Tunze multicontroller + tunze 6055
- Birman
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Randers
Tunze multicontroller + tunze 6055
Jeg har lige fået en 6055 samt en multicontroller 7095. Akvariet er på 128 liter. Men synes ikke jeg kan få den til at lave bølger.. Hvor skal pumpen ca sidde i akv.? Multicontrollernen står på pulse og køre 30 og 80 procent. Håber der er en der kan hjælpe.
Juwel Trigon 350 liter. 2 x maxspect mazarra p 60W LED
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Tunze multicontroller + tunze 6055
Dine indstillinger på controlleren er fine, men den ene pumpe rækker ikke til at danne effekten af bølger...
- Dertil spiller din deko i akvariet også ind, for bedste placering af pumpen. Så der er kun at prøve dig frem!
- Dertil spiller din deko i akvariet også ind, for bedste placering af pumpen. Så der er kun at prøve dig frem!

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
bestemt ikke enig der er masser af kraft, jeg kan lave bølger i mit 500 liter med en 6055, men pulserne skal være meget små i et 128 liter - vi taler måske omkring 0,7 - 0,8 sekund.William Jr skrev:Dine indstillinger på controlleren er fine, men den ene pumpe rækker ikke til at danne effekten af bølger...
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Vel okay...Hougaard skrev:bestemt ikke enig der er masser af kraft, jeg kan lave bølger i mit 500 liter med en 6055, men pulserne skal være meget små i et 128 liter - vi taler måske omkring 0,7 - 0,8 sekund.William Jr skrev:Dine indstillinger på controlleren er fine, men den ene pumpe rækker ikke til at danne effekten af bølger...

Ja, jeg tror faktisk at du har ret i det med den kortere puls... Jeg er også enig at der er masser af kraft, men for decideret at danne bølger stiller jeg mig tvivlende overfor!
Jeg fastholder at det mest optimale havde været, og er to stk! Men som du ved har jeg en brist når det kommer til flow... (!)

/Flemming,

- Birman
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Jeg kan ikke få pulse længre ned ind 1.5 sek på multicontrollerne andre forslag?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det kan man på 7096 controlleren 

- Birman
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
Men vil jeg kunne hvis jeg smider en 6055 mere i?
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2630 Taastrup
Formentligt ikke da du, som hougaard er inde på, skal ramme systemets ( akvariets ) egenfrekvens.Birman skrev:Men vil jeg kunne hvis jeg smider en 6055 mere i?
Hvis controlleren er for langsom nu får du intet ud af en pumpe mere.
Hvis man antager du sætter en pumpe i hver ende, skal de køre på egenfrekvensen for ikke at ødelægge den stående bølge som du ønsker at opnå.
Med andre ord skal pumpenerne sparke til bølgen når den komme ned i hver ende af arkvariet.
Den nye multicontroller har såhvidt jeg har forstået mulighed for at indstilles med 0,1 sek. mellemrum og er derfor en oplagt mulighed sammen med 2 x 6055.
Håber det er til at forstå

The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
it’s the effort that you put in.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Hvem er bølgen for??
- Mennesket, og vores ide´om en bølges bevægelse. For vores fornøjelses skyld??
- For fiskene, og det positive som bevægelsen medfører??
Det må være fiskene i første instans, og koraller... Jeg for egen del syntes at "bølgen" frembragt i et kar ser monoton og ensartet ud!
Jeg stemmer for to stk, og effekten ved at se tilnærmelsesvis tilfældigt ud; uden at det dog er det... Men for reaktionen ved at det ene pulsslag reflekterer på sten o.a i den ene retning, for derefter at skifte!
Og det nyder dyrene bedre gavn af, men det er min mening... Jeg foretrækker udseende af uregelmæssigt:

- Dette udseende kan ikke frembringes af kun een...

- Mennesket, og vores ide´om en bølges bevægelse. For vores fornøjelses skyld??
- For fiskene, og det positive som bevægelsen medfører??
Det må være fiskene i første instans, og koraller... Jeg for egen del syntes at "bølgen" frembragt i et kar ser monoton og ensartet ud!
Jeg stemmer for to stk, og effekten ved at se tilnærmelsesvis tilfældigt ud; uden at det dog er det... Men for reaktionen ved at det ene pulsslag reflekterer på sten o.a i den ene retning, for derefter at skifte!
Og det nyder dyrene bedre gavn af, men det er min mening... Jeg foretrækker udseende af uregelmæssigt:
- Dette udseende kan ikke frembringes af kun een...

/Flemming,

- Birman
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
tak for svarne...nu har jeg købt en tunze 6055 mere...så nu håber jeg dælme jeg kan lave bølger med min 7095 controller...synes dog det er lidt vild med 11.ooolt for et 128l akv. får først pumpen på tirsdag.