Alger igen :(

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Alger igen :(

Indlæg af Schwensen »

Så er den gal igen :( Efter lang tid at have døjet med dinoflagelater, fik jeg fjernet rup og stub med Algae-X, og akvariet blev rigtig flot! Efter en måneds tid uden problemer blev jeg enig med mig selv om at jeg godt kunne tilføje noget levende. Jeg fik en sending fra moby med en masse godt:
en gul kirurg, en paletkirurg, en seksstribet gylte, to rejer og to søstjerner. Jeg var desværre så uheldig at min palet ikke kunne klare det og var væk allerede om morgenen (fandt den aldrig) :G Udover paletten manglede og en reje, som senere viste sig var røget i min anemone, som et par dage efter spyttede en halvt fordøjet reje ud igen :( Udover de to dødsfald opdagede jeg en flosset arm på den ene søstjerne, men overbeviste desværre mig selv om at den sagtens kunne klare det! (i virkeligheden skulle den have været i :wc: ). Så gik det strålende en måneds tid, indtil en dag hvor søstjernen var død, og den halvopløste søstjerne var overfaldet af eremitter, og nu var skaden sket :BA Jeg blev igen offer for algeangreb. De dårlige værdier tog hårdt på mange af korallerne, men de fleste har klaret sig igennem, dog er det ene hoved død på min hammerkoral og mange af mine discomaer er først ved at komme sig nu.

Jeg mistede efterfølgende min gule kirurg der endte i en af powerheadsne, men den må have været svag i forvejen for ellers bliver sådan én vel ikke suget fast? Min musling valgte også og kradse af selvom den ikke havde vist tegn på overlast. Nu havde jeg kun tre fisk tilbage, min gylte, og to klovnefisk (som havde overlevede alle de mange strabasser). Men pludselig begyndte min ene klovnefisk at opføre sig underligt og døde til sidst, og et par dage efter var gylten også væk. Jeg har nu kun min ene klovnefisk, en anemone, en reje, eremitter, snegle og måske en blå søstjerne et sted (har ikke set den længe, men den dukker op en gang imellem).

Nu døjer jeg så med de forbistrede alger. Det er brunalger af en slags (og ikke dinoer igen, heldigvis). Jeg har fået bugt med cyanoen blot ved brug af rowaphos :W

Jeg kan fortælle mit akvarie er et 250 liters med tilhørende sump på omkring 50 liter. Jeg har 50-60 kg sten i henholdsvis display og sump. Jeg har caulerpaalger i sumpen, men synes ikke de gror rigtig godt? (har kun en 8W sparepærer over). Jeg har en Schuran Jetskim 150 skummer, og 3 x tunze 6045 til cirkulation. Af lys har jeg en giesemann infiniti lampe med 2x 24W T5 og en 150W HQI. Jeg kører med rowaphos i sumpen, og er ved at sætte en deltec FR 509 op så jeg kan udnytte min rowaphos bedre. Jeg bruger osmosevand med silikatfilter. Min HQI og mine rør er sidst skiftet i november 2008, og har netop bestilt nye. Kan for gamle rør og HQI være med til at forstærke algernes levevilkår?

Selvom mine SPS koraller har været hårdt presset da det var værst er de bestemt kommet ovenpå igen! De har alle vokset en hel del og har fået deres flotte farve igen.

Er der nogle af jer saltvandsguruer, der kan give mig nogle råd? Jeg laver vandskift en gang om ugen nu, og suger så mange alger op jeg kan, og fodre kun et par gange om ugen og meget sparsomt! Tror I det vil hjælpe når de nye rør og HQI kommer i ? Mine algeproblemer startede i november måned. Synes selv jeg er godt dækket ind hvad skummer og cirkulation angår. Håber der er én, som kan sige at jeg gør det rigtige eller kan rette/vejlede mig! :be:
Dencam
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: København

Re: Alger igen :(

Indlæg af Dencam »

Hvordan er dine vandværdier? Har du sandbund og hvor tyk er den? Har du den oppe og rense en gang imellem? Det kan også godt være at du satte lidt for mange fisk og andre ting i på en gang. Hvor mange snegle og andre oprydder dyr har du?
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Det lyder som om du har kastet alt for meget ned i baljen på en gang
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Mine vandværdier kan man ikke se noget på, men det er vel også klart når jeg har så mange alger til at optage næringsstofferne? Jeg har koralgrus, men ikke ret meget tilbage, da jeg er ved at suge den op for at erstatte den med en ny slags. Jeg har omkring ti turbosnegle og seks eremitter. Kan godt være det var for meget på én gang, men det har jeg så lært nu. Det jeg har tænkt mig at gøre nu, er at lave mine vandskift selvfølgelig og der udover skifte mine rør og HQI, men ellers vil jeg bare følge algerne i en tid hvor jeg fodre minimumt (har trods alt kun en klovn og en reje der skal fodres), og se om ikke de går i sig selv? Er dette ikke den rigtige fremgangsmåde her hvor jeg står nu?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Tror vist jeg skrev forkert i den lange forklaring. Mine søstjerner kom ikke i samtidig med kirurgfiskene og gylten. Disse tre fisk kom i for sig sammen med en reje.
Dencam
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: København

Indlæg af Dencam »

Det er nogle gode ting du har tænkt dig at gøre. Bruger du osmosevand og har du fosfat filter på? Hvis jeg var dig ville jeg få fat i nogle flere oprydderdyr, dem er det svært at få for mange af. Jeg har haft den erfaring at man også bliver nødt til at tage sit koralgrus op og rense det med jævne mellemrum, f,eks en trejdedel en gang om måneden.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg bruger osmosevand, og er netop nu ved at sætte min deltec fr 509 til så jeg kan få noget aktivt filtrering af min rowaphos. Jeg er ved at støvsuge alt grus op, da jeg skal have noget nyt på et tidspunkt. Det jeg har nu er nemlig for let, og bliver ikke liggende hvor jeg vil have det ;)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"