Refugium- Sort bundlag??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Refugium- Sort bundlag??

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej.
Da mit indlæg i Nordic Reef forum ikke har givet nogen svar håber jeg at der er nogen i saltvandsforummet der kan hjælpe.

Det er nu 2 år siden jeg startede mit kun 63 liter store refugium under mit 750 liter store akvarie.

Det har været en stor succes da refugiet konstant - uden brug af andre filtre - har holdt mit nitrat og fosfatindindhold på 0.

Nu chekker jeg ikke refugiet så tit men igår opdagede jeg at den øverste cm. i refugiets bundlag var blevet kulsort.

Jeg foretog straks de sædvanlige vandanalyser der dog alle viste at vandværdierne var uforandrede og dermed ok.

Caulerpaen og mikrolivet trives stadig fint men er der nogen der ved hvorfor bundlaget i et refugium pludseligt kan blive helt sort? Der er ikke tale om algebevoksning og bundlaget i hovedakvariet er stadig hvidt??
Mvh. Jan Severin
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Næh, det lyder lidt underligt..jeg havde i sin tid et refugium med miracle-mud, efter deres anvisninger skal man (vistnok) efter ca 1 år, udskifte den øverste 3 del, af mudden. Om det har noget med hinanden at gøre, ved jeg ikke, men du kan da prøve at tjekke på deres hjemmeside :http://www.ecosystemaquarium.com/html/miracle.html
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Sort sand er som regel en total død zone eller mættet er der mange der mener, og det kan sagten være som Flemming nævner at du burde skifte lidt af sandet.

De kloge siger jo at enhver DSB kun holder i X antal år så skal den reetableres ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Normalt vil sort sand betyde at der er udfældet en eller anden organisk svovlforbindelse. Det kan du konstatere ved at lugte til en prøve af sandet. :OJ
Hvis det er det, skyldes det, at der er for meget slam i sandet.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Tak for svarene.
Det lugter ikke - men jeg ved jo ikke om det har gjort det!
Kan jeg optage hele bundlaget, skylle det i noget akvarievand, og efterfølgende genudlægge bundlaget eller er det forfra med nyt bundlag??
Jeg tænker på de arobe og anarobe bakterier vil blive opblandet ved rensningen??
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg er ingen expert på området men ved et tilfælde har jeg lige læst om et lignene tilfælde på marinedepot hvor det dog omhandlede en dsb i hovedtanken. Der var anthonys råd at bruge nyt bundlag.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"