Kobber/skrue i akvariet
- Esben
- Foxface

- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 1999
Kobber/skrue i akvariet
Hej med jer,
jeg døjer med overgang i mit armatur, og har derfor trukket en ledning til et vandrør til sumpen. Ledningsevnen er klart størst i vandet, og kun halveret, hvis jeg sætter den på armaturet.
Mit spørgsmål lyder på at der er jo kobber i ledningen, og kobbersulfat er jo ikke noget vores koraller kan lide. Jeg ved ikke om det kan have en indvirkning. Alternativt har jeg bunden kobberet fast på en lang skrue, som der så kan være nede i vandet. Denne er galvaniseret. Men jeg ved ikke om der er noget der kan udskille i vandet der.
Nogen der kan hjælpe mig?
mvh
Esben
jeg døjer med overgang i mit armatur, og har derfor trukket en ledning til et vandrør til sumpen. Ledningsevnen er klart størst i vandet, og kun halveret, hvis jeg sætter den på armaturet.
Mit spørgsmål lyder på at der er jo kobber i ledningen, og kobbersulfat er jo ikke noget vores koraller kan lide. Jeg ved ikke om det kan have en indvirkning. Alternativt har jeg bunden kobberet fast på en lang skrue, som der så kan være nede i vandet. Denne er galvaniseret. Men jeg ved ikke om der er noget der kan udskille i vandet der.
mvh
Esben
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
-
T-Svendborg
- Palet kirurg

- 17
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
Re: Kobber/skrue i akvariet
anden måde at kunne gøre det på er at finde en god stel forbindelse fra dit armatur og forbinde det til et jordspyd eller til et vandrør eller til anden kontakt med jordforbindelse.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- Martin LF
- Foxface

- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
Jeg ville helt klart finde mig en anden jordforbindelse . Alt andet en syrefast rustfritstål er ikke velkomment i akvariet og selv det kan ikke holde til det hvis der er luftforbindelse.
- Stillhoff
- Foxface

- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Du skal ikke komme kobber i vandet.
Den korrekte løsning er vist at jorde alle dine el-ting. Jeg ved godt det er svært når der ikke er jord på pumperne..
Hvis du vil jorde vandet kan du sikkeret bruge titanium eller grafit.
Der har før været et emne om titanium-net til koral vækst. Jeg ved ikke hvad der skete med det projekt.
Har du målet potentiale forskellen?
Den korrekte løsning er vist at jorde alle dine el-ting. Jeg ved godt det er svært når der ikke er jord på pumperne..
Hvis du vil jorde vandet kan du sikkeret bruge titanium eller grafit.
Der har før været et emne om titanium-net til koral vækst. Jeg ved ikke hvad der skete med det projekt.
Har du målet potentiale forskellen?
450l indbygget
- Esben
- Foxface

- 16
Ja, det har jeg. Den giver et udslag på 76, hvis at det er ved ren forbindelse, ca. 36 når at det er fra amaturet af, og selvfølgelig 0, hvis jeg trækker den direkte fra vandet af. Og 0 vil jo være at foretrække.
Det bliver alt for besværligt med jord på alle mine stik.
Problemet er som jeg skriver ovenstående at forbindelsen ikke er nær så god på armaturet som i vandet. Det må være fordi at aluminium er dårligt ledende?
Problemet er som jeg skriver ovenstående at forbindelsen ikke er nær så god på armaturet som i vandet. Det må være fordi at aluminium er dårligt ledende?
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
-
T-Svendborg
- Palet kirurg

- 17
- Postnummer: 5700 Svendborg
lige en hurtig idé, ved ikke om den virker..
en magnet som vi har til div pumper, og lade lederen gå fra vandrøret til magneten (uden for vandet)
en magnet som vi har til div pumper, og lade lederen gå fra vandrøret til magneten (uden for vandet)
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- AndersGS
- Rev haj

- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Får du stød? eller kan du bare måle overgangen?Esben skrev:Hej med jer,
mvh
Esben
Se evt. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=30896
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Esben
- Foxface

- 16
Indimellem får jeg stød. Det er kommer an på om jeg har våde sko. Ikke at det gør ondt, men det er stadig ubehageligt.
- Stillhoff
- Foxface

- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Hvis det er 76 volt du mener, så er det formeget Jeg mener grænsen er 50 volt, så du er nødt til at gøre et eller andet.Esben skrev:Ja, det har jeg. Den giver et udslag på 76, hvis at det er ved ren forbindelse, ca. 36 når at det er fra amaturet af, og selvfølgelig 0, hvis jeg trækker den direkte fra vandet af. Og 0 vil jo være at foretrække.
I industrien er alt jordet men, af en eller anden årsag er det ikke krav om jording i private hjem på ældre instalationer.
450l indbygget
- AndersGS
- Rev haj

- 17
- Kontakt:
Hvis der er overgang i armaturet er det da et forsøg værd at skille det ad og få det renset, giv samlinger osv silikonefedt så du undgår det.
Er er akvastail armatur? Oplever nemlig det samme på et 720 L armatur.
Er er akvastail armatur? Oplever nemlig det samme på et 720 L armatur.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Esben
- Foxface

- 16
Ja, det er Akvastabil armatur.
Jeg ved kun at eletkrikkeren målte det til 76. Om det er volt skal jeg ikke kunne sige.
Jeg ved kun at eletkrikkeren målte det til 76. Om det er volt skal jeg ikke kunne sige.
- AndersGS
- Rev haj

- 17
- Kontakt:
Hmm.. Er sikker på det er et fugt problem på den 720 L jeg oplever det på.
(det er 72 volt han har målt)
Løsningen er klart at få det skilt ad og renset og givet silikone fedt.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- AndersGS
- Rev haj

- 17
- Kontakt:
Det kan give nogle gode rap over fingrene 
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
fiero
- Dværg kejser

- 17
- Postnummer: 6230 Rødekro
især brugen af HF spoler gir meget induktions-strøm. de kører med Høj frekvens, der gir mere induktion end alm spoler. Problemet er, at der ikke er nogen jordforbindelse. hvis du har jord i stikkontakten i nærhedden ville jeg åbne lampen og se om der er jord i ledningen og så sætte et stik med jord på, eller hvis det ikke er der så montere en ny ledning med jord og tilhørende stik.
til dem der ikke ved det, så er jord den gul/grønne ledning.
HC
til dem der ikke ved det, så er jord den gul/grønne ledning.
HC
-
AndersNT
- Rev haj

- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Jeg ville under ingen omstændigheder have noget af kobber i vandet. Det er rent gift for korallerne!
Hvis du vil jorde din lampe, så find en ny ledning med jord i. Skift den ud med den gamle, og monter jordlederen på en skrue som du borer gennem dit armatur!
Hvis du vil jorde din lampe, så find en ny ledning med jord i. Skift den ud med den gamle, og monter jordlederen på en skrue som du borer gennem dit armatur!
- Clauslh
- Palet kirurg

- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2007
Hej AndersAndersGS skrev:Hmm.. Er sikker på det er et fugt problem på den 720 L jeg oplever det på.
Har du målt om det "kun" er en spændingsforskel du har (V)?
eller om der også løber en strøm (A)?
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
it’s the effort that you put in.