dragefisk

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 4920 Søllested

dragefisk

Indlæg af undercover »

hej derude
hvad er worst case med drage fisk? hvis man bliver stukket er det så den visse død eller er det som et bistik?
informationerne er mange men vidt forskellige, så derfor søger jeg information/erfaring med denne giftige fisk så er der nogle der vil dele ud?

jeg går med overvejelser om og finde en men som sagt informationerne er sindsygt mange på det store internet så vil søge erfaring herinde det er nok bedre og tage og føle på end en forsker der boede på en øde ø i 60´erne som der siger de er dødelige.
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: dragefisk

Indlæg af martin L »

det er som med bi stik kun farligt hvis du er alergisk

du skal nok forvente at det gør pisse ondt men farligt er det ikke
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Effekten af stikket vil være betinget af dit helbred... For nogle som et bistik, for andre vil det kunne betyde døden!

- Uheld er oftest forbundet til tankeløshed...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af undercover »

så ikke et besøg hos det næsten lukkede sygehus i nakskov hvis man bliver udsat for et stik? så faktisk er fisken kun farlig ved den efterfølgende allergiske reaktion? eksempelvis stå der på randersregnskovs leksikon og der er et citat
"Skulle man være så uheldig at blive stukket af en dragefisk, er hurtig behandling derfor afgørende. Bliver man stukket, skal man straks omgive såret af ca. 45 grader varmt vand, idet visse elementer af dragefiskens gift inaktiveres ved denne temperatur, hvorefter man i al hast skal på skadestuen."
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

undercover skrev:så ikke et besøg hos det næsten lukkede sygehus i nakskov hvis man bliver udsat for et stik? så faktisk er fisken kun farlig ved den efterfølgende allergiske reaktion? eksempelvis stå der på randersregnskovs leksikon og der er et citat
"Skulle man være så uheldig at blive stukket af en dragefisk, er hurtig behandling derfor afgørende. Bliver man stukket, skal man straks omgive såret af ca. 45 grader varmt vand, idet visse elementer af dragefiskens gift inaktiveres ved denne temperatur, hvorefter man i al hast skal på skadestuen."
- Jeg tror at du kan regne bedre med info fra Randers regnskov, fremfor fra en flok lærde analfabeter... :biggrin:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Berits tank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af Berits tank »

håber på det bare er som et bistik... da jeg lige har anskaffet mig en ordenlig bandit ;) ;)
Nu med 10 latterlige guppyer i 19 L...
viewtopic.php?f=115&t=37755
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af martin L »

da jeg købte min hos akvarieudstyr fik jeg en lille historie om en medarbejder der var blevet stukket og nærmest gik i panik så de var nød til at køre på skadestuen. de var dog mere tilbøjelige til at grine af historien og han blev sent hjem igen med besked om at holde den i ro, de kunne intet gøre

der bliver vel pyntet lidt på historierne rundt omkring for at gøre fisken mere spændene
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

martin L skrev:da jeg købte min hos akvarieudstyr fik jeg en lille historie om en medarbejder der var blevet stukket og nærmest gik i panik så de var nød til at køre på skadestuen. de var dog mere tilbøjelige til at grine af historien og han blev sent hjem igen med besked om at holde den i ro, de kunne intet gøre

der bliver vel pyntet lidt på historierne rundt omkring for at gøre fisken mere spændene
Ligesom at historier som denne er lig negligering...

- Jeg ved at Jan/ SaltvandFyn havde store gener fra sit møde med denne og havde længere varende behandling efterfølgende!!

Så en tur på skadestuen er anbefalelses værdigt...
/Flemming,

martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af martin L »

jeg er ikke enig og jeg er slet ikke nervøs over at ha den i mit akvarie
Brugeravatar
undercover
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af undercover »

så konklutionen er bliver man uheldigvis stukket skal man for og være på den sikre side kontakte læge/sygehus og informerer dem om uheldet så hvis man får en reaktion på det ved de hvad der er sket foregående.
men det er sjovt og læse om dragefisk generelt da men nogle steder kan læse at lidt varmt vand så går det over andre steder står der nærmest man skal kontakte bedemanden hvis man bliver stukket, men sindsygt flot fisk. der er ingen herinde der har erfaret smerten? altså nogle der ikke har hørt om noget men selv erfaret/prøvet på egen krop?

