Sump eller ej ?
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7140 Stouby
- Saltvand siden?: 2009
Sump eller ej ?
Hej jeg har et ældre 120 L glas akvarium jeg vil lave til saltvand, mit spørgsmål er nu om jeg skal køre med sump eller ej ? Jeg har et 40 - 45 L akvarium jeg kunne bruge til det, men er i tvivl om hvornår man begynder at bruge sump sådan størrelses mæssigt set ? Håber i forstår
jeg mener bare der må vel være en grænse et sted altså man bruger vel ikke seperat sump på et 50 L ? Mvh Michael...

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Re: Sump eller ej ?
Jo flere liter vand i systemet jo bedre, da der ikke vil være lige så store udsvingninger og altså større stabilitet. Du vil jo også få mere plads i selve akvariet ved at have en sump, da du kan flytte skummer og returpumpe i deri og undgå en indvendig sump der stjæler mere plads. Mener faktisk der var én herinde som havde et 50-60 liters display akvarie med en 100 liters sump (eller ligende setup). Hvis jeg var dig ville jeg helt klart sætte en sump på og måske endda købe et gammelt brugt akvarie der var lidt større end 50 L, da jeg synes man hurtigt får brugt pladsen.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Det er helt op til en selv om man vil køre sump eller ej. Jeg ville til hver en tid sige at sump var værd at gå efter hvis muligheden er der, da dette jo er ekstra vand i systemet og jo mere vand jo større stabilitet..
Men dermed ikke sagt at du ikke kan køre et akvarium uden sump for det har jeg da selv gjort hvor jeg blot havde lavet overløb/intern sump..
Men om det så er muligt at bore huller i dit gamle akvarium skal jeg ikke kunne sige. Det kan måske også bare laves med en overløbskasse, men dem har jeg ingen personlig erfaring med
Det var mine 5 cents
Men dermed ikke sagt at du ikke kan køre et akvarium uden sump for det har jeg da selv gjort hvor jeg blot havde lavet overløb/intern sump..
Men om det så er muligt at bore huller i dit gamle akvarium skal jeg ikke kunne sige. Det kan måske også bare laves med en overløbskasse, men dem har jeg ingen personlig erfaring med

Det var mine 5 cents

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
øv jeg var for langsom 

-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Okay, tak for de hurtige svar. Jeg vil helt klart arbejde mod at lave det med seperat sump så, men det med hullerne burde vel kunne lade sig gøre eller plejer folk at få lavet dem hos professionelle ? Og jamen har forresten et endet ca. 80 L akvastabil der måske kunne bruges som sump så, det må være planen for nu...
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6650 Brørup
hej har et 624 l uden sump
har en stor spand pumpe 2400l
4 pumper på hver 5800l der får cirkulation i vandet det kører helt ok
men man skal passe på ikke at over belaste sit akvarie men stille og rolig lidt fisk og koraller eller hvad man vil ha hen af vejen og så hold øje med vand værdierne
de fleste svæger på at der skal en sump til med skummer og det fine
spring ud i det det er bedst at prøve selv det med ikke sagt at du ikke skal spørge om råd saltvandsforumet et et kanon sted at hente råd
men det kræver ikke det store udstyr
m.v.h.lars
men man skal passe på ikke at over belaste sit akvarie men stille og rolig lidt fisk og koraller eller hvad man vil ha hen af vejen og så hold øje med vand værdierne
spring ud i det det er bedst at prøve selv det med ikke sagt at du ikke skal spørge om råd saltvandsforumet et et kanon sted at hente råd
m.v.h.lars
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er lidt forskelligt hvordan folk får lavet deres huller, men jeg har altid haft købt akvariet med huller lavet fra fabrikken. Jeg har dog en balje, som jeg regner med at skulle bruge til refugium og der vil jeg selv prøve at bore hullerne.
Man kan købe nogle billige diamantbor på ebay, men saltvandfyn.dk har også nogle, som skulle virke ganske fortrinligt til formålet. Bare husk godt med køling og tålmodighed når man bore hullerne.. (har jeg hørt
)
Man kan købe nogle billige diamantbor på ebay, men saltvandfyn.dk har også nogle, som skulle virke ganske fortrinligt til formålet. Bare husk godt med køling og tålmodighed når man bore hullerne.. (har jeg hørt

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er så også en lille forskel i volumen der fra 624 l. til 120 l. 

lars d skrev:hej har et 624 l uden sump
m.v.h.lars
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Nå, nu ser det ud til at jeg har købt et større akvarium allerede
250 L nu er planen så at bruge det der oprindeligt var tiltænkt som akvarium, som sump akvariet er på 120 L hvad siger folk til dette ?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
At man hurtigt bliver grebet af denne verdenItrain skrev:Nå, nu ser det ud til at jeg har købt et større akvarium allerede250 L nu er planen så at bruge det der oprindeligt var tiltænkt som akvarium, som sump akvariet er på 120 L hvad siger folk til dette ?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]