Hævning af pH.
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Hævning af pH.
Min pH ligger omkring 7,7-7,8 og det synes jeg er lidt lavt. Hvad kan jeg gøre for at hæve den?
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Re: Hævning af pH.
Tilsæt kalkwasser men det hæver også din KH. Der er også noget med at man kan bage Natron (bagepulver) i 20 min ved 200c
Citat fra wikien:
Tilsætning af natron kan sænke pH-værdien. Dette skyldes indholdet af hydrogen. Ved tilsætning af større mængder natron, kan dette blive et problem.
Ved at bage natron i ovnen v. 200 grader, til det er let gulligt, "koges" hydrogenet ud og virkningen på pH-værdien bliver dermed modsat (pH hæves) samtidig med, at KH stadig hæve
Citat fra wikien:
Tilsætning af natron kan sænke pH-værdien. Dette skyldes indholdet af hydrogen. Ved tilsætning af større mængder natron, kan dette blive et problem.
Ved at bage natron i ovnen v. 200 grader, til det er let gulligt, "koges" hydrogenet ud og virkningen på pH-værdien bliver dermed modsat (pH hæves) samtidig med, at KH stadig hæve
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Eskildsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Når man bager natron (natriumbikarbonat) i ovn, får man soda (natriumkarbonat).
Du kan også købe soda i matas eller hos købmanden. Der er ofte natriumsulfat i, men det er ikke et problem (det er der også når du bager det).
Det må ikke indeholde sæbe.
Vær forsigtig med det og tilsæt det langsomt. (kan give hvidt vand ved høje calciumværdier, da kH og pH stiger samtidig)
Du kan også købe soda i matas eller hos købmanden. Der er ofte natriumsulfat i, men det er ikke et problem (det er der også når du bager det).
Det må ikke indeholde sæbe.
Vær forsigtig med det og tilsæt det langsomt. (kan give hvidt vand ved høje calciumværdier, da kH og pH stiger samtidig)
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Man har en mening indtil man har en andens
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Citat fra http://www.seahorses.dk/Kemi.htm
Natrium. (Natrium hedder Sodium på engelsk - Salt - Soda) Grundstof.
Natrium. (Natrium hedder Sodium på engelsk - Salt - Soda) Grundstof.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hvordan skulle Kalkwasser (Calciumhydrogen) hæve KH'en, det er ikke noget jeg oplever og jeg kører bla. med kalkmixerHvam skrev:Tilsæt kalkwasser men det hæver også din KH. Der er også noget med at man kan bage Natron (bagepulver) i 20 min ved 200c
Citat fra wikien:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Sådan som jeg er bekendt bruges der calcium hydroxide til Kalkwasser! Og det mener jeg helt bestemt at det skulle hæve KH og PH!Brian C skrev: Hvordan skulle Kalkwasser (Calciumhydrogen) hæve KH'en, det er ikke noget jeg oplever og jeg kører bla. med kalkmixer
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
det hæver PH. jep, da det er stærkt basisk PH 14.0Hvam skrev:Sådan som jeg er bekendt bruges der calcium hydroxide til Kalkwasser! Og det mener jeg helt bestemt at det skulle hæve KH og PH!Brian C skrev: Hvordan skulle Kalkwasser (Calciumhydrogen) hæve KH'en, det er ikke noget jeg oplever og jeg kører bla. med kalkmixer
men KH er jo Karbonathårdhed, og da der ikke hvad jeg lige kan tyde mig til ud af navnet er karbonat i Calciumhydroxid burde den ikke kunne hæve det
med mindre der sker én eller anden, for mig ukendt, forbindelse der danner karbonat
tilgengæld er der Calciumcarbonat i kalkreaktoren og den kan hæve KH'en men kan så sænke PH'en, mest pga den lavere PH værdi i reaktoren
Mvh. Brian
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg ved ikke en dyt om det, men de gange jeg har brugt KW har det også buffet KH
Jeg syntes jeg har hørt noget om det går i forbindelse med den Co2 som er i akvariet og den vej hæver KH
Men jeg har lige set lidt artikler igennem og syntes da alle beskriver at KW hæver Ca, PH, og KH! og desuden St og Mg og kan tilføre Po4 og kobber!
http://saltaquarium.about.com/cs/calciu ... 8addkw.htm
http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm
http://www.reefkeeping.com/issues/2004-09/rhf/index.php
Jeg syntes jeg har hørt noget om det går i forbindelse med den Co2 som er i akvariet og den vej hæver KH
Men jeg har lige set lidt artikler igennem og syntes da alle beskriver at KW hæver Ca, PH, og KH! og desuden St og Mg og kan tilføre Po4 og kobber!
http://saltaquarium.about.com/cs/calciu ... 8addkw.htm
http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm
http://www.reefkeeping.com/issues/2004-09/rhf/index.php
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Du kan evt. også hæve PH med Natriumhydroxid Men pas på for der skal kun nogle får gram i.bio skrev:Min pH ligger omkring 7,7-7,8 og det synes jeg er lidt lavt. Hvad kan jeg gøre for at hæve den?
Det kan købes i Matas som kautisk soda til 40 kr.
Jeg har lige prøvet selv.
Jeg har blandet 30g i 1l osmose vand og rørt det godt op.
