PVC rør spørgsmål.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
PVC rør spørgsmål.
Jeg har 3 huller i mit overløb, 2 på ca. Ø 45mm og et på ca. Ø 35mm. Såvidt jeg kan se skal jeg derfor bruge 2x 32mm og 1 x 25mm tankgennenføring.
De to 32mm rør bliver hhv. nedløbsrør og sikkerhedsrør. Den lille er til returvand.
Jeg skal til at købe pvc rør og fittings til mit nye akvarie. I den anledning har jeg et par spørgsmål da det er første gang jeg skal lave rørføring.
1. Skal man benytte lim samlinger eller skrue samlinger?
2. Bør man have bruge noget fleksibelt fra tankgennemføringen til rørene på bagpladen som en fleksibel overgang. Jeg har set at man både kan få PVC flexslange og nogle gummi manchetter med spændebånd. Umidelbart virker gummimanchetter ikke som den bedste ide.
3. Kan det ikke være en fordel at lave hele retur røret fra retur pumpe til tankgennemføring ud af et stykke PVC flexslange, for at have så få samlinger. Det er jo retur røret som pga. returpumpen er under tryk?
Jeg vil starte med at lave en gurgle buster på nedløbsrøret, og så justere nedløbet til sådan at der netop lige løber en anelse i sikkerhedsrøret.
Der kommer en ventil på både nedløbsrøret og sikkerhedsrøret så der er mulighed for at lukke helt af.
De to 32mm rør bliver hhv. nedløbsrør og sikkerhedsrør. Den lille er til returvand.
Jeg skal til at købe pvc rør og fittings til mit nye akvarie. I den anledning har jeg et par spørgsmål da det er første gang jeg skal lave rørføring.
1. Skal man benytte lim samlinger eller skrue samlinger?
2. Bør man have bruge noget fleksibelt fra tankgennemføringen til rørene på bagpladen som en fleksibel overgang. Jeg har set at man både kan få PVC flexslange og nogle gummi manchetter med spændebånd. Umidelbart virker gummimanchetter ikke som den bedste ide.
3. Kan det ikke være en fordel at lave hele retur røret fra retur pumpe til tankgennemføring ud af et stykke PVC flexslange, for at have så få samlinger. Det er jo retur røret som pga. returpumpen er under tryk?
Jeg vil starte med at lave en gurgle buster på nedløbsrøret, og så justere nedløbet til sådan at der netop lige løber en anelse i sikkerhedsrøret.
Der kommer en ventil på både nedløbsrøret og sikkerhedsrøret så der er mulighed for at lukke helt af.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Re: PVC rør spørgsmål.
Ingen der kan hjælpe?
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Jeg kan da sige hvordan mit er lavet. Der er en flexslange fra pumpen til gennemføringen. Gemmenføringen er skruet sammen, resten er limet. Der er ingen flex.
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Jeg benytter så meget "flex" (bøjelig pvc) slange som muligt, i stedet for drejninger, vinkler etc. Det giver mindre tryktab på returvandet og er giver færre steder hvor der kan sidde noget fast i nedløbsrørene.
- Danholm
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6740 Bramming
- Geografisk sted: Vejrup
Hej lasse
Hvis du bruger bøjninger istedet for vinkler bliver dit tryktab mindre. det er jo returpumpen og returrørets størrelse der bestemmer hvor meget vand du kan cirkulere. Der findes jo tryktabeller for pvc rør. skal nok finde nogle tal til dig i morgen
når jeg kommer på job. skriv hvis du kommer til at mangle lidt fittings jeg har en del liggende.
Dan Holm
Hvis du bruger bøjninger istedet for vinkler bliver dit tryktab mindre. det er jo returpumpen og returrørets størrelse der bestemmer hvor meget vand du kan cirkulere. Der findes jo tryktabeller for pvc rør. skal nok finde nogle tal til dig i morgen
når jeg kommer på job. skriv hvis du kommer til at mangle lidt fittings jeg har en del liggende.
Dan Holm
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Det lyder godt, både med tryktabel og fittings.Danholm skrev:Hej lasse
Dan Holm
Det kan være jeg skal lave lidt mere af rørføring i flex slange end oprindeligt planlagt.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
hvis du alligevel monterer en gurglebuster er der efter min mening ingen grund til at lade vand løbe i sikkerhedsrøret
så ville jeg bare nøjes med at lade det løbe i nedløbsrøret
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hvordan fastsætter man så vandstanden i overløbet? Normalt bestemmer sikkerhedsrøret jo vandstanden.Brian C skrev:hvis du alligevel monterer en gurglebuster er der efter min mening ingen grund til at lade vand løbe i sikkerhedsrøret
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4270 Høng
Sikkerhedsrøret er som jeg har forstået kun hvis hovedafløbet bliver stoppet hvis du montere en kuglehane på hovedafløbet kan du regulere højden i overløbet med den
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
nej det gør din gurglebuster, eller Durso, eller en kuglehaneLasse skrev:Hvordan fastsætter man så vandstanden i overløbet? Normalt bestemmer sikkerhedsrøret jo vandstanden.Brian C skrev:hvis du alligevel monterer en gurglebuster er der efter min mening ingen grund til at lade vand løbe i sikkerhedsrøret
jeg bruger kun mit sikkerhedsrør som en... ja sikkerhed, og jeg justerer vandstanden ved hjælp af en kuglehane, på nedløbet og på returen
Gurglebuster eller durso, bruger jeg ikke, men et simpelt rør med en stump luftslange hængende ned i
Mvh. Brian