"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

flytning af RSM

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rubech
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 21. nov 2009 22:11
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009

flytning af RSM

Indlæg af rubech »

Hej
Jeg har købt et RSM 250 fyldt med levende sten,koraller, fisk og er velkørende.
Mit spørgsmål er følgende:
Kan jeg flytte akvariet og genfylde med den samme vand,sten,bundsand og sæt fisk i samme dag, uden indkøring af sten igen? (flytning samme dag)
Hvordan er det bedst at transportere leverende sten?
Hvordan er det bedst at transportere koraller og fisk?
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: flytning af RSM

Indlæg af Limatho »

Du kan nok ikk undgå en lille opblomstring af alger,
men ville nok opfordre til at lave noget nyt vand,
måske en 30 % da der bliver rusket godt op i snavset.

Fisk og koraller i seperate poser, i en stor kasse således
de holder hinanden varme,

Held og lykke,

Det er et helvedes arbejde at få det flyttet...... :GO
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: flytning af RSM

Indlæg af christiantt »

Du vil få algeopblomstring lige meget hvordan du gør. Lige så snart at stenene kommer op af vandet, så dør nogle dyr, og så kommer der alger.
Der ligger også skidt i sandet, og lige så snart det kommer op, så kommer der også skidt fra det.
Vandet behøver du ikke tage med. Hvis du har nyt vand hjemme, så bare brug det.

Levende sten kan du transportere i en kasse med vand i bunden. De skal være fugtige under transporten.

Koraller og fisk puttes i poser i det vand som de ligger i nu. Hvis fiskene skal over i nyt vand hos dig, så skal du lave hul i posen, og lade lidt komme ind til fisken af gangen.
rubech
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 21. nov 2009 22:11
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009

Re: flytning af RSM

Indlæg af rubech »

Hej
Tak for svar det er kanon.
Jeg har haft ferskvands akvarie + koi dam i mange år, så jeg kender meget af teknikken derfra, men nu skal det være saltvand.
Vil det hjælpe på algerne hvis jeg putter LS i en pose under vand, så de ikke får ilt? (måske dumt spørgsmål%
Jeg er ikke så bange for alger, men mere vandværdierne, når man både har fisk og koreller i med den samme, så det var min tanke at tage ca 80% "gammel" vand med og til føje 20% nyt, når jeg genfylder, skulle det hjælpe på en hurtig indkøring igen?
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 20. jan 2010 07:04
14
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gadbjerg

Re: flytning af RSM

Indlæg af Lehd »

Vi hentede et komplet 140 L. for 14 dage siden, hvor vi tog alt vandet med og puttede i igen. Der manglede ca. 10 L. vand tilsidst, som vi så tilførte.

Vi havde investeret i 2 store spande (De blå med sort plastlåg og metalspænde-ring), hvor LS og de koraller som ikke var til at tage af lå i, dækket af vand fra akvariet.

Vi har kørt med samme lysmængde og periode som sælger og har faktisk ikke oplevet noget algeboom.
Mvh.
Trine
Billede
bkynde
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 20. jan 2009 00:06
15
Postnummer: 7620 Lemvig
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Lemvig

Re: flytning af RSM

Indlæg af bkynde »

Jeg har også fornyligt flytte mit 190 l saltvand fra København til Lemvig og haft nogenlunde samme positive oplevelser som Lehd i det forrige indlæg.
Alle levende sten, koraller og fisk direkte (dvs ingen plasticposer) i flamingokasser med vand (og levende sten dækket af vand) og et par dunke til saltvand fra akvariet. Da jeg kom frem satte jeg en luftpumpe på skift i kasserne med koraller og fisk(måske ikke nødvendigt, men for at være på den sikre side) , mens jeg lavede opbygningen med levende sten i akvarie og fyldte det med vand (ca 50 % nyt saltvand). Derefter kom de koraller i der ikke allerede sad på stenene og til sidst (efter et par timer hvor vandet lige klarede op) kom fiskene i igen. Alt i alt tog det vel 16 timer fra jeg startede med at tømme akvariet for sten, vand og fisk til alt igen var i akvariet og alt kørte som det skulle. Intet tog skade og jeg havde ingen algeopblomstring, tværtimod syntes mine koraller at have taget et stort spring fremad i vækst.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"