Brune plamager med bobler!
-
- Copepod
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
Brune plamager med bobler!
Er nogen der kan hjælpe mig med at identificere hvad disse brune plamager med bobler er?
Jeg har mistanke om at det er noget der kommet med en levende sten, da stort set har været der lige fra starten, men kun på denne ene sten. De første 8 måneder var det grønt og jeg troede egentlig bare det var almindelige alger og det spredte sig heller ikke. Nu er uhyret blevet brunt og er så småt begyndt at sprede til nabo stenene og jeg må fjerne det manuelt 2-3 gange om ugen. Det spreder sig ikke vildt men nok til at blevet bekymret!
Jeg har ikke andre problemer med hverken fisk eller koraler! Nogen ideer og forslag?
Jeg har mistanke om at det er noget der kommet med en levende sten, da stort set har været der lige fra starten, men kun på denne ene sten. De første 8 måneder var det grønt og jeg troede egentlig bare det var almindelige alger og det spredte sig heller ikke. Nu er uhyret blevet brunt og er så småt begyndt at sprede til nabo stenene og jeg må fjerne det manuelt 2-3 gange om ugen. Det spreder sig ikke vildt men nok til at blevet bekymret!
Jeg har ikke andre problemer med hverken fisk eller koraler! Nogen ideer og forslag?
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Geografisk sted: Midt Jylland
Re: Brune plamager med bobler!
Kunne godt lyde som cyano...
Mit 120L Juwel Lido:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
Det ligner Cyano.
For at finde grunden bør du nok opgive lidt detaljer om baljen.
Størlse, cirk. osv...
Steen.
For at finde grunden bør du nok opgive lidt detaljer om baljen.
Størlse, cirk. osv...
Steen.
-
- Copepod
- Reactions:
- 17
Tak for svarende, det er helt uden tvivl Cyano. Nu hvor jeg ved hvad det er så er det lidt nemmere
at finde en løsning. Jeg har aldrig målt på fosfat i mit akvarie, og noget tyder på at det er her
problemet er. Hvis det er et fosfat problem må jeg jeg have noget fosfat fjerner i mit filter.
Jeg overvejer også at sænke min tempertur fra de 27 til 28 det er i dag til 24 til 25. Så er der
der selvfølgelig klassikeren med flere vandskifte.
Jeg tror også jeg giver for meget foder eller retter sagt der er for meget at der går for til spilde, så jeg vil at slukke for cirkulation når jeg fodre.
Ultralife Red Slime Remover ser også ud til at kunne fjerne problemet.
Jeg har et RSM250 stærkt modificeret med 4 cirkulations pumper (15 g. cirk) og en Deltec MC500
skummer som jeg er meget glad for. Der er 50 kg levende sten og 5-6 kg levende sand.
Mine fisk og koraler har det fint og der er ingen problemer med nitrat, nitrit og Ammoniak .
at finde en løsning. Jeg har aldrig målt på fosfat i mit akvarie, og noget tyder på at det er her
problemet er. Hvis det er et fosfat problem må jeg jeg have noget fosfat fjerner i mit filter.
Jeg overvejer også at sænke min tempertur fra de 27 til 28 det er i dag til 24 til 25. Så er der
Jeg tror også jeg giver for meget foder eller retter sagt der er for meget at der går for til spilde, så jeg vil at slukke for cirkulation når jeg fodre.
Jeg har et RSM250 stærkt modificeret med 4 cirkulations pumper (15 g. cirk) og en Deltec MC500
skummer som jeg er meget glad for. Der er 50 kg levende sten og 5-6 kg levende sand.
Mine fisk og koraler har det fint og der er ingen problemer med nitrat, nitrit og Ammoniak .
- christianlober
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2008
Hold dig for Red slime remover. Det slår alle de små levende organismer på de levende sten ihjel. Det har taget mig en krig at få mit RSM 130 L akvarie op at køre igen. Jeg fik det op at køre ved at få bedre cirkulation og en ny tunza skummer. Find årsagen til slimet ellers vil det altid komme igen selvom du bruger red slime remover. Det skader mere end det gavner.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Hvad er det for små organismer du taler om? Her har det fungeret over alt forventning.christianlober skrev:Hold dig for Red slime remover. Det slår alle de små levende organismer på de levende sten ihjel. Det har taget mig en krig at få mit RSM 130 L akvarie op at køre igen. Jeg fik det op at køre ved at få bedre cirkulation og en ny tunza skummer. Find årsagen til slimet ellers vil det altid komme igen selvom du bruger red slime remover. Det skader mere end det gavner.
