Alge spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Alge spørgsmål

Indlæg af Koralshoppen »

Jeg har desværre en del alger af typen Chaetomorpha i min kop, den spreder sig og overgror alt på sin vej :evil:
Er der andre der har haft lignende problem? Altså med denne type alge.
Jeg har lige bestilt fosfat og silicat testsæt så værdier følger senere.
Alle andre værdier er ok, og koraller og fisk har det da også rigtig godt!! Bare ikke så godt som den sk... alge.
Det er første gang jeg døjer med alger efter opstart af et saltvandsakv.
Sjovt nok er det også første gang jeg bruger osmosevand!!! Nå men mit hanevand må jo være dårligere efter osmosefiltret end det plejer at være direkte fra hanen! Jeg er jo også flyttet ud på Lars Tynds.... marker, så der er nok godt med gødning i grundvandet.
Jeg har kørt med Rowaphos i en uge uden resultat.
Alle forslag velkomne.

Mvh Sonny
Vedhæftede filer
2006-02-04_142140_SMALLDSC00722.jpg
2006-02-04_142140_SMALLDSC00722.jpg (87.32 KiB) Vist 2274 gange
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20

Indlæg af Koralshoppen »

Hmmmm, lidt kedeligt at der ikke er nogen der gider at give deres mening til kende!!
Hvad siger i? skal man bare vente og håbe på det bedste eller skal man investerer i noget udstyr?

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Chaeto er en meget effektiv makroalge (men den gør sig nu bedst i refugiet eller sumpen) så jeg vil gætte på at dine værdier egentlig er ret gode - algen gør sit job og optager næringsstofferne. Jeg ville gemme en god klump til refugiet og så ellers smøge ærmerne op og fjerne den manuelt med hænder og børste. Du skal nok ikke regne med at kunne fjerne den helt, men hvis du får den banket på plads burde den kunne holdes nede af fisk og snegle.
En skam at din balje ikke er lidt større. En kirurg eller foxface ville sikkert elske dig for din Chaeto.

Jeg har selv ledt efter Chaeto til mit refugie i et stykke tid, så hvis du ikke havde boet så pokkers langt væk, havde jeg været der med det samme for at "hjælpe" :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg synes nu heller ikke du skal være ked af at have fået den alge! Der er flere som gerne ville have den. Men ellers vil jeg blot bakke op om hvad Mikkel skrev.
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20

Indlæg af Koralshoppen »

Tak for svarene!

Jeg har desværre ikke plads til et refugie i min sump.
Jeg må indrømme at det forekommer mig totalt umuligt at fjerne algen manuelt da den gror imellem alt muligt! (Det er meget værre nu end på billedet).

Mvh Sonny
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20

Indlæg af Koralshoppen »

Til Mikkel:

Jeg sender gerne en helt rø.fuld til dig når vejret bliver lidt bedre!!!!

Mvh Sonny
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20

Indlæg af Koralshoppen »

Hvad med en lille gul kirug? Ville den snuppe lidt?

Mvh Sonny
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Den vil formentligt gnaske det godt i sig!

Problemet er bare at dit akvarie er for lille til en gul kirug. ;)
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
grosberg
Reactions:

Indlæg af grosberg »

Hmm, han skal da godt kunne ha en gul kirurg i 190 liter? Jeg kjøpte en liten en i mitt 155liter.
Den rensket mitt kar for alger i løpet av et par uker, bare pass på å dra opp de lange tråder, den liker de ikke, men de nyer skudd er jo NamNam....

I verste fall kan han jo selge den igjen dersom den vokser ut av karet, eller kjøpe et større kar om et halvt år. Det gjorde jeg..... Nå har jeg både Scopas kirurg, Gul Kirurg, og en Foxface, og ingen slike alger.....

Thomas :lol:
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jeg har også en god stor tot ,såån på en 12-15 cm .
men var lidt usikker på om det bare var ud til højre
så det kommer bare lige ind i det andet akvarie
og så må vi se, om der er næring nok, til det vil vokse der .

og er der nogen ,der er intereseret ,så er det versgo og ta til neste byttemøde . :D

mvh snogen
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Nå, nu har bmvw og jeg nu lavet forsøget med at sende noget alge fra vest til øst. Det blev sendt i en lille meget tyk medicin flamingo kasse, men da det ankom var temperaturen nede på 10 grader.
Gad vide om det overlever - hvad er chancerne mon?

Algen skulle være Chaeto alge som tråden her omhandler, men for mig kan det være hvad som helst - det ligner nu bare alt det andet opstarts grønalge som jeg har lige nu :-)
Nu vil jeg lade det ligge i sumpen for at se om det overlever.

Ikke fordi at jeg mistror bmvw for at sende mig noget alm. alge :-) - men hvordan kender man egentlig forskel på Chaeto alge og så alt andet, det ligner jo hindanden ?
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20

Indlæg af Koralshoppen »

Hej Henrik

Som du måske kan se på billedet så er algen lidt kraftigere i opbygningen end alm trådalger. Den gror også nærmest som en "pude".

Mvh Sonny
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

bmvw skrev:Hej Henrik

Som du måske kan se på billedet så er algen lidt kraftigere i opbygningen end alm trådalger. Den gror også nærmest som en "pude".

Mvh Sonny
Ok - fint. Jeg håber det kommer sig, det ser lidt "dødt" ud efter turen :-(

Post Danmark havde også været så flinke bare at sætte kassen uden foran min hoveddør i 2 gr varme :|

/Henrik
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20

Indlæg af Koralshoppen »

Ups, ikke så godt!! Hvordan med de 2 små fragmenter, overlevede de?

Mvh Sonny
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

bmvw skrev:Ups, ikke så godt!! Hvordan med de 2 små fragmenter, overlevede de?

Mvh Sonny
:oops: - det har jeg slet ikke set efter, jeg tog bare hele algeklumpen og smed ned i et flydenet i sumpen. Jeg vidste jo slet ikke at du havde været så flink at smide "lidt ekstra med i posen" - men lagde da godt mærke til at der var en lille sten inde i algeklumpen. Hvad var der fragmenter fra?
Jeg kigger lige når jeg kommer hjem.

/Henrik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"