Sidste år lykkedes det mig nok ca 95 % systematisk at føre dagbog over alle større akvariehændelser, herunder indkøb af nyt levende og teknik og salg af samme. Og det er virkeligt super fedt at kunne slå op og se præcis hvor lang tid en bestemt koral har stået i baljen, hvor den blev købt osv.
Det giver også mulighed for at få præcist økonomisk overblik

Mit system bruger ca 8000 kr/år i strøm med det nuværende set-up. Det synes jeg er fint med 500 L teknik/refugium i kælder.
Sidste år købte jeg for:
7005 kr koraller, af dem har jeg mistet et sted mellem 5 og 10 %

5210 kr fisk, af dem er 90 % desværre døde

15970 kr teknik udvidelse, primært nye stream 2 pumper, ny Red dragon retur, xl kalkreaktor, xl fosfatfilter. Men også salt, tilsætning, pvc, nyt refugium, mange T5 rør, 10 pk koralklæber osv.
I samme år solgte jeg for:
7065 kr koraller - mest fra egen avl, men også en del videre salg af koraller som jeg alligevel ikke syntes passede i sammensætningen
8165 Brugt teknik ( primært alle mine gamle tunzepumper, teknik fra forrige set-up, feljkøb mm. )
Det giver en nettoudgift på ca 20000 kr, halvdelen ca drift. Resten nyindkøb og opgradering.
Men hobbyen har også givet tilsvarende mængder glæder synes jeg. Det eneste jeg fortryder er den store post på fisk - men det er min egen skyld fordi jeg forgæves forsøgte at holde nogle yderst svære fisk og det gik jo også som litteraturen prædiker selvom jeg forsøgte at gøre alle tænkelige forberedelser...