hensyn til forurening osv. ?
Jeg kunne forestille mig at den ville være ret glad for det :)
Hej Alex

Du kan bare købe hele muslinger som frostfoder hos de fleste dyrehandlere. Aftrækkeren er stor nok til at kunne spise dem hele og generelt plejer muslingerne ikke at være størrer end 0.5x2 cm. Har fodret en leopard aftrækker med hele muslinger som kun havde halv str i forehold til den du har hjemme. Desuden blev din aftrækker fodret med muslinger under den sidste fodring hos dejong. Rejer er selvfølgelig også superfint men den kan spise alt så lad det være noget med noget densitet.
Held og lykke med det.
Mvh Moby
[center]http://www.deepoceanshop.dk[/center]
[center]Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean[/center]
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"