Jeg er superduper ny herinde og har endnu ikke fået saltvand i årene. Det håber jeg dog sker snart!! Jeg har haft masser af opdræt på mange forskellige gekkoer, og tidligere på ferskvandsfisk (helt almindeligt prydakvarie)
Emmer har sat et langt fedt akvarie til salg. Det ser vildt lækkert ud, og da min tanke er et par nemofisk og en dannebrogsreje. Nok også lidt andre småfisk, men intet vildt. Det er nemo'erne (jepsen! Nemoer it is) der trækker mest, og som jeg savler over gang på gang (og jeps, det er faktisk filmens skyld).
Jeg har lavet en tegning herunder, og med den følger nogle spørgsmål. Nogle er nok mest Emmer der kan svare på, men byd endelig ind og gør mig klogere, og få finjusteret min hjerne til saltvandslogikken.
- For enden af akvariet til højre vil der være en ordentlig satan af en subwoofer. Jeg ser film 1-2 gange om ugen, dvs. 6 timer ugentlig buldren maximum. Jeg har naboer, så det er ikke meget højt, men den rykker altså noget luft. Er det et problem?
- Jeg har skrevet meget kort med Emmer, som gav mig nogle gode svar. Akvariet har et overløb, og Emmer nævnte at hvis det blot er til koraller og småfisk, så var en sump til den størrelse ikke mega nødvendigt, men en pumpe i overløbet skulle give godt nok udsving. Her er jeg lidt i tvivl om hvordan det fungerer i praksis.
- Fordampning. Som det kan ses på blledet agter jeg at bygge lyset i en kasse der også skal bære anlæg og fjernsyn. Jeg vil lave en låge så der let kan fodres, og er klar over hvor bøvlet det er når jeg skal lave ny stensætning eller lign. Hvor meget udluftning skal der være, for at sikre fugten ikke kondensere i selve kassen? Snakker vi bare om en række 5 mm huller hele vejen hen langs væggen bagtil?
- Antallet af ben under møblet: 200 kg. sammenlagt. Og så nok en sjat mere måske endda? ... 8 ben nok?
- Det er lavet i 8 mm glas såvidt jeg har kunne se. Så det burde mig bekendt snildt kunne bære vægten af lamper og fladskærm, eller hvad?
- Jeg har tænkt mig at korallerne skal være bl.a. søanemoner. Har I andre bud, så smid gerne nogle navne. De skal kunne klare sig under T5 rør / LED (ala dem Emmer har sat til salg).
Kom med Jeres input om min idé. Er den tåbelig? Har I gode referencer til andre projekter i den duer? Osv. Jeg er her for at blive klogere, og kan snildt tage kritikken uden at blive spydig. Så skyd løs!
Nå, hvad siger I så? Skal jeg til Langeland og hente akvariet?