Ombygge 1*150W til 2*70W kan man det.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
20
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Ombygge 1*150W til 2*70W kan man det.

Indlæg af ravnox »

I tidernes morgen hvor gud sagde: lad der blive lys, kom elektrikeren og sagde, nej det virker ikke før på søndag. Nogle gange føles det som så længe siden jeg stoppede som elektriker :mrgreen:

Jeg har netop fået en gammel og meget renovationsklar HQI af Jesper http://www.e-akvariet.dk (mange tak Jesper det bliver et helveds arbejde :wink: )

Nu går spørgsmålet på om jeg kan bruge trafoen som er på 150W til 2 stk. HQI på 70W eller om det er helt umuligt.

Jeg vil gerne sprede lyset mest muligt, så derfor de 2*70W

De 2 70W HQI'er skal naturligvis parallelkobles så strømforbruget bliver nogenlunde det samme, der er selvfølgelig 10W i overskud men betyder det så meget. Da trafoen skal gemmes væk vil ledningerne fra spolen blive et par meter lange.

Er startstrømmen større eller er der samme forbrug i hele opstartsperioden til max-ydelse.

På trafoen er der mulighed for at ændre indgangsspændingen fra 230V til 240 eller 250V hvilket jo betyder at jeg kan sænke outputspændingen ved at rykke højere op i indgangsspændingen :!:

Håber på nogle positive svar selvom det måske er lidt kryptisk :shock:
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

det kan du ikke
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Den var nok lidt for kort, en lille begrundelse vil være fin :idea:

kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Jeg har selv gendem længer tid qået og rodet med tanken, det kan jo lade sig gører med T8 rør, men det byger jo lidt på gløde rørs principet, jeg ved godt at det ikke helt passer men i samligning med en HQI pærer så kan det godt bruges som eksempel, men jeg er efter hånden selv kommet til den konstrugtion at det kan ikke lade sig gører, når man gør det med T8 rør styrer den ene starter den anden således at hvis det ene rør ikke starter op så gør det andet hælder ikke, det kan ikke lade sig gører på samme måde hved HQI starter, det er min konklution.

køb 2 minibacyg og spar en masse arbejde.
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Jae, du har nok ret Kim. Jeg har netop skilt lampedelen ad og der sad en starter-möjser-ting. I min naivitet troede jeg at der kun var spolen og brænderen, men der gemte sig også en starter :mrgreen:

Nej jeg tror heller ikke det kan lade sig gøre, selvom grundprincippet er det samme som ved anmindelige T8-rør, så er det nogle andre kræfter der er på spil her.

Hvis de ikke var så dyre kunne man prøve, men det vil være surt at brænde rør eller spole/starter op :(

Men et andet lille spørgsmål, selvom den er beregnet til 150W kan jeg så sætte en 70W brænder i istedet :?: :?:

Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
21
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Men et andet lille spørgsmål, selvom den er beregnet til 150W kan jeg så sætte en 70W brænder i istedet
nej
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Ronny du har det da med de korte spørgsmål idag,

ravnox, du skal tænke på at hvis du byger 2 70W lamper så skal du hoske at der skal beskytelses glas forand.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
21
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ronny du har det da med de korte spørgsmål idag,
nej Kim, men korte svar ;-)
mvh
Ronny Madsen
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

ååå ja min fejl ;-)
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Ja, Ronny er lidt kort for hovedet PT :lol:

Nå, på mit arbejde har jeg adgang til forskellige rørtyper bare ikke HQI :( men andre typer og på forskellige i wattforbrug så jeg tror jeg vil lave lidt forsøg. Jeg skal bare lige finde et lokale der kan tåle at blive "rørsprængt" :ele:

Jeg kipper ikke med flaget før jeg har "[glow=red]sprængt[/glow]" et eller andet i luften :jump ---
-

kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Kanon endelig en der laver et eksperiment der muligvis kan sparer lidt pænge for os anderer nørder. lad os hører hvad det ender med.
Husk at det er vigtigt at de ikke tænder oafhængit af hinanden.

Ved du hvor dan man kobler 2 neonrør sammen til en trafo. ville moske prøve noget i samme stil.

jeg tror dog ikke at det virker men pøj pøj med det.
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Ja lidt i den stil Kim, det der hænger lidt er starteren, om den kan tåle den extra belastning der vil være under opstarten.

Belastningen på spolen når brænderne kører vil være den samme.

Nå, der skal gumles og sprænges skal der :twisted:

kimjessen

Indlæg af kimjessen »

jeg tror ikke at starteren lider overlast da de fleste starter er byget til at kunde klarer belastninger på omk. 400W
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Ok Kim, det må lige med i overvejelserne.
Du mener starteren og ikke hovedspolen (den tunge)

Der går nok lige nogle dage, da jeg på det nærmeste har smadret min pegefinger. Den kom i klemme mellem rullebordet og og svingarmen på en bordrundsav :G :evil: :G :evil: det gør helve... ondt bare jeg bevæger hånden, længe siden jeg har mistet så meget blod :shock: Ski da altid noget det er venstre hånds pegefinger :roll:

Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af RNH »

Jeg svare lige for kim, Ja han mener starteren.
Held og lykke med fingeren.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Det kan jeg ikke se hvad der skulle være galt med? De skal vel have samme spænding (og start spænding) og starteren er vel bare beregnet til at kunne levere startstrømmen? Hvis du sætter 2x70W parallelt.. så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke... men glæder mig også til at høre om det kan lade sig gøre.. og kan nu heller ikke se nogen grund til at du ikke bare kan sætte én pære i fatningen selvom den er beregnet til 150W.. pæren kan jo ikke hive mere strøm end den gør ved de 70W?
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Det er ikke barer de 70W men der er også en stører spænding på de forskællige spoler.
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
20

Indlæg af ravnox »

Nej Bagger, det er jo lige det. Jeg tror også en parallelkobling burde kunne bruges, lidt afhængigt af hvor "ens" rørene er med hensyn til startspændingen. Kørespændingen må være ens, uanset om det er en 70W eller en 1000W brænder.

Med hensyn til lysrør T8 duer det ikke, man kan ikke bare tage en 36W spole og bruge den til et 18W rør. Men spolen på de 36W kan sagtens bruges til 2*18W. Det har jeg da lært men aldrig efterprøvet. Det er vist nok noget med at spændingen bliver for høj hvis belastningen ikke "passer" eller er for lille :roll:

Nå foreløbig dunker det så meget i fingeren at man skulle tro der var et større diskotek derinde :OJ

Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af -Bagger- »

kimjessen skrev:Det er ikke barer de 70W men der er også en stører spænding på de forskællige spoler.
Er du HELT sikker på det? Det lyder meget mærkeligt hvis de forskellige pære skulle køre med forskellige spændinger...
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Hmmmm nej ikke længer, har sidet og kiget i de forskællige data på FX minibasygen og der står der desværer ikke noget om spændingen, jeg var barer overbevist om at der var en forskæld.
men hvis der ikke er nogen forskæld så kan jeg hælder ikke se at der skulle værer noget problem.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af -Bagger- »

Altså normalvis bruger man én spænding til en fatningstype, af sikkerhedsårsager.. så muligvis er der forskel på spændingerne på E40, Rx7s, og FC2... men 70 og 150w kører da begge med rx7s fatningen ikke?
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Jo det kan der værer noget om, jeg vil dog ikke lige hovedet på bloken for det.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"