Spørgsmål til sump og overløb (er besvaret, velkommentilmig)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster

Spørgsmål til sump og overløb (er besvaret, velkommentilmig)

Indlæg af Sommer »

Hejsa folkens,

Sorry hvis dette emne allerede er der, min computer driller lidt til aften (eller internettet faktisk). Men kunne ikke finde det igen, så jeg tror det gik tabt da jeg trykkede indsend.

Nuvel, jeg prøver i hvert fald igen.

Sagens kerne er at jeg jo forsøger at læse en MASSE om denne saltvandsverden, og det meste giver jo mening hvis blot man har et godt basis setup, og forstår at måle sig frem til sine værdier. Så er man vist kommet langt! Der er dog ting jeg simpelthen ikke lige synes jeg forstår. Faktisk to, som virker så simple at jeg selv burde have regnet dem ud. Notatblokken over både indkøb, fisk/bløddyr jeg kunne tænke mig, osv. vokser (øvbøv kære hr. pengepung) stødt, og jeg tror jeg må se i øjnene at jeg ligeså godt kan gøre det helt første forsøg i stedet for at gøre det halvt, og så opgradere om et halvt år.

1. Der er tre huller i nærmest alle de overløb jeg har set. Det ene er "standardnedløbet", og det andet skyder jeg til at være "backup" da de som oftest er højere. Men jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad det tredje er til.

2. De lodrette glasplader i sumpen, hvor vandet kan "rende under". Hvad benyttes de til? Har set dem omtalt som noget med bobler, men mjah, jeg forstår det ikke helt - både hvad de gør (hvadenten de fjerner eller laver bobler) og hvorfor lige det er godt..

Tusind tak for tålmodigheden herinde, og ved godt at spørgsmålene med garanti kan findes et sted på forum. Jeg synes dog jeg har læst en hel masse, og lige de to kan jeg simpelthen ikke finde svar på.
Senest rettet af Sommer tirs 9. feb 2010 20:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Spørgsmål til sump og overløb

Indlæg af Dezon »

1) der er 2 rør til sumpen, samt et rør til din retur pumpe.

2) de plader er til at dele sumpen op med i flere kammer. et stort hvis du har en intern skummer i din sump, så er der en bobbel fælde så du ikke får luft bobler i din retur pumpe. Og så er der dem som også har LS til at ligge som filter med alger på for at rense vandet mere.

Du kan søge efter "sump opsætning" eller lign.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Jeg vil da gerne prøve at besvare dine spørgsmål og spørg endelig løs :Peace:

Det tredje hul bliver som regel brugt til Returrør altså der hvor vandet bliver pumpet tilbage til displayakvariet.

De lodrette glasplader også kaldet bobbelfælder bruges for at hindre luftbobler i at blive pumpet tilbage til akvariet. Luftbobler kan opstå f. eks. i udgangsvandet fra din skummer eller i nedløbet fra dispayakvariet.

Håber det gav lidt klarhed :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Sommer skrev:Hejsa folkens,

Sorry hvis dette emne allerede er der, min computer driller lidt til aften (eller internettet faktisk). Men kunne ikke finde det igen, så jeg tror det gik tabt da jeg trykkede indsend.

Nuvel, jeg prøver i hvert fald igen.

Sagens kerne er at jeg jo forsøger at læse en MASSE om denne saltvandsverden, og det meste giver jo mening hvis blot man har et godt basis setup, og forstår at måle sig frem til sine værdier. Så er man vist kommet langt! Der er dog ting jeg simpelthen ikke lige synes jeg forstår. Faktisk to, som virker så simple at jeg selv burde have regnet dem ud. Notatblokken over både indkøb, fisk/bløddyr jeg kunne tænke mig, osv. vokser (øvbøv kære hr. pengepung) stødt, og jeg tror jeg må se i øjnene at jeg ligeså godt kan gøre det helt første forsøg i stedet for at gøre det halvt, og så opgradere om et halvt år.

1. Der er tre huller i nærmest alle de overløb jeg har set. Det ene er "standardnedløbet", og det andet skyder jeg til at være "backup" da de som oftest er højere. Men jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad det tredje er til.

