Deltec NFP nitrat filtre

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Deltec NFP nitrat filtre

Indlæg af Gzus.dk »

Er der nogen der kører eller har kørt med Deltec's NFP nitrat filtre, og har lidt erfaringer de vil dele ?

Vil det kunne kombineres med et refugium eller vil algerne dø af mangel på næringsstoffer ?

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Re: Deltec NFP nitrat filtre

Indlæg af Gzus.dk »

Er der slet ingen der har nogle input omkring denne type filter ? Det minder lidt om VSV med fodring af alkohol til bakterier. Spørgsmålet er om det i virkligheden kommer ud på et, eller om man har mere kontrol over det her.

/Morten N
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

kender den desværre ikke,Morten
men er der ikke tale om att genbruge næringen eller omsætte den og er det ikke bare et rør med magneter i?
ikke for at dreje emmnet,MEN
i mit sidste akvarie havde jeg et zeolithfilter/reaktor i refugiet,inden det, kørte jeg med et såkaldt berlins system.ved at holde sps var zeovit metoden lettere end berlin eller ved brug af po4 fjerner,03 samt resinere osv+jeg måtte lave store vandskifter sammenlignet zeovit med kun 5% om ugen. :P
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

I bund og grund er filterets opgave at omsætte Nitrat (NO3) til Nitrogen Gas (N2) ved hjælp af bakterier der bliver fodret ved hjælp af kul baseret foder, fx. Vodka.

Det gør at man kan styre mængden af bakterier ved hjælp af styring af foderet. Dermed kan man styre niveauet af nitrat til at ligge lige der på grænsen, ligesom man kan med dosering af VSV. Spørgsmålet er bare om man har mere kontrol over processen med sådan et filter.

Omkring Zeolit syntes jeg at det er et interessant emne, jeg er bare ikke så glad for at putte ting jeg ikke ved indholdet af i akvariet.

Lidt læsning til de interesserede http://www.theaquariumsolution.com/what-nitrate-filter

/Morten N
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Gzus.dk skrev:I
Omkring Zeolit syntes jeg at det er et interessant emne, jeg er bare ikke så glad for at putte ting jeg ikke ved indholdet af i akvariet /Morten N
det bliver VSV også når de bliver blandet med andre proprietære elementer :sneaky2:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er jo et almindeligt nitratfilter - jeg har et stående, har ikke brugt det siden jeg har fik ordentligt gang i mine alger. Problemet med dem er at de kræver for meget overvågning efter min smag og de går for nemt i lort.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hougaard skrev:Det er jo et almindeligt nitratfilter - jeg har et stående, har ikke brugt det siden jeg har fik ordentligt gang i mine alger. Problemet med dem er at de kræver for meget overvågning efter min smag og de går for ment i lort.
Hvilken type nitrat filter snakker du om her ? Er det også af typen hvor du selv kontrollere fodringen af bakterierne med fx. alkohol ?

Det smarte ved dette NFP filter er at du har kontrol over fodringen af bakterierne i forhold til den type nitrat filtre hvor det er mediet der fodre bakterierne, fx. med Sulphur.

/Morten N
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Problemet med fodringen opstår jo kun hvis der ikke er nitrat nok - om det er alkohol eller svovl gør den store forskel - de alkohol baserede reaktoren er nemmere at skrue ned for efterhånden som nitraten falder.

Men problemet med den slags filtre er meget mere lavpraktisk - det handler om styringen af gennemstrømshastigheden, det skal dryppe i en bestemt hastighed eller går der kuk i det - og noget der drypper, kalker og salter til evigt og altid - og så er der pludselig nedsmeltning af bakteriekulturen.
Senest rettet af Hougaard tors 4. feb 2010 10:18, rettet i alt 1 gang.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

et bakteriel filter tilbageholder næringen(molekyler/partikler) og et rigtig godt sat sammen bundlag
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hougaard skrev:Problemet med fodringen opstår jo kun hvis der ikke er nitrat nok - om det er alkohol eller svovl gør den store forskel - de alkohol baserede reaktoren er nemmere at skrue ned for efterhånden som nitraten falder.

Men problemet med den slags filtre er meget mere lavpraktisk - det handler om styringen af gennemstrømshastigheden, det skal dryppe i en bestemt hastighed eller går der kuk i det - og noget der drypper, kalker og salter til evigt og altid - og så er der pludselig nedsmeltning af bakteriekulturen.
Så du kan anbefale ikke at have et desideret nitratfilter men udelukkende bruge sit refugium til at trække nitrat ud. Hvad med et fosfatfilter ?

/Morten N
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Gzus.dk skrev:Så du kan anbefale ikke at have et desideret nitratfilter men udelukkende bruge sit refugium til at trække nitrat ud. Hvad med et fosfatfilter ?
Nej, det kan jeg ikke, makroalger er så nemme og effektive nok. Jeg kører med et Deltec fosfat filter med Rowaphos og aktivt kul i - det virker ganske fint og er meget ukompliceret.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Det lyder godt.

Så holder jeg mig til planen om mit refugium og køber mig en Deltec FR509 til at køre Rowaphos og aktivt kul. Hvordan virker de bedst ? Er det med en fødepumpe eller via returvandet ?

Hvornår er det nødvendigt at koble sådan et fosfatfilter til ? Jeg kan vel godt vente til jeg begynder at putte levende ting i akvariet ?

/Morten N
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det skal have ca. 400 liter/timen om det er sin egen pumpe eller fra returpumpen må være op til installationen.

jeg ville sætte det på med det samme så du ikke når at få ringe værdier inden det kommer på. nu mere stabilt et akvarie nu bedre!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"