- christianlober
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Det er alle de små dyr som lever på stenene, som rent faktisk fungerer som et filter. Jeg brugte det nogle få gange og det resulteret i en helt ny opstartningsfase for mit vedkommende. Mit problem var skummeren som ikke fungerede korrekt og fik min nitrat helt op på max. Ved at få styr på værdierne og strømmen slap jeg af med det røde slim.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Så det gør det? Det gør det ikke her, og har aldrig gjort det. Så hvordan er du nået til den konklusion?
Er dog enig i, man bør kun bruge kemi som sidste udvej. Men her virker produktet Fint uden bivirkninger!
Er dog enig i, man bør kun bruge kemi som sidste udvej. Men her virker produktet Fint uden bivirkninger!
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
Jeg vil altid foreslå at man undgår kemisk bekæmpelse og prøver med naturlig bekæmpelse af problemet 

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- christianlober
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Midlet fungerer fint, slap da af med det røde slim i hele 3 uger ved brug af red slime remover. Men jeg vil stadig mene at det skader mere end det gavner. Men okey, hvis alt andet er ok og man stadig har problemmer ville det eventuelt være en løsning. Jeg ville nok vente længe inden jeg ville konkludere af bruge det kemiske produkt.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Kender heller ikke til det problem.christianlober skrev:Midlet fungerer fint, slap da af med det røde slim i hele 3 uger ved brug af red slime remover. Men jeg vil stadig mene at det skader mere end det gavner. Men okey, hvis alt andet er ok og man stadig har problemmer ville det eventuelt være en løsning. Jeg ville nok vente længe inden jeg ville konkludere af bruge det kemiske produkt.
Men jeg tror nu ikke det er Cyano, men dinofragletter.
Er algen der når lyset tænder eller kommer det først frem efter et par timer?
Du kan teste om det er Cyano ved at suge lidt op i en hvid kop med ferskvand og lade det stå natten over, hvis så vandet er brun eller lilla er det nok cyano.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg mener også at den konklusion er lidt tyndbenet.
Men ingen tvivl om at red slime remover helst skal undgåes, da det er rent Erytomycin.
Hvis angrebet ikke er så stort, kan man forsøge at løse det på flere måder
Ændrer på cirkulationen, evt en pumpe mere i akvariet. Eller allerbedst find årsagen til cyanoen. Det vil med meget stor sandsynlighed vise sig at være fosfat som ligger og ulmer.
De fleste fosfat målesæt er desværre ikke ret meget bevendt. Rowa/Deltec/Merck er de bedste hvis man ikke skal ud og bruge rigtigt mange penge på det.
Hvis der er fosfat i vandet, kan det let fjernes med Rowaphos.
Men ingen tvivl om at red slime remover helst skal undgåes, da det er rent Erytomycin.
Hvis angrebet ikke er så stort, kan man forsøge at løse det på flere måder
Ændrer på cirkulationen, evt en pumpe mere i akvariet. Eller allerbedst find årsagen til cyanoen. Det vil med meget stor sandsynlighed vise sig at være fosfat som ligger og ulmer.
De fleste fosfat målesæt er desværre ikke ret meget bevendt. Rowa/Deltec/Merck er de bedste hvis man ikke skal ud og bruge rigtigt mange penge på det.
Hvis der er fosfat i vandet, kan det let fjernes med Rowaphos.
-
- Copepod
- Reactions:
- 17
En behandling af Red slime remover og cyanoen var væk. Jeg har ikke set skyggen af Cyano siden og der har ingen bivirkning været. Det var ikke et fosfat problem og jeg har rigeligt cirkulation med 4 pumper. Jeg tror mest på at cyanoen kom fra en af de levende sten jeg havde købt.
- DonZeusAlonso
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2011
Jeg har samme problem med med brune plamager med små luftbobler.
Men de kom efter vandskift for 4 dage siden, da jeg samtidig skiftede mit aktivt kul og ROWA.
Mine værdier er fine , det er kun min KH der er for høj
den ligger på 13 ca, tilsætter ingenting.
Mit akvarie har kørt i ca 6-7 uger .
Men de kom efter vandskift for 4 dage siden, da jeg samtidig skiftede mit aktivt kul og ROWA.
Mine værdier er fine , det er kun min KH der er for høj
den ligger på 13 ca, tilsætter ingenting.
Mit akvarie har kørt i ca 6-7 uger .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Måling af fosfat i denne forbindelse er da essentielt.stv skrev:Tak for svarende, det er helt uden tvivl Cyano. Nu hvor jeg ved hvad det er så er det lidt nemmere
Har ellers selv kun haft gode erfaringer med Red Slime Remover, i kombination med øget cirkulation og nedsat fodermænge. Køler er nu også monteret.
Kunne ellers godt tænke mig at høre hvorledes dine erfaringer er med Deltec MC 500 skummeren, og ikke mindst evt. modifikationer
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...