2. De lodrette glasplader i sumpen, hvor vandet kan "rende under". Hvad benyttes de til? Har set dem omtalt som noget med bobler, men mjah, jeg forstår det ikke helt - både hvad de gør (hvadenten de fjerner eller laver bobler) og hvorfor lige det er godt..

Tusind tak for tålmodigheden herinde, og ved godt at spørgsmålene med garanti kan findes et sted på forum. Jeg synes dog jeg har læst en hel masse, og lige de to kan jeg simpelthen ikke finde svar på.
Hej Sommer,

Og velkommen til :)

Svar på spørgsmpl 1 er retur fra returpumpe, så vandet kommer tilbage til displayakvariet

Svar til spørgsmål to er, at det lodrette glasplader bliver brugt til at lave skillerum i ens sump. Her er der mange muligheder. F.eks. et rum kun til skummer (eller et rum til skummer og diverse filter (phosphat, nitrat osv.)), dernæst et refugium og til sidst et rum til returpumpen. Hvis der er to lodrette glasplader tæt ved siden af hinanden, er det, som man kalder en boblefælde. Her kan der lægges en grovfiltersvamp, eller filtervat, for at fange bobler, svæv, at Caulapaalger ikke røger med op i displaysakvariet osv.

Håber, at du kan bruge svaret :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Peters1 skrev:Jeg vil da gerne prøve at besvare dine spørgsmål og spørg endelig løs :Peace:

Det tredje hul bliver som regel brugt til Returrør altså der hvor vandet bliver pumpet tilbage til displayakvariet.

De lodrette glasplader også kaldet bobbelfælder bruges for at hindre luftbobler i at blive pumpet tilbage til akvariet. Luftbobler kan opstå f. eks. i udgangsvandet fra din skummer eller i nedløbet fra dispayakvariet.

Håber det gav lidt klarhed :GO
Der var du lige lidt hurtigere Peter :GO
Marco R[/center]
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

og jeg blev da vist slået af Dezon, men så skulle den ged vist være barberet :W
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Haha ja godt og grundigt :K
Marco R[/center]
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Det ser ud til at være rekord i hurtigsvar. Burde have siddet med et stopur. Godt gået og hjertelig velkommen til Sommer. :h
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Sådan, netop startet og ny rekord!

Tusind tak for svaret.

ER I KLAR IGEN?! :K :K

Returpumpen kører altså normalt op igennem overløbet igen, og bliver så via PVC rør sendt ud dertil hvor det er? (bare lige så jeg har det helt ud i pap!).

Og tak for modtagelsen. Min bruger er dog efterhånden halvgammel og har læst og fulgt med i alle de her projekter. Det er jo lige til at hive i :lipssealed: :lipssealed: over!

Og derudover er der altså bare en venlig tone herinde så det basker! Så forvent masser af spørgsmål, alt for mange billeder, og en lyst til at komme ud og se Jeres andres akvarier "hvis nu man lige er i nærheden alligevel" :) :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Du har forstået det helt rigtig :y

Og du spørger bare løs og så er det en rigtig god ide at finde en saltvandsakvarist i nærheden af dig og besøge ham for lidt inspiration, samt at se hvordan tingene nu også fungere i praksis, da dette kan være lidt svært ellers at hitte rede i.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Sommer skrev:Sådan, netop startet og ny rekord!

Tusind tak for svaret.

ER I KLAR IGEN?! :K :K

Returpumpen kører altså normalt op igennem overløbet igen, og bliver så via PVC rør sendt ud dertil hvor det er? (bare lige så jeg har det helt ud i pap!).

Og tak for modtagelsen. Min bruger er dog efterhånden halvgammel og har læst og fulgt med i alle de her projekter. Det er jo lige til at hive i :lipssealed: :lipssealed: over!

