Köpte Acrylplast på http://www.slöjddetaljer.se och limmet Acrifix 192
Får bygga denna efter de mått jag kan så den blir kanske lite smal men jag är inte ute efter nått stort flöde ner till sumpen så 1000-1500 räcker gott å väl då karet bara är på 320liter

Hela skivan med de mallar jag gjort innan och klistrat på dessa med limstift för att lätt kunna skära/såga ut de delar jag skall ha

Totalt blir det 13st delar
Totalamåtten blir
Brädd 12cm
Djup 18cm
Höjd 24cm
Vattennivån kommer bli från kanten ca 16cm
Röret ut eller ner till sumpen blir ett 32mm rör alt 25mm
I toppen kommer jag borra ett hål ocj sätta in en backventil så att ev luft kan sugas ut.
Kapade skivorna med en Dremmel tillsats (Cirkelsåg)

Gäller att ha tungan rätt i mun då man sågar så här tunna skivor.
Kanterna på de utsågade skivorna gjämnade jag till med en lumbskiva/Vaddskiva ser ut att bli en bra snygg kant. skall nu testa att limma en provbit både vid Mh lampan och utan
Bäst och starkast resultat blev under Mh lampan så limmet måste härdas under UV ljus (Solen eller en MH lampa) i minst 10minuter efter att jag sågat ut alla delar och så så började jag limma en bit efter bit

Har väll kommit lite längre nu i byggandet men alltid skall man stöta på problem men problem är till för att lösas.
Trotts att man var nogrann med måtten så är det nån skiva som är för låg eller om man vänder på det så är det den andra som är för hög....
Ja då börjar det bli klart har haft lite annat jag velat gjort så nu är det ett steg närmare helt klar
Har dremmlat upp ett hål för att stoppa ner en tankgenomförning. Hadde denna hemma och tror att den kommer räcka.
Vill bara ha ->1200l/h så ett 25mm rör borde räcka för att den skall svälja vattnet
Tog fotot inne på badrummet då jag kollar så den ej läcker vid genomförningen

Skall borra ett hål och sätta ett rör i toppen så man lätt kan suga ut luften där uppe för att starta "häverten"
Då testkör jag här hemma från sump ner till spann för att se så att det funkar vilket det gör.
Är helt tyst å den klarar en eheim 1250 pump upp 130cm som var mitt mål

Sumpen har jag byggt själv och kommer stå vid sidan av karet idag med den
hemmabyggda skummaren,
hemmabyggda nya kalkreaktorn (på G att bli klar)
hemmabyggda nitratfiltret
Jag gillar att bygga :ele: