Kan denne fungerer som boosterpumpe på et omvendt osmose?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster

Kan denne fungerer som boosterpumpe på et omvendt osmose?

Indlæg af Sommer »

Hejsa folkens,

Jeg er spritny, og er det fortsat de næste 5 år, så her kommer lige et nyt spørgsmål fra mig.

Sådan et omvendt osmoseanlæg er jo ikke specielt dyrt, men det er boosterpumpen der sidder på dem tilsyneladende. Nu ligger landet dog sådan at jeg i og med min tidligere hobby har været terrarier, har et vandingsanlæg liggende, med en pumpe der kan trække 30 dyser og skyder afsted med op til 9 bar og 1.7 liter vand i minuttet.

Det er sådan en satan her:

http://dendrobates.dk/shop/pumpe-til-va ... -246p.html

Billede

Kode: Vælg alt

Super lydløs pumpe til vandingsanlæg som kan trække op til 15 dyser af comfort line typen og 30 dyser af profi line typen.
Pumpen leveres med en 6 mm slange udgang

Tekniske data:
24 Volt, 15 Watt
sugeafstand: max 3 Meter, 
tryk: 9 bar: 
gennemløbsmængde: 1,7 Liter/Min
Vil jeg kunne benytte denne til boosterpumpe, nu jeg har den alligevel? Synes jo det ville være ordentligt smart..

Og i så fald, hvilket osmoseanlæg skal jeg købe?

Krav: Jeg gider ikke noget der går i stykker. Betaler hellere 1200 for et uden pumpe, og får noget ordentligt end et til 500 jeg skal skifte om et år.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Kan denne fungerer som boosterpumpe på et omvendt osmose?

Indlæg af Hougaard »

Den vil virke fint til det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er flere som har købt dette anlæg, og de er såvidt jeg er orienteret tilfredse med det.

http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... cts_id=950
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Hvis du bruger boosterpumpe, kan det betale sig at bruge 2 membraner. Affaldsvandet fra menbran 1 bliver sendt ind i membran 2, Det virker super.
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Tak tak, altså Røntved, du mener to osmose ting efter hinanden? :)

Men pumpen kan godt virke som en boosterpumpe? :)
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Pumpen ligner min. tror den virker.
Ja 2 osmosemembraner sammen, således at affaldsvandet fra den første går ind i indgangen på nr 2. Så far du renset spildvandet en gang mere og det gør at du får meget mindre spild end med 1 membran. De 2 udgange samles bare i et t-stykke og går videre.
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Coolio, den er i hvert fald super kraftig den pumpe her...

Det lyder smart det der. Jeg tror jeg får indkøbt to (især fordi jeg havde forventet omkring 1500-2000 sammenlagt, og det kan jeg jo snildt få to for nu når jeg har boosterpumpen).

indmaden i sådan et filter må jo så være noget man skal skifte engang i mellem når spildvandet kan "genbruges" so to say...?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg kan ikke lade være med at tænke den er for kraftig, uden nogen form for reduktion, i forhold til membran og lign
for de boosterpumper waterpilot leverer til de mindre anlæg (380 liter/døgn) giver lige i underkanten af 7 bar
og på mit osmoseanlæg fraråder de for højt tryk, mener det er 5,5 bar de angiver som max
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Hej Brian,

Jeg må lige kontakte ham jeg har købt det af (Simon Bomholt, dendrobates.dk). For det er nemlig sådan at selv om denne pumpe kan trække 30 dysser, så kan den også godt trække en enkelt. Så jeg vil tro den har noget "trykregulerende" indmad if you know what I mean.

Men tak for at du skriver! For helt sikkert ville det jo være komplet åndsvagt hvis jeg sætter pumpen på, og det så viser sig at det går helt galt. Det ville være MØGHAMRENDE ÆRGELIGT.

Jeg smider ham en mail :) Takker!
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Tak for svarene, boosterpumpen spytter 130 psi max, og omvendt osmose 125 psi max! Jeg går udfra at pumpen praler lidt, og det omvendte osmose har en sikkerhedsmargin, så mon ikke det nærmere er 110-120 fra pumpen, og at omvendt osmose kan klare en 140... det pumper i hvert fald derud af og vandet kommer stiiiiille og roligt (puha, det kræver tålmodighed)

Jeg har købt det Carsten har anbefalet, bestilte tirsdag og havde det torsdag. Det er fantastisk!

Hvor mange liter vand skal jeg lade pumpe igennem før det er i orden? Kan jeg smage mig frem? Troede egentlig bare det kørte, men føj for helvede en smag det første glas havde.

Derudover:
- Mht. vandspild har jeg tre kasser. En pumpen "suger" fra, og en til "dårlig" og en til "god". når den "dårlige" er fyldt, kunne jeg vil passende blot hælde det retur i "suger"-kassen, og lade det gå igen en ekstra gang?

Jeps, jeg ved det er noget værre bras og kræver lidt , men jeg har ikke mulighed for en fast installation lige pt. og så er det jo "kun" et par hundrede liter der skal fyldes op. Så det fungerer vist ganske fint indtil videre.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"