Jeg har så tilsat 150ml (4,5g) til min ca. 1000l vand, det resulteret i en stining fra 7,7 til 8,2. (SÅ PAS PÅ IKKE AT OD.)
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jeg har sat mit DIY nitrat filter til (beskrevet kort i anden tråd). Her har jeg brugt knuste sepia skaller som medie efter nitratfilteret, og små biobolde i filteret. Om det er dette der har virket ved jeg ikke, men pH blev målt i går aftes til omkring 8...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Så vidt jeg kan se kan knuste sepia skaller ikke bruges som medie efter et nitratfilter!! Jeg har målt vandet der kom ud af filteret efter sepiaskallerne for fosfat. Jeg synes det lugtede af rådne fisk, så jeg tænkte at jeg hellere lige måtte prøve at måle hvad der var i det, og det var da lidt heldigt for der kunne jeg måle 1 (muligvis lidt højere). Jeg har målt på akvariet herefter, hvor fosfat plejer at ligge på nul, og der var den oppe på 0,1, hvilket i øvrigt var det samme som i det vand der kom ud af filteret efter bioboldene (altså inden sepiaskallerne), så derfor har jeg konkluderet at fosfaten må komme fra sepiaskallerne.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Strøby egede
Hvormeget blev KH hævet med den tilsætning? Bokser selv med en ph på 7,8 og har frakoblet mit nitrat filter da ph har været længere nede (og jeg tror nitratfilteret har skylden).Hvam skrev:Du kan evt. også hæve PH med Natriumhydroxid Men pas på for der skal kun nogle får gram i.bio skrev:Min pH ligger omkring 7,7-7,8 og det synes jeg er lidt lavt. Hvad kan jeg gøre for at hæve den?
Det kan købes i Matas som kautisk soda til 40 kr.
Jeg har lige prøvet selv.
Jeg har blandet 30g i 1l osmose vand og rørt det godt op.
Jeg har så tilsat 150ml (4,5g) til min ca. 1000l vand, det resulteret i en stining fra 7,7 til 8,2. (SÅ PAS PÅ IKKE AT OD.)
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Det kunne jeg godt have fortalt dig - jeg har selv tidl. forsøgt med små hjertemuslingeskaller fra Skagerak. Som var afkogt, tørret og renset så godt jeg kunne. De blev også brugt som medie = fosfatstigning.... Det er utroligt vigtigt hvilket medie man opløser i sit system..bio skrev:Så vidt jeg kan se kan knuste sepia skaller ikke bruges som medie efter et nitratfilter!! Jeg har målt vandet der kom ud af filteret efter sepiaskallerne for fosfat. Jeg synes det lugtede af rådne fisk, så jeg tænkte at jeg hellere lige måtte prøve at måle hvad der var i det, og det var da lidt heldigt for der kunne jeg måle 1 (muligvis lidt højere). Jeg har målt på akvariet herefter, hvor fosfat plejer at ligge på nul, og der var den oppe på 0,1, hvilket i øvrigt var det samme som i det vand der kom ud af filteret efter bioboldene (altså inden sepiaskallerne), så derfor har jeg konkluderet at fosfaten må komme fra sepiaskallerne.
SPS : Stability provides succes
-
- Reactions:
- 19
Brian C skrev:det hæver PH. jep, da det er stærkt basisk PH 14.0Hvam skrev:Sådan som jeg er bekendt bruges der calcium hydroxide til Kalkwasser! Og det mener jeg helt bestemt at det skulle hæve KH og PH!Brian C skrev: Hvordan skulle Kalkwasser (Calciumhydrogen) hæve KH'en, det er ikke noget jeg oplever og jeg kører bla. med kalkmixer
men KH er jo Karbonathårdhed, og da der ikke hvad jeg lige kan tyde mig til ud af navnet er karbonat i Calciumhydroxid burde den ikke kunne hæve det
med mindre der sker én eller anden, for mig ukendt, forbindelse der danner karbonat
tilgengæld er der Calciumcarbonat i kalkreaktoren og den kan hæve KH'en men kan så sænke PH'en, mest pga den lavere PH værdi i reaktoren
Hej Brian, prøv at læse denne artikel - så vil du blive klogere

http://www.advancedaquarist.com/2002/2/ ... alkalinity
Jeg var også altid forvirret indtil jeg læste denne glimrende oversigtsartikel
KH = total hårdhed og ikke kun carbonationerne selvom de selvfølgelig udgør det meste

-
- Reactions:
- 19
Jeg bruger salifert KH og pH buffer, det er utroligt drøjt i brug og effekten holder længe... For 149 kr har du formentligt til 1-2 år i dit akvarie.bio skrev:Min pH ligger omkring 7,7-7,8 og det synes jeg er lidt lavt. Hvad kan jeg gøre for at hæve den?
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Problemet er bare at min KH ligger hvor jeg gerne vil have den, omkring 9, så den skal helst ikke stige mere... Jeg bruger Balling, og der er faktisk styr på alle værdier lige med undtagelse af den lidt lave pH og en lidt høj nitrat...nielsk skrev:Jeg bruger salifert KH og pH buffer, det er utroligt drøjt i brug og effekten holder længe... For 149 kr har du formentligt til 1-2 år i dit akvarie.bio skrev:Min pH ligger omkring 7,7-7,8 og det synes jeg er lidt lavt. Hvad kan jeg gøre for at hæve den?
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef