Osmoseanlæg og varmt vand

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions: 0
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Osmoseanlæg og varmt vand

Indlæg af gunni »

Jeg har lige fået et osmose anlæg. og efter at det var kørt til (natten over) prøvede jeg at teste hvor meget det gav. Jeg har bare sat det på min vandhane og har ingen ide om hvor mange bar trykket der er på.

Det giver "Hele" 34 L på 24 timer

Så tænkte jeg at jeg ville prøve med en højere temperatur. så jeg tempererede mit vand til godt varm og her snakker vi så man kun lige kan have hennderne under..

og nu giver det så 118 L på 24 timer.

Så er det jo så at jeg har et par spørgsmål til det..

1: Kan osmoseanlæget tåle at køre med varmt vand ?

2: Ja og så er der jo vandkvaliteten bliver den forringet ? (syndtes altid man høre at man ikke må bruge varmt vand fordi at der er flere bakterier i eller den slags, men nu kommer det jo gennem andlæget)

anlæget hedder 90 L om dagen og er det fra MSH
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 2
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det tærer hurtigere på membranen det er helt sikkert men ud over det tror jeg ikke der sker noget - andet end at det er væsentlig dyre at hælde 3 ud af 4 dele VARMT vand i kloaken :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Brian skrev:Det tærer hurtigere på membranen det er helt sikkert men ud over det tror jeg ikke der sker noget - andet end at det er væsentlig dyre at hælde 3 ud af 4 dele VARMT vand i kloaken :)
Bor i ejerlejlighed så det er Hele ejerforeningen der kommer til at dele den regning :wink:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

hmmmm hvor meget mere tære den på membranen for man kan jo sige at den skal køre 3 gange mindre for at lave samme mængde vand !
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Hej Gunni, jeg har det samme anlæg fra MSH, på den ene af de små patroner (kulfilter) står der MAX 70 grader faranheit ~ ca. 21 grader celsius. Om det gælder hele anlægget eller kun kulpatronen vides ikke :?:

Det giver så anledning til lidt gumlen og spekuleren, for hvis det aktive kul ikke kan tåle mere end 21 grader, hvorfor virker det så i akvarier på 25-27 grader :!:

Heh, jeg bruger affaldsvandet til mine malawiakvarier, de er bare glade for vandet, så spares der osse lidt der :mrgreen:
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
19
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Osmose anlæg

Indlæg af MSH »

Hej
Ja- der er jo en og en og lige en mere som har købt et enkelt anlæg af mig. Jeg havde også gerne svaret pr. PB men synes da nu lige for en god ordens skyld at jeg vil fortælle lidt om membraner.

Membranerne kører bedst ved 20-25 grader og det er også her at det pålydende vand kan laves. En skrev at mine membraner er "90" men det er faktisk en "190" liter pr døgn.

Jamen......det giver de jo ikke!!!!!!

Jo.................hvis de får de forskrevne min. 3 bar og 25 grader vand så laver de også vandet :wink:

Nu skal jeg prøve og fortælle hvordan mit eget anlæg kører :idea:

Jeg bruger selv nøjagtig samme anlæg som de solgte............men......
Jeg bruger bare to anlæg og en trykpumpe på 5,5 bar.

Pumpen trykker 5,5 bar vand normalt igennem osmose nr.1
Affaldsvandet fra Osmose 1 kører jeg så videre ind i osmose nr.2
Osmosevandet fra Osmose 1 og Osmose 2 samler jeg via et T-stykke og kører det via loftet ind i min reol.

Og hvad kan sådan et anlæg så i virkeligheden lave.... :?: :?:

Bemærk at jeg kun kører iskoldt vand på 8 grader igennem anlægget

Jeg laver 510 liter Osmosevand og kun 480 liter affaldsvand i døgnet..........jo det er kun 480 liter affald ....altså under 50% affald.

http://www.aqua-medic.de/en/service/pdf ... 00.25_.pdf
Prøv engang og se nederst i linket hvor en tabel viser hvad der er afgørende for vandmængden.

Men vil du reducerer dit spildvand væsentligt så skal du kører dit spildvand igennem en Osmose nr.2 :wink: ...........:idea:
Mvh.
Michael
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Det lyder godt nok lidt dumt det med de 21 grader. for i brugsforviringen står der 25 grader. jeg prøvede netop i går at temperere mit vand til 25 grader og her giver det kun 58 L/D. men jeg må jo have et svagt tryk i mit vand...

