reddragon spørsmål
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: 8450 hammel
reddragon spørsmål
har været ved og rense mine 2 reddragon pumper i går. så har et problem med at der er mange luftbobler i baljen. så mit spørsmål er hvordan lufter i jeres pumper ud. for er godt nok træls at se på alle de bobler i akvariet. det skal lige siges at de 2 pumper ikke er i sumpen. men bruges kun til cirkulation i akvariet. så de står ikke i vand. 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: reddragon spørsmål
De skal da ikke udluftes. Den smule luft som kan være fanget inden i pumper forsvinder da hurtigt.
Hvis der bliver ved med at komme luftbobler i akvariet, bør du se om pumperne er samlet korrekt.
Hvis der bliver ved med at komme luftbobler i akvariet, bør du se om pumperne er samlet korrekt.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
tror nu ikke de er samlet forkert.. men sørsmålet er om der kan være noget der er slidt op i pumpen.. er der noget som typisk bliver slidt i sådanne pumper?
for der bliver ved med at komme luft det har der gjort i ca 12 timer nun

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er ingen slid dele ud over rotoren, og den går ikke at der kommer luft ind.
Det er derfor jeg mener at den er samlet forkert. Der må være en lille "læk" når du har skruet dækslet fast, så den suger luft. Ellers må fejlen ligge enten før eller efter pumpen. Er pumperne monteret i akvariet, eller står de på gulvet??
Det er derfor jeg mener at den er samlet forkert. Der må være en lille "læk" når du har skruet dækslet fast, så den suger luft. Ellers må fejlen ligge enten før eller efter pumpen. Er pumperne monteret i akvariet, eller står de på gulvet??
- Henrik S.
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: Viborg
Hej!
Jeg har haft Red Dragon i 5 år nu og har aldrig oplevet luftbobler som du beskriver. Min RD står ikke i vand.
-Er problemet opstået efter du har skilt den af?
-Har du husket at få den store O-ring af "gummi" ordentlig på plads og strammet skruerne tilpas (må ikke overspændes!) til rotorhuset?
-Lækker den vand?
-Tror at luftboblerne skyldes en utæthed et andet sted... Kunne forestille mig en "venturieffekt" i en pvc-samling mellem rør der ikke var helt fyldt med vand. Dette vil nemlig betyde, at du ikke har en umiddelbar utæthed og derfor ikke har opdaget det.
Jeg har haft Red Dragon i 5 år nu og har aldrig oplevet luftbobler som du beskriver. Min RD står ikke i vand.
-Er problemet opstået efter du har skilt den af?
-Har du husket at få den store O-ring af "gummi" ordentlig på plads og strammet skruerne tilpas (må ikke overspændes!) til rotorhuset?
-Lækker den vand?
-Tror at luftboblerne skyldes en utæthed et andet sted... Kunne forestille mig en "venturieffekt" i en pvc-samling mellem rør der ikke var helt fyldt med vand. Dette vil nemlig betyde, at du ikke har en umiddelbar utæthed og derfor ikke har opdaget det.
Mvh.
Henrik S.
Henrik S.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har oplevet luft bobler fra min RD når der var for lav vandstand i returkammeret. Ellers aldrig...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
pumperne står på en plade oven på akvarie. så nej de står ikke i vand . den ene er 8.2 den er monteret på et rør hvor der er 3 udgange til cirkulation. den anden er 6,5 og har 2 udgange. og har kigget igen de er ikke samlet forkert eller rotor i stykker. men der er stadig masser af luft bobler. og kan tydelig tydeligt se det kommer fra begge pumper af . og har prøvet og slukke og tænde dem igen. men det hjælper ikke. så det må jo være ved pvc der er noget galt et sted 

- Henrik S.
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: Viborg
Det lyder utroligt at der skulle være utætheder på begge pvc-systemer...
Du skriver at det er sket efetr at du har haft dem adskilt - Har du husket at få den store o-ring ordentligt på plads?
Har du prøvet at skille dem ad igen og derefter samle - For hvis boblerne er opstået lige efter at du har haft dem skilt ad, tror jeg at det har noget med samlingen af pumperne at gøre...
Du skriver at det er sket efetr at du har haft dem adskilt - Har du husket at få den store o-ring ordentligt på plads?
Har du prøvet at skille dem ad igen og derefter samle - For hvis boblerne er opstået lige efter at du har haft dem skilt ad, tror jeg at det har noget med samlingen af pumperne at gøre...
Mvh.
Henrik S.
Henrik S.
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Under alle omstændigheder bliver du jo nød til at skille dem af igen og samle dem 100% korrekt 
Kan det evt være det pvc der sidder på suge siden der trækker luft med ind ?

Kan det evt være det pvc der sidder på suge siden der trækker luft med ind ?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
ja simon det tror jeg du har helt ret i det er. har haft skilt pumperne ad 2 gange nu. men samme resultat. der kommer stadig masser af luft bobler fra pumperne. tror jeg vil pr've og s;tte pumperne ned i akvariet s[ de suger direkte derfra. for og se om det ville hj;lpe noget noget. for det er sku mega tr;ls at se p[ alle de bobler der