Og derudover er der altså bare en venlig tone herinde så det basker! Så forvent masser af spørgsmål, alt for mange billeder, og en lyst til at komme ud og se Jeres andres akvarier "hvis nu man lige er i nærheden alligevel" :) :)
Hej igen :biggrin:

Tilbage i akvariet lige under overfladen :y Igen er der mange muligheder der. Nogle har den som sagt lige under vandoverfladen, andre et rør med en masse små huller i (kaldet spraybar), andre igen har to eller udstrømmere på, højre, midten og venstre side. Så det er næsten kun fantasien, som sætter grænser :)
Marco R[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Peters1 skrev:Du har forstået det helt rigtig :y

Og du spørger bare løs og så er det en rigtig god ide at finde en saltvandsakvarist i nærheden af dig og besøge ham for lidt inspiration, samt at se hvordan tingene nu også fungere i praksis, da dette kan være lidt svært ellers at hitte rede i.
Haha det var da grove Peter :T
Marco R[/center]
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Peters1 skrev:Du har forstået det helt rigtig :y

Jeps den del kender jeg. Har været ganske engageret i NHF (Nordisk Herpetologisk Forening) og har selv haft de første 50 mennesker på besøg for at se hvordan jeg har gjort med de forskellige gekkoer jeg har holdt, og forarget folk når man viser en 250€ gekko frem, og man selv står og finder det som det mest naturlige i verden og siger: "Jamen, se den da lige..."

I kan da få lidt billeder af min gamle hobby (som jeg stadig holder lidt af, og som nok også bliver udvidet lidt når jeg får flyttet hen hvor jeg skal bo næste gang (akvariet bliver heller ikke sat op før der :) :))

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Og så lige et macrobillede af samme Phelsuma grandis (billedet her fucker pga. grandis)
http://sanctus.dk/gallery/Animals/Gecko ... macro).jpg

Og en unge af samme
Billede

Billede

I kan se mange flere billeder på http://www.Sanctus.dk :) - Håber det er ok at vise dem frem nu det også er blevet en slags velkomsttråd ;)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Spørgsmål til sump og overløb (er besvaret, velkommentilmig)

Indlæg af mipe »

Edermagme nogle flotte billeder og en flot hjemmeside, thumbs up herfra :GO
Hvis du bliver ligeså engageret i saltvand, så kan det kun blive ekstremt flot.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Tak tak, teknikken er et simpelt Canon EOS 450D med standard 15-55IS linse. Macrobilledet er dog en 100 mm macro, men det fucker hvis ret meget op her på siden pga. det der wikihalløj (hvilket jo er smart nok, men irriterende lige der).

Så har jeg sq skrevet til S1mon på hans 220x40x50 - er det ikke et ret fedt akvarie??
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Virkelig flotte billeder :W Glæder mig til at se de kommende saltvandsbilleder fra din din hånd :y

Jo den balje der er til salg der er da bestemt lækkert, dog vil jeg helst have det lidt dybere/bredere, da det giver lidt flere muligheder for stenopsætninger, men det er heldigvis en smagssag :clap:
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

Tak for det, Peter!

Glæder mig egentlig også til at komme i gang, og begynder også at købe hjem nu... men sætter først op når jeg har fundet et nyt sted jeg er tilfreds med at bo så det ikke skal lukkes ned. Indtil da er det vente, bruge penge, vente, planlægge, bruge flere penge, skifte mening, sælge, købe det andet, planlægge, you name it!

Jeg så et akvarie forleden dag der var holdt total simpelt mht. stensætning. Lidt i hver ende, og så masser af koraller på sigt. Kan selvfølgelig ikke finde link. Men det var fanme flot! Og liiiige mig! :) :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Uha det med planlægning og indkøb kender jeg alt for godt :beer: og følelsen af bare at ville igang igen presser sig på lidt for ofte... Men der skal være plads og råd til det hele og så er tålmodigheden jo alligevel en dyd inden for denne hobby, som du sikkert har læst flere :h
Sommer
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Sommer »

S1mon havde desværre solgt sit, men det var måske også okay... for nu fandt jeg et andet! Det fra rozzzna/Rose Percula 90.

Fed pris synes jeg, og så er det jo malet SUPER flot i det hvid/sort der, så jeg er solgt! Det bliver hermed mit første saltvands akvarie.

Og damn jeg glæder mig!!! :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"