Johan's 60 L Nano.

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Johan's 60 L Nano.

Indlæg af Jones »

Det hele startede med at jeg fik job i Plantorama i Vejle efter endt gymnasietid. Her var der selvfølgelig en masse spændende fisk, men intet fra havet. Jeg havde dog en kollega, som engang havde haft et 530 L saltvandsakvarie og hans beskrivelser af dette fangede hurtigt min interesse. Derfor begyndte jeg at rode rundt på nettet efter info om emnet. Jeg startede et 54 L op, opgraderede til et 240 L og gik så over til et specialbygget 170 L akvarie, som gik fra væg til væg i et rum i lejligheden. Så stod den på flytning og jeg hoppede tilbage til det gamle 240 L. og det kørte så et halvt års tid. Så stod den atter på flytning, og nu har jeg besluttet at lukke det og lave et lille nano med mine to første fisk.

Akvariet er 60x30x30 og er med buet front. Det er købt i føtex for 250,-

Teknik:

Varmelegeme
En enkelt Hydor koralia cirkulationspumpe.
Filter med pumpe i overløbet. (Filteret fulgte med akvariet og er af den type, som følger med de fleste startersæt) fungerer også som returpumpe.
2xInterpet T5. Blå/hvid.

Jeg skifter 10-15 L vand om ugen og det ser ud til at trives. Vil gerne have en skummer i overløbet, men har ikke forstand på Berlin airlift skummerne. Nogen, der kan hjælpe her? Hvor stor skal den være, hvor finder jeg en lydløs luftpumpe osv.

Der er en stor levende sten i og så et stykke død stenkoral fra Thailand, som min kæreste lige fandt plads til i kufferten efter at have fundet det på en strand.

Levende:

1 x Danebrogs reje

1 x Lilla/gul fisk

2 x Amphiprion ocellaris

3 x Turbosnegle

1 x Blåbenet eremit

1 x Cryptodendrum adhaesivum (anemone) Importerede den selv fra indonesien og har ingen problemer haft med den. og den har været fremme hver dag i over 1,5 år.

Koraller:

Blødkoraller (kan ikke huske navnene på dem så i er velkomne til at komme med navne).

Billeder kommer på i aften.
Vedhæftede filer
DSC07510.JPG
DSC07534.JPG
DSC07570.JPG
DSC07570.JPG (65.92 KiB) Vist 689 gange
DSC07532.JPG
DSC07508.JPG
fisk.jpg
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Re: Johan's 60 L Nano.

Indlæg af Jones »

Så bliver næste skridt bare at få lavet låget færdigt. Nogle, som har forslag til ændringer/forbedringer på hele setupet?
o_O
Brugeravatar
Renè Svenson
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skive jylland

Indlæg af Renè Svenson »

jeg synes det ser meget godt ud...
Er ved at samle sammen til et nyt saltvand....
720er ferskvand.
Per
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Hundested

Indlæg af Per »

Ja en lille en, hvis du ikke allerede har gjort det.

lav/sæt en kant på i toppen af akvariet eller på lampen så man ikke kan se luft/lys mellem vandoverflade og lampen.

evt. sort tape
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

sort tape er allerede købt. Hvilke fisk vil i foreslå ? den lilla og gule bliver nok taget op.
o_O
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nu ved jeg ikke om jeg ser rigtigt på billederne, men reflektorer er en rigtig god ide.
Så får du meget mere ud af dit lys.

Men fint lille akvarium.

Måske en gobi af en slags. Der er mange spændende fisk at vælge imellem.
Det skal nok være en ret lille fisk, for ikke at overbelaste akvariet.

Du kan evt. sætte en Berlin Airlift 60 i overløbet.
Det kører jeg selv med på mit 86 liters, og der fungerer ganske fint. Startede med en 90´er, men den er for høj til at vandstanden i skummeren bliver tilpas.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Fin lille balje du har dig der.

Jeg synes heller ikke rigtig jeg kan se nogle reflektor over dit lys, som jthyge også skriver vil det kunne give den del mere lysudbytte..

Synes måske din anemone er lige vel stor nok til akvariet, men det er selvfølgelig en smagssag.