Ravnox: Har du prøvet at måle hvor meget vand dit laver ?
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Nej Gunni ikke rigtigt, men såvidt jeg kan skønne (det er jeg god til) så ligner det nogenlunde dit udbytte, måske lidt mere. Vandtrykket her er heller ikke så stort, og vandet er temmelig koldt.

Jeg kan ikke mixe mit vand, jeg har måttet lave en trykreduktion på min varmeveksler, så selvom jeg åbner begge hane på fuld kraft bliver det varme vand holdt tilbage når udløbet er så lille, surt :o

Jeg er dog netop kommet i besiddelse af endnu et RO-anlæg, og vil prøve MSH's trick. Kulfiltret er godtnok udtjent men det betyder jo ikke så meget da vandet allerede har passeret et kulfilter.

Konen får et føl når hun ser bryggerset :OJ

Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Konen får et føl når hun ser bryggerset
Jeg har mit sat til i køkenvasken (Heler ikke særlig populært :| )
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
19
Kontakt:

Osmose

Indlæg af MSH »

Hej Ravnox
Skal det gøres HELT RIGTIGT...............
Så kører du det igennem mit osmose som nr.1 dvs. igennem forfilter og kulfilter og membranenheden............og affaldsvandet så direkte ind i din gamle membranenhed :idea:

Brug ikke dine gamle filtre.....vandet er jo allerede blevet filtreret igennem filtrene fra osmose nr. 1 :wink:

Pøj-pøj..................du bliver overrasket over det mindre spildvand. :lol:

Mvh.
Michael
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Nåja, det er rigtigt Michael, jeg kan jo bare dumpe sedimentfiltret også, og så kun bruge membranenheden :pat:

Det fylder da også en del mindre :mrgreen:

Jeg har lige testet det og foreløbig ser det temmelig fornuftigt ud, en anelse mindre vand fra anlæg 1 og næsten normalt fra anlæg 2, og meget mindre affaldsvand.

Jeg har dog kun testet for ledningsevne og der er ikke noget at komme efter :) udover at affaldsvandet nu er endnu mere "grisset" ved ikke rigtigt om jeg tør bruge det til malawierne længere :roll:

MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
19
Kontakt:

Genialt

Indlæg af MSH »

:K
Ja - det lyder positivt for både dig og konen (pladsen) - tillykke med resultatet...................og med den MEGET mindre vandregning på grund af dit nu mindre forbrug :wink:

Mvh.
Michael
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Ja ja, nu funker det. Næsten dobbelt så meget osmosevand og en hel del mindre mængde affaldsvand :D

Klasker lige et billede på. Anlægget har fået en WAC og må gerne være der - DU SKAL SELV TØRRE STØV AF - støv det samler ik' støv :shock:

Nu har jeg bare et sediment og et kulfilter i overskud, hvad fan' kan jeg bruge det til :?:
Vedhæftede filer
osmose-anlæg.jpg
osmose-anlæg.jpg (75.99 KiB) Vist 2371 gange

Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Øh fuskeriet til vanstre for anlægget ser vi lige bort fra ik' :oops:

MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
19
Kontakt:

Whaau

Indlæg af MSH »

Så skal der gives karakter.
Etta Cameron giver dig "5" for at følge instrukserne omkring serieforbindelsen:lol:

Nu hvor jeg ser billedet at din livsfarlige vandinstalation ......er det vigtigt for mig at se et billede af din kone :shock: ..........for springer det læk op af dit kraftstik så skal konen vist have en ny 1. elsker :lol: :lol: Det er livsfarligt!!!!!!!!!! køb nogle længere slanger og flyt det.....NU!

Karakteren for vand/fraft giver karakteren.......... :KP

Vandudnyttelsen taler jo sit eget sprog .......du får "5" af mig

Alt i alt :K

Mvh.
Michael
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Ja ja godt ord igen, men nej det bliver sgu ikke flyttet, der er ikke noget der springer læk her.

Jeg er selv elektriker og smed, og kan stå inde for installationerne. Jeg laver aldrig noget halvt :wink: selvfølgelig kan der ske et eller andet, men bliver først efter at Valhalla fryser til.

Og bare for at gøre spændingen lidt mere uudholdelig har jeg heller ikke et HPFI-relæ på mine el-installationer. Hva ska det te for, hvergang det krildrer lidt i fingrene slukker hele lort.. :idea: nope ikke her :P

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"