tillægs spørgsmål er bliver giften stærkere jo større/mere voksne de er eller er det fuld power ligemeget alder og størrelse?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Det siges at dragefisk er den fisk der slår flest dykkere ihjel på verdensplan. Om det er rigtigt ved jeg ikke. Skal i hvert fald aldrig have fisken inden døre så længe der er risiko for at den kan dræbe folk med "alergi" over for bier, hvepse eller lignende. Der er jo andre end lige mig der "kommer til" at fodre engang imellem og pludselig er man uheldig....
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

undercover skrev:så konklutionen er bliver man uheldigvis stukket skal man for og være på den sikre side kontakte læge/sygehus og informerer dem om uheldet så hvis man får en reaktion på det ved de hvad der er sket foregående.
men det er sjovt og læse om dragefisk generelt da men nogle steder kan læse at lidt varmt vand så går det over andre steder står der nærmest man skal kontakte bedemanden hvis man bliver stukket, men sindsygt flot fisk. der er ingen herinde der har erfaret smerten? altså nogle der ikke har hørt om noget men selv erfaret/prøvet på egen krop?

tillægs spørgsmål er bliver giften stærkere jo større/mere voksne de er eller er det fuld power ligemeget alder og størrelse?
du kunne jo evt prøve at kontakte Jan fra saltvandfyn og høre lidt om hans erfaringer

ellers er der lidt her http://reefkeeping.com/issues/2002-11/j ... /index.php
og her http://reefkeeping.com/issues/2002-11/ss/index.php

jeg tror variatonerne i historierne skyldes flere ting
1. som flere nævner allergiske reaktioner kontra ikke allergisk
2. måden stikket er sket på, dybde mængde af gift
3. sekundær infektion, efter hvad jeg kan læse mig frem til er det ikke giften der er den store synder men sekundære infektioner iform af fiskeslim, bakterier knækkede pigge o.lign i såret
4. arten, jeg har en mistanke om at nogle af de stik som bliver registreret som stik fra dragefisk er fra scorpionfisk istedet, som kan være/er en smule mere giftige end dragefiskene
5. personens helbredstilstand, alder og lign.

med disse ting in mente, ville jeg ikke være bange for at holde dragefisk. MEN! jeg ville sikre mig at ingen uvedkommende kunne komme til at putte labberne ned til den
jeg vil sørge for at bruge redskaber ved fodring og rengøring, der gør at jeg ikke risikerer at komme for tæt på fisken, eller endnu værre at trænge den op i en krog
skulle uheldet være ude, ville jeg skynde mig til den nærmeste skadestue, da jeg ikke ved om jeg er allergisk overfor lige præcis den type gift, og anafylaktiske reaktioner kan gå ufattelig hurtigt, har oplevet det ved bistik. desuden er det vigtigt at sikre at såret er renset ordentligt ud i forholdt til pkt 3 højere oppe.

det skal lige siges jeg HAR haft dragefisk, men da den så sig sulten på flere af mine andre beboere, og den har en forbavsende stor mund, blev den solgt
jeg har arbejdet en del med giftige dyr, både fisk og krybdyr, og er endnu ikke blevet bidt eller stukket, men har et par bekendte der blev, hvoraf den ene var tæt på at dø
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Indlæg af keanu »

Jeg synes at folk glemmer noget ret væsentligt, der er flere forskellige arter af dragefisk, men de går alle sammen under navnet, det er nok derfor du kan finde så mange modsigende informationer.

Jeg har selv haft en, er lige gået af med den fordi den blev for stor, men det var en fantastisk fik, og det er ikke sidste gang jeg har sådan en, den er meget fredlig, svømmer stille og roligt, hvis man ellers ikke skræmmer den. Det største problem med min var faktisk at den var utrolig interesseret i mine fingre når jeg var nede og rense ruder, den mister dog hurtigt interessen efter et par min. og suser væk igen.

Det eneste jeg sørge for var at holde øje med den konstant, alternativt fik jeg konen til at holde øje med den, det fungerede helt fint, jeg blev i hvert fald aldrig stukket.