Eller ser det bare rigtig flot ud :y
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Skulle gerne få en ny anemone i løbet af ugen. Men ved endnu ikke om jeg vil af med den jeg har. Har haft den længe og er blevet rigtig glad for den. Den overlever alt og kræver ikke det store. Mht lyset har jeg overvejet en sunsun lampe eller noget andet. 4 T5 rør så tæt på overfladen giver en masse fordampning. Og gider ikke hælde vand på hver anden dag. En osmolator kunne også være en mulighed men så skal der være en dunk med vand og det vil ikke være pænt. Det skal være så simpelt som muligt. Så en lampe,skummer og overløbskam og så er det færdigt. Hvilken luftpumpe til en Berlin Airlift 60 vil i anbefale. Det skal være helt lydløst.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Lille update. Min Ocellaris hun hoppede ud af akvariet, så jeg forærede den tilbageværende han til en af mine venner, som lige er startet op. Jeg bestilte så to gulbåndede fløjlsklovne i fredericia men fik de almindelige, som også er meget smukke. Det gik rigtig fint i 3 dage hvorefter den ene døde. Det skal siges at de begge var meget små og sikkert også følsomme af samme grund. jeg venter spændt på, at Petsupply får fisk hjem igen da Joachim mener, at der er fløjlsklovne på listen. Jeg har købt en Geiseman hqi lampe til akvariet, som skal hænge over det når jeg er flyttet i ny lejlighed. T5 rør giver godt lys, men når de er 4 cm over overfladen skaber det en alt for stor fordampning. På nuværende tidspunkt er der en lille nannolampe over akvariet, som giver et elendigt lys selvom den har en pære, der både er blå og hvid. Min røde anemone søger ihvertfald helt op under lampen, så det er vel tegn på, at den gerne vil have mere lys? Jeg håber at jeg vil kunne følge op med billeder i nærmeste fremtid. har i spørgsmål eller gode råd er i meget velkomne til at skrive herinde :)
o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Hvor mange watt kører den HQI på? Du skal nok forvente mindst lige så meget fordampning fra en HQI, da denne bliver en del varmere end T5 lys.

Du skriver du selv har importeret anemonen fra Indonesien? Hvad mener du lige med det? :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg rejste til Indonesien, sprang i vandet på et rev, proppede banditten ned i mine bukser og gik gennem tolden med tårer i øjnene fordi det sved. Nej, via en forhandler i Indonesien. Man bestiller, de sender, man henter i lufthavnen og alle er glade. Der skal selvfølgelig lige betales penge for transport. Og man skal kontakte skov og natur styrelsen og få importtilladelse. Men de var rigtig søde da jeg snakkede med dem. Så det var ikke noget problem. Jeg havde faktisk forventet, at det var mere besværligt.
o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Lyder interessant ;) Kunne det virkelig betale sig for dig at importere den selv i stedet for at købe den hos en forhandler?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Schwensen skrev:Lyder interessant ;) Kunne det virkelig betale sig for dig at importere den selv i stedet for at købe den hos en forhandler?
Ikke alt der fåes ved danske forhandlere ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Anemonen har jeg ikke før set hos forhandlere. Altså nu var det jo ikke fordi det kun var én anemone jeg købte. Der var også fisk osv, som jeg solgte. Så det hele gik op i nul. Men er glad for anemonen.
o_O
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Hvad bruger du som reflektor til dine PL rør? :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Lige nu er der en lille dum nanolampe på akvariet. Den leverer ikke nok lys, men hænger HQI over om en lille måned når jeg er flyttet. Over de daværende rør havde jeg sølvpapir som reflektor.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Så skete der lidt. Jeg har ventet med at flytte akvariet til nu da jeg har været i udlandet. Det kører overraskende godt og med næsten intet udstyr. Der er en ordentlig Eheim spandpumpe på, varmelegeme og så en Geiseman HQI. Akvariet har kørt i 14 dage og korallerne bliver bare pænere og pænere. Planen er at jeg skifter 1/3 af vandet hver måned. Spandpumpen er jeg ikke nervøs for da jeg har brugt den på mine andre saltvandsakvarier. Den bliver også renset fuldstændig hver måned, så der ikke hober sig for meget slam op i den. Billeder kommer i nærmeste fremtid. Skulle nogen i nærheden af Vejle have xenia, de vil sælge køber jeg gerne dette.
o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"