Af pladshensyn er jeg nødsaget til at placere teknik og refugium som to tanke i en reol over hinanden. Jeg forestiller mig at lade hovedakvariet løbe ned til den nederste tank som så indeholder "teknikken".
Ovenpå vil jeg så placere en refugiumtank og lade returpumpen føde denne sammen med hovedakvariet via et t-stykke og en hane. Overløb fra refugium løber så direkte til hovedakvariet.
Så langt så godt...
Mit spørgsmål er så - Hvis jeg placerer skummeren i den nederste tank fjerner den jo næringsstoffer fra vandet - Er det ikke bedre at få så mange næringsstoffer som muligt til refugiet ? Eller er det flow der er forbi skummeren i nederste tank alligevel af en størrelse så skummeren ikke vil fange "alt" ?
Er det i givet fald en bedre løsning med to helt separate systemer således at hovedakvariets overløb deler sig og løber til henholdsvis teknik- og refugium-tank og derfra pumpes retur via en pumpe i hver tank ?
Carsten
Skummer placering
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Luxembourg
Skummer placering
A lack of planning on your part does not constitute an emergency on my part
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Re: Skummer placering
Jeg har haft alt mit retur vand til at passere igennem refugiet først, for derefter at komme til skummeren - på trods af at de fleste siger man skal holde lavt flow i refugie(altså feks 15% til refugie delen af sumpen og så resten direkte til skummer delen).
Jeg vil her på mit nye setup prøve at ændre rørføringen så jeg kan justere flow til refugie vs. flow til skummer, og så se hvorledes det påvirker vækst mm i refugiet.
Jeg vil her på mit nye setup prøve at ændre rørføringen så jeg kan justere flow til refugie vs. flow til skummer, og så se hvorledes det påvirker vækst mm i refugiet.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Pudsereje
- Reactions:
- 18
Men passerer vandet fra refugiet så skummeren eller leder du det udenom til returpumpen ?
Carsten
Carsten
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
En skummer fjerner IKKE næringsstoffer, den fjerner ting der vil blive til næringsstoffer - derfor må vandet gerne komme til skummeren før refugiet. Og hvis skummeren er efter refugiet så vil den til gengæld fjerne en række af de gode ting som et refugie producerer, f.eks. pods.
Derfor er følgende den optimale rækkefølge:
Overløb
Skummer
Refugie
Returpumpe
Derfor er følgende den optimale rækkefølge:
Overløb

-
- Pudsereje
- Reactions:
- 18
Dvs. min oprindelige ide med en "tekniksump" indeholdende skummer og returpumpen som føder både hovedakvarie og refugie (placeret så højt at det selv løber over og ned i akvariet) altså ikke er helt tosset. Super
Carsten

Carsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990