Ricordea florida
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 1999
Ricordea florida
Hej med jer,
så gjorde jeg det igen. Brugte en røvfuld penge på Ricordea florida, der er en af mine ynglingskoraller. Dog har jeg ikke haft den succes med dem, som jeg har kunne håbe, så derfor vil jeg godt høre om jeres erfaringer mht. placering, lys, fodring mv.
mvh
Esben
så gjorde jeg det igen. Brugte en røvfuld penge på Ricordea florida, der er en af mine ynglingskoraller. Dog har jeg ikke haft den succes med dem, som jeg har kunne håbe, så derfor vil jeg godt høre om jeres erfaringer mht. placering, lys, fodring mv.
mvh
Esben
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Ricordea florida
Hej Esben
mine står et sted med forholdsvis kraftig strøm, og bliver belyst ret kraftigt af 250 watt HQI
hvis du klikker på linket i min signatur, og går ind på side 9, kan du på de tre første billeder se placeringen af mine, de vokser nærmest som ukrudt
se nederst i højre hjørne, de ser lidt mørkere ud, da der ikke var fuld blus på lyset da billedet blev taget
mine står et sted med forholdsvis kraftig strøm, og bliver belyst ret kraftigt af 250 watt HQI
hvis du klikker på linket i min signatur, og går ind på side 9, kan du på de tre første billeder se placeringen af mine, de vokser nærmest som ukrudt
se nederst i højre hjørne, de ser lidt mørkere ud, da der ikke var fuld blus på lyset da billedet blev taget
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Mine Ricordea yuma ligger 20 cm under vandoverfladen, direkte under 150W HQI. De har delt sig, men det virker også som om de gerne vil bevæge sig lidt længere ned af søjlen de sidder på.
Mine florida ligger midlertidigt i en fragmenthylde lige under vandoverfladen. De er ude i et hjørne af akvariet med i alt 150W HQI og 4x24W T5 - lampen hænger ca. 25-30 cm over vandet.
Alle skiver ser ud til at trives og bliver større og større i diameter.
Mine florida ligger midlertidigt i en fragmenthylde lige under vandoverfladen. De er ude i et hjørne af akvariet med i alt 150W HQI og 4x24W T5 - lampen hænger ca. 25-30 cm over vandet.
Alle skiver ser ud til at trives og bliver større og større i diameter.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Umiddelbart mener jeg ikke de skal stå i så kraftigt lys. Det er min erfaring at farver tilmed bliver stærkere hvis de står i svagere lys. Hvis de står i kraftigt lys og ikke folder sig ordentligt ud (kige eventuelt på om det er i løbet af dagen de trækker sig sammen) så er det nok fordi de skal stå i svagere lys. Medium strøm og svagt-medium lys er da det jeg har læst mig til.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Mine står på bunden og har masser af farve flora, ydermere står de i medium cirkulation.
En utrolig taknemlig koral som efter mine erfaringer er ganske nemme at have i et akvarie. Dog har jeg en gang oplevet at en ricordea bare skrumper ind for til sidst at forsvinde helt, hvorfor vides ikke da andre som stod ved siden af var i fuld flor
En utrolig taknemlig koral som efter mine erfaringer er ganske nemme at have i et akvarie. Dog har jeg en gang oplevet at en ricordea bare skrumper ind for til sidst at forsvinde helt, hvorfor vides ikke da andre som stod ved siden af var i fuld flor
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
tjah, det er der så ingen der har fortalt mine R. florida, de står super flotte, dem der har set dem kan bevidne dettejakobvillien skrev:Umiddelbart mener jeg ikke de skal stå i så kraftigt lys. Det er min erfaring at farver tilmed bliver stærkere hvis de står i svagere lys. Hvis de står i kraftigt lys og ikke folder sig ordentligt ud (kige eventuelt på om det er i løbet af dagen de trækker sig sammen) så er det nok fordi de skal stå i svagere lys. Medium strøm og svagt-medium lys er da det jeg har læst mig til.
men det beviser bare at koraller ikke kan læse

Mvh. Brian
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
iod tilsætning er vigtig! Mine er blevet meget større efter jeg regelmæssigt begyndte at dosere iod. Ellers står de på bunden under 60 cm vand. De folder sig helt ud midt på dagen med mest lys. Tror gerne de ville have lidt mere intenst lys - men de passer nu engang bedst på de bundsten de er monteret på..
SPS : Stability provides succes
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Tak for info, bidrag endelig med mere 

Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Jeg syntes nu egentligt at de er meget lig skive anemoner. Har ikke oplevet nogen forbedring om enten meget lys meget cirkulation eller for slet ikke og få lys og ingen cirkulation. Syntes de finder ud af og trives lige meget hvor de er placerede
Men syntes dog at de lig som mange andre lps folder sig mest ud hvis der er godt med næring i vandet.
Mvh Thue
Men syntes dog at de lig som mange andre lps folder sig mest ud hvis der er godt med næring i vandet.
Mvh Thue
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Jeg har lavet en lille beskrivelse af begge arter i slægten her:
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... e=Ricordea
Det ser også ud til at de trives. Kan være at jeg skal tilfører lidt ekstra jod, det er jeg nu bare ikke meget for. Har prøvet at døje med jodalger.
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/sp ... e=Ricordea
Det ser også ud til at de trives. Kan være at jeg skal tilfører lidt ekstra jod, det er jeg nu bare ikke meget for. Har prøvet at døje med jodalger.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Her er et billede fra min yuma koloni for kulørens skyld. De er meget mere lilla i grundfarven end kameraet kan fange
SPS : Stability provides succes
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jodalger? Hvad er det da?
Har også erfaret en forskel med jod.
Har også erfaret en forskel med jod.
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Det er nogle alger, der primært sætter sig på glasset. Det ligner en flad stor brun blomst, og er et mareridt at komme af med igen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Det er også min erfaring. Mine skiveanemoner står altid flottest når der er "meget" næring i vandet. Er der der nogen god forklaring på dette? Efter jeg har flyttet dem over under 6x54 watt har de heller ikke været sig selv. De kom fra et boyu så måske de har fået lidt lyschok.Thue skrev:Jeg syntes nu egentligt at de er meget lig skive anemoner. Har ikke oplevet nogen forbedring om enten meget lys meget cirkulation eller for slet ikke og få lys og ingen cirkulation. Syntes de finder ud af og trives lige meget hvor de er placerede
Mvh Thue
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
Hvilken type næring tænker du på?
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg oplevede nøjagtigt det samme. Jeg havde alle mulige skiver i mit boyu 58, og da jeg så fik mit 160 liters med HQI forsvandt nogen af dem og de fleste kom aldrig til at stå flot.martinknorr skrev:Det er også min erfaring. Mine skiveanemoner står altid flottest når der er "meget" næring i vandet. Er der der nogen god forklaring på dette? Efter jeg har flyttet dem over under 6x54 watt har de heller ikke været sig selv. De kom fra et boyu så måske de har fået lidt lyschok.Thue skrev:Jeg syntes nu egentligt at de er meget lig skive anemoner. Har ikke oplevet nogen forbedring om enten meget lys meget cirkulation eller for slet ikke og få lys og ingen cirkulation. Syntes de finder ud af og trives lige meget hvor de er placerede
Mvh Thue
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Esben skrev:Hvilken type næring tænker du på?
Den som sps ikke kan lide

Mvh Thue