Thomas fra klovnfisken fortalte at han engang var blevet stukket i sine uge dage, sjov historie kort, så blev han stukket midt i hånden, som så hævede vildt op, de tog på skadestuen, og skræmte alle læger. Der var så en på et tidspunkt der vidste noget om giftige dyr, og sagde man bare skulle behandle det som var det et hugormebid :)

Jeg har som andre og hørt at skulle man være allergisk skal man nok regne med en reaktion. Jeg ville under alle omstændigheder tage på skadestuen hvis det var jeg blev stukket, just in case, men nu ligger den heller ikke langt væk fra mig :)

Tillykke med den, den skal nok trække noget opmærksomhed fra dine gæster:D
Billede
Brugeravatar
Berits tank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Berits tank »

er der nogen der har styr på fodring af dragefisken... har haft min i en lille uge og kan ikke rigtig få den til at spise... skal jeg evt prøve at købe en gubby og komme i???
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Jeg har haft min fuzzy dværg drage i snart 2 år og det største problem er at han er så tam. Han vil nærmest hoppe op i handen på mig og blive nusset hvis han fik lov. Det er et stort problem.

Det er passivt forsvar de har. De kan ikke selv kontrollere giften, præcis som koraller. Man skal trykke på deres finne stråler for at udløse effekten.

Så jeg chikanerer min ganske grundigt med en lille plastic stang inden der skal rodes i hans ( egen ) tank. Så gemmer han sig i et hjørne og bliver der til jeg er færdig. 10 min efter står han igen ved forruden og tigger mad.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
m.larsen78
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 9700 Brønderslev

Indlæg af m.larsen78 »

så et progam på National Geographic Wild om dragefisk, der blev det omtalt at den "kun" var dødlig hvis man havde dårlig hjerte eller på anden måde svækket, ellers var den ikke mere farlig end bi, hveps, hugorm men ondt gjorte det da at blive stukket
Michael

554 Liter i vægen + 250 liter sump
viewtopic.php?f=5&t=27035
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Berits tank skrev:er der nogen der har styr på fodring af dragefisken... har haft min i en lille uge og kan ikke rigtig få den til at spise... skal jeg evt prøve at købe en gubby og komme i???
Hvad er der for en art dragefisk, hvor stor er den og hvad har du forsøgt at fodre med??? Det nytter ikke noget med 2 år gamle afskallede grønlandsrejer fra Netto når de er stressede og skal igang med maden...

Du skal ikke købe gupper men molly´er. Det er brakvandstandkarpe som kan leve mange måneder i vores salinitet hvis du akklimatiserer den lidt inden du smider den i. En guppy dør forholdsvis hurtigt.

Ellers er fjordrejer altid nummer et, de kan også fanges nu her hvis du har et ordentligt håndnet nede ved molen. Men stenene er glatte...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Berits tank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Berits tank »

det er en Pterois volitans og den er nok 13-14 cm
tror jeg smutter en tur på havnen(fiskebutik) og køber noget frisk lækket musling eller friske rejer... så har jeg også en undskyldning for at lave fisk til aftensmad
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

nielsk skrev:
Berits tank skrev:er der nogen der har styr på fodring af dragefisken... har haft min i en lille uge og kan ikke rigtig få den til at spise... skal jeg evt prøve at købe en gubby og komme i???
Hvad er der for en art dragefisk, hvor stor er den og hvad har du forsøgt at fodre med??? Det nytter ikke noget med 2 år gamle afskallede grønlandsrejer fra Netto når de er stressede og skal igang med maden...

Du skal ikke købe gupper men molly´er. Det er brakvandstandkarpe som kan leve mange måneder i vores salinitet hvis du akklimatiserer den lidt inden du smider den i. En guppy dør forholdsvis hurtigt.

Ellers er fjordrejer altid nummer et, de kan også fanges nu her hvis du har et ordentligt håndnet nede ved molen. Men stenene er glatte...

Gupser lever nu også fint i saltvand, de yngler også, men ja mollyer er at foretrække, fjorrejer et hit, ellers er det igang med strikkepinden/pincetten og lokke lokke
det har virket for mig, jeg foretrækker ikke at bruge levende foder.
dragen kan lige så godt lære det fra starten, at mad ikke selv svømmer rundt i akvariet, men kommer ned fra oven dinglende fra en pind
min egen drage var også en P volitans
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af T-Svendborg »

Tag en snak med Jan fra Saltvandfyn, han blev stukket og var vist ved og se lyset for enden af tunellen... han har også skrevet noget i nogle indlæg om det..
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Berits tank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Berits tank »

nielsk skrev:

Anton er svært glad for mollyer... det gik skisme stærkt... hvortit skal den ha sådan en bette en ???
Buzzman
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Buzzman »

Besvar