Kejser og dragefisk spørgsmål.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Kejser og dragefisk spørgsmål.

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg har går været ude og hente to fisk jeg meget længe har overvejet at anskaffe, men nu blev det altså :)

det drejer sig om en dragefisk ( Pterois miles ) og en kejser ( Pomacanthus imperator )

dragefisken er meget lille ( ca 5cm ) og forhandleren prøvede at give den lidt frost rejestykker, det vækkede dens interrasse, men den tog ikke noget.
Hvordan får jeg den til at spise? og hvad kan jeg med fordel tilbyde ?

Kejseren er en ugfisk der er begyndt at blive lidt gullig, den er ca 12-14cm. den tager nori tang og flagfoder, men hvordan fodres den optimalt ? så har jeg hørt et sted fra, at den nemt kan blive angræbet af svamp, er der noget man kan gøre for at forebygge at den ikke få det ?

og så vil jeg selvfølgelig gerne høre erfaringer med begge fisk :)
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Kejser og dragefisk spørgsmål.

Indlæg af MiksBiks »

Jeg har bla en Pomacanthus imperator, og jeg fodre mine med kril, mysis, atemia, blodorme, muslinger, tørfoder og nori tang. Har ikke obsaveret nogen form for svamp eller lig på nogen af mine kejsere. Pletter har de da haft men er bestemt ikke en af de fisk der har flest pletter i min tank.
Det gullige på dig kejser kan meget vel være pga at den er ved at skifte til voksen farve. Min startede med at blive lys om munden og gullig i hovedet, lige så stille vil stripperne komme langs siden, men det tager tid.
Mvh Michael
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Dragefisken er lettest at lokke til at æde, ved at hælde levende guppy- eller endnu bedre, mollyunger ned til den. Mollyerne har den fordel, at de faktisk forbliver levende til de bliver ædt, hvis man giver dem en kort tilvænding, inden de hældes i.

Kejseren æder, her hos mig, stort set alt hvad der tilbydes, og den er meget grådig! Jeg fodrer med et mix af Tetra Rubin, nori tang og forskelligt frodtfoder (artemia, "rød plankton" og mysis). Den fik hvide pletter lige efter indsættelse i akvariet, men efter at der er sat UV lampe på, er det forsvundet igen. Den er iøvrigt temmelig aggressiv.
Mit eksemplar er lige omkring 10cm, og stort set udfarvet, så der er åbenbart stor forskel på hvornår farveskiftet sker. Jeg har faktisk læst mig til, at der ofte aldrig kommer et farveskifte, m.m. man har et meget stort akvarium?
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af martin L »

købte mig en dragefisk sidste tirsdag og har siden prøvet at lokke den med en reje uden held
den var meget interesseret men den ville bare ikke bide på

idag var jeg så ude og købe en molly som den hapsede på 5 sek da den kom i akvariet

nu er jeg så ved at oprette en yngle akvarie til mollyer som skal bruge til foder :)
men hvor tit skal de ha en fisk ?
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af martin L »

hmmm nu ligger min dragefisk bare på bunden og ser meget træt ud .

efter den har spist kan man virkelig se det på dens mave at den havde en fisk dernede
så måske er den træt fordi den har overspist ?? det er jo 2 dage siden og der har ikke været noget før nu

er der nogen der har noget erfaring med dragefisk
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af martin L »

nu er den død R.I.P :grouphug:
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Alexcpdk skrev:Jeg har går været ude og hente to fisk jeg meget længe har overvejet at anskaffe, men nu blev det altså :)

det drejer sig om en dragefisk ( Pterois miles ) og en kejser ( Pomacanthus imperator )

dragefisken er meget lille ( ca 5cm ) og forhandleren prøvede at give den lidt frost rejestykker, det vækkede dens interrasse, men den tog ikke noget.
Hvordan får jeg den til at spise? og hvad kan jeg med fordel tilbyde ?

Kejseren er en ugfisk der er begyndt at blive lidt gullig, den er ca 12-14cm. den tager nori tang og flagfoder, men hvordan fodres den optimalt ? så har jeg hørt et sted fra, at den nemt kan blive angræbet af svamp, er der noget man kan gøre for at forebygge at den ikke få det ?

og så vil jeg selvfølgelig gerne høre erfaringer med begge fisk :)
Efter min mening et lidt kikset mix.
Du risiker når dragen bliver lidt større (den vokser hurtigt) , at den kommer til at stikke kejseren i det lille akv.
Enten med ved et uheld eller som forsvar, ikke at kejseren som sådan er aggressiv, men den svømmer bare over det hele når der fodres.
Og med en muræne bliver nok ikke lettere at fodre dragen med dødt kød.

Men hvordan går det ?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

dragen er stadig i live, og har prøvet en masse forskellig frost, og den vil ik spise :( og som du selv siger, så har man ikke meget tid til at fodre dragen, før murænen er der. jeg overvejer lidt at køre ned og hente nogle gubbiér
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

lige en opdatering. Kejseren har det fint, den er begyndt at blive lidt mere gullig på selve kroppen, og lidt hvid´lig i ansigtet. glæder mig vildt meget til den er udfarvet :)

jeg har idag købt både levende atemia og nogle meget små gubbiér.

Jeg startede med at smide artemiaérne i baljen, og de forsvandt hurtigt, så dog at dragen nåede at hapse 2-3stykker ( jubii )
der efter smed jeg en lille gubbi ned, og der gik ikke meget tid før dragen havde hapset den :D

Men er der nogle der kan fortælle mig om jeg kan give den en gubbi mere ? jeg købte nemlig 5 stk meget små gubbiér ( de er vel ca 5mm tykke og 3cm lange ) og min dragefisk er ca. 6-7cm fra snude til hale.

og hvor tit bør jeg fodre den ?
Mvh
Alexander

Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Hvis den har taget en guppy, vil jeg næsten æde en levende guppy på at du også kan få den til at ta en død guppy på pind. Og Når den har gjort det, skifter du til rejer , musling eller lidt magert fiskekød. Det vil både du og dragen være bedre tjent med i længden. Feskvandsfisk er ikke ideelt til foder pga mange ting , bla fordøjelsen af fedtet.

Men værst af alt er overfodring med for store emner, så hold bare lidt igen, den dør ikke af sult :-)

citat Martin L: efter den har spist kan man virkelig se det på dens mave at den havde en fisk dernede
så måske er den træt fordi den har overspist - nu er den død R.I.P
:whistle: 200x60x60 = 720L
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"