Sporelementer - hvilket mærke

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Sporelementer - hvilket mærke

Indlæg af Jerslev »

Jeg skal til at bruge osmosevand, men som en konsekvens af dette har jeg hørt, at man så skal til at tilsætte sporelementer.

Drfor har jeg to spørgsmål
1: Findes der et mærke, der rummer alle (de mest gængse ) sporstoffer

2: Hvilket/Hvilke testsæt skal man investere i, for at undersøge det aktuelle behov

Jeg synes det er meget forvirrende at se de forskellige forretningers mange produkter, så kan I pege på et produkt, der blot kan tilføres manuelt et par gange om ugen vil jeg være glad

PS Jeg skifter 5 l. vand en gang m ugen ( akvariet er på 100 liter og indeholder skiveanemoner og lidt zooanthidar ( nyindkøbt ) samt 3 fisk og lidt rejer)

Jerslev
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Hej Jerslev, sporeelementer bruger du hvis du har mange koraler. og ikke som en konsekvens af at du bruger osmosevand, osmose fjerner en masser affaldsstoffer fra dit ledningsvand, og en del mineraler..
Jeg plejer at bruge ca 75% osmose og 25% ledningsvand til vandskift og fordampning, så er du dækket nogenlund ind med tabet af mineraler

1: A B C sporeelementer fra grotech skulle dække dine behov

Ret mig hvis jeg er på glat is :?:
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

OK tak for svaret - jeg har kun et halvt års erfaring ud i saltvand, så jeg suger til mig, alt det jeg kan-
Men sporeelementer er vel kemisk opløste mineraler, som fjernes ved osmose eller ved brug af demineraliseret vand? eller er jeg helt forkert på den?

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
20
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

nu ved jeg ikke meget (da jeg slet ikke har et saltvands akvarie enu) men jeg er ret sikker på at det salt du bruger til at lave saltvand ud af dit osmosevand, indholder alt hvad du skal bruge af sporeelementer, det kan så godt være at hvis dine koraller bruger mere end hvad de får fra vandskifte at du så skal fylde extra på.

Her er et link til en kent producent af salt og som der står på denne side indholder deres salt alle 70 sporeelementer :)

http://www.tropic-marin.com/web/english/homepage.html
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Og ja som Gunni skriver for du sæfølig sporeelementer og mineraler ind med salt :oops:
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"