Artemia-æg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Ludvigs
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordjylland

Artemia-æg

Indlæg af Ludvigs »

Nogen der har erfaringer med at få tilsendt artemia-æg i frostvejr. Kan de holde til det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Artemia-æg

Indlæg af Carsten »

Ludvigs skrev:Nogen der har erfaringer med at få tilsendt artemia-æg i frostvejr. Kan de holde til det?
Det burde ikke være noget problem.
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

Artemiaæg opbevares bedst på frost eller køl i det hele taget. Så at sende dem nuher om vinteren er MEGET bedre end på en varm sommerdag. Dette skal man også være opmærksom på hvis man køber æg ind- har de stået på hylden ved forhandleren i måske ubestemt tid og derved været udsat for minimum stuetemp. i længere tid så går det stærkt ud over klækkeprocenten.

Derfor altid hold ens artemiaæg på minimum køl - i længere tid helst på frost. Hvis på frost så tag ud for en ca 1 uge af gangen, hvis til direkte brug så tag op dagen før. Opbevares bedst i lufttæt beholder.
SALTVANDSUDSTYR.DK
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 9370 Hals
Geografisk sted: Hals
Kontakt:

Indlæg af SALTVANDSUDSTYR.DK »

Jeg var meget i tvivl om at de kunne tåle frost, de kommer trods alt fra varmere områder.
Med Venlig Hilsen

Saltvandsudstyr.dk
www.saltvandsudstyr.dk
martin buus
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af martin buus »

Jeg må give Rune ret, det er bedst at der er kølidt. køber man en stor protion æg af gangen så tager man feks. det halve, og fryser det ned til man skal bruge det, så går det ikke så mange æg tabt. Ellers går der mange til så de ikke knækker.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

SALTVANDSUDSTYR.DK skrev:Jeg var meget i tvivl om at de kunne tåle frost, de kommer trods alt fra varmere områder.
Om sommeren er der varmt hvor artemia lever, men om vinteren er der også ganske koldt.
I de søer i Tyskalnd hvor der lever artemia, bliver vandet da ikke varmet om vnteren, der overlever æggene i vandet uden problemer.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg opbevarer mine Artemia-cyster i fryseren. Det har jeg altid gjort og det er aldrig gået ud over klækkeprocenten. Dem jeg har liggende nu, er vel købt for omkring 3 år siden og de klækker fint endnu..... trods opbevaring v. -18 grader.

Om der er forskel på holdbarheden på denne måde for hhv. afskallede og ikke-afskallede cyster, aner jeg ikke. Jeg har altid kun købt ikke-afskallede og så selv afskallet dem, hvis der var brug for dét.

/Kim
SALTVANDSUDSTYR.DK
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 9370 Hals
Geografisk sted: Hals
Kontakt:

Indlæg af SALTVANDSUDSTYR.DK »

Der kan man bare se, selv efter 30-35 år inden for akvaristik, kan man stadig lære noget :wink:
Med Venlig Hilsen

Saltvandsudstyr.dk
www.saltvandsudstyr.dk
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Artemia "æg" er faktisk ikke æg, men et 4000 celle embryonalstadie i dtte tilfælde gastrulastadie. Når de forhandles er de i en tilstand, der kaldes kryptobiose (skjult liv). I denne tilstand har de intet stofskifte og er resistente overfor de mest ekstreme påvirkninger. Jeg modtog for nogle år siden en lille mængde artemia cyster fra en forsker i USA. Disse havde ligget i petroleum i 42 år og en meget stor del af dem klækkede fint. Det der ødelægger cysterne, hvis de holdes tørt er i vid udstrækning luftens ilt. Denne danner nogle såkaldte frie radikaler, som angriber bl.a. cellemembraner og DNA. I den tørre tilstand kan artemia cyster tåle temperaturer ned til ca. -200 graders celsius. Jeg har ikke set forsøg med at udsætte dem for det absolutte nulpunkt -273 graders celsius, men efter at have arbejdet med kryptobiote dyr i mere end 20 år, er jeg ikke i tvivl om, at de kan tåle det også. Så at opbevare dem i fryseren er absolut en god idé.

/Hans
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"