Hvor længe "holder" et saltvandsakvarie ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Hvor længe "holder" et saltvandsakvarie ?

Indlæg af permadsen12 »

Jeg er ny her på forum. Jeg havde saltvand i slut 80érne med faksekalk, bundfilter, spandfilter og uden skummer - det brugte man ikke. Det holdt vel et lille års tid så var det væltet.

I mange år har det rumsteret for at komme igang igen - og nu gør det det igen :smart:

Jeg har derfor brugt dage og nætter den seneste tid på dette fremragende forum. Jeg har set masser af fantastisk flotte set-ups og kigget på en hel del af medlemmerenes akvarier. Det som så slår mig er at mange af disse opstartstråde holder ca. 1-2 år, så stopper de. Skyldes det at det baljen brænder sammen, eller er det simpelt hen fordi man mister interessen for at opdatere i tråden. Jeg kan godt se at mange efter en periode opgradere, men rigtig mange af dem sælger så lige pludselig.

Jeg vil ikke lave et 80ér projekt igen - kan et saltvandsakvarie kører 10 år i dag uden at skulle lægges om hvert 2.-3. år ?

Jeg ved selvfølgelig godt der er mange faktorer som spiller ind - herunder ikke mindst belastning.

Jeg påtænker at skulle have SPS og en del fisk, dog ikke specielt store.
Det som jeg lige nu har i tankerne er noget som minder om: 90 l x 60 d x 70 h (ved det - fede mål :rolleyes: ) med 10 cm DSB i display - ATB skummer - 8 x 39 powermodul (hvis ikke der dukker noget betalbart LED op snart) - masser af cirkulation af en slags. Jeg ved der ikke er mange der bruger DSB i display, men jeg synes det lyder spændende. Hvordan med nitrat og fosfat filter ? vil det være relevant ? DSB skulle vel gerne tage nitraten ?

Dejligt forum det her. Der er kun et problem. Når man søger på noget, så løber man ind i så mange andre spændende tråde, så man løber ud af en tangent :dizzy:

Lidt rodet det jeg fik strikket sammen her. Men lidt indledende strøtanker til mit måske kommende projekt. Input modtages :K

Hvor gamle er jeres baljer i nuværende setup ?

Venlig hilsen Per Madsen
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Hvor længe "holder" et saltvandsakvarie ?

Indlæg af Helena »

Et velkørende og velpasset akvarie kan stå i årevis, der er rigtig mange der stopper efter et år eller to, tror mange lader sig forblænde af synet, uden at sætte sig ind i hvor meget arbejde der skal lægges i det :wink: Desuden er det jo ikke helt billigt at fylde et akvarie med koraller, der er masser af årsager, mit forrige stod i næsten 2 år, det nuværende lidt større har kun stået siden august, og har da ingen planer om nedlukning :hehe: Se evt. Jens Jørgens på Reefs.dk det har også stået en del år :K Held og lykke vi ser frem til at se hvad du beslutter dig for :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

velkommen til :)

Vil da så absolut mene at man kan få det til at fungere i meget mere end 2 år. For ikke at køre død i det, så tror jeg planlægning er vigtigt. Saltvand er en hobby der koster og for at man ikke brænder adskillige tusinde kr. af på fisk og koraller der går til grunde, så skylder man sig selv at sætte sig ind i tingene og have nogle faste rutiner, så som at tjekke vandværdier og skifte vand med faste mellemrum.

Man hører mange gange at folk sælger deres saltvandsakvarium fordi de ikke har tid til at passe det. I mine øjne handler det mere om at folk ikke synes det er så forfældelig interessant mere, eller er nødtsaget til at vælge den til tider dyre hobby fra til fordel for en anden hobby. Altså er det ikke tiden til pasning som er problemet, men mere den manglende lyst. Så for at svare på dit første spørgsmål ang. om akvarierne brænder sammen efter 1-2 år, så vil jeg tro at svaret må være nej. Et saltvandsakvarium kan køre i adskillige år, men selvfølgelig kan der opstå problematiske perioder hvor man river sig i håret og tænker, nu gider jeg ikke den forbandede hobby mere, men så går der en stund, man sidder og slapper af og betragter hvordan livet fortsætter i baljen og ja... så fortsætter man også selv.

Har to setup's på godt 1,5 år, så jeg må være ved at nå den kritiske grænse ;)
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Hmm lyder til at jeg har misset noget vigtigt. troede at de kunne køre næsten evigt hvis man ikke belaster det for hårdt...og at det faktisk bare blev bedre med tiden. Er der et klogt hovede der vil forklare?
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
buddy
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af buddy »

hej per
jeg har haft mit akvariet igang siden 17/8-2005 og det funger meget godt stadig og har ikke lagt det om på noget tidspunkt dette er blot min erfaring
Mvh Lars
370 Liter med T5 Lys
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg har haft mit i lidt over 2 år nu og still going strong. og det er først her efter 2 år jeg virkelig synes at akvariet er blevet til det jeg gerne vil, det kører bare derudaf.
MEN jeg har dælme også haft mange perioder, hvor det har drillet så meget at jeg bare har kigget på akvariet og tænkt "det kunne også være flot med et par store amerikanske cichlider" så har jeg sat mig hen i hjørne til den vanvittige ide er forsvundet igen, og idag er skidtet nærmest "selvkørende", selvfølgelig skal teknikken mv. passes, men jeg synes at systemet er langt mere tolerant idag

men jeg er enig i Olsens betragtninger, at det ofte er brugeren der brænder ud og mister interessen, enten fordi de ikke har den tålmodighed der skal til, eller de gaber over meget mere en de lige havde forberedt sig på. i nogle tilfælde har de ikke sat sig ordentligt ind i tingene, og oplever dermed det ene problem efter det andet...
nogle får bare andre interesser, end at fodre El-selskabets umættelige pengekasse
Senest rettet af Brian C tirs 29. dec 2009 10:01, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

så længe du gider den her hobby :GO og har overskud og råd for det er ikk en billig hobby men man bliver bidt af det skidt :hehe:

mvh per
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Dejligt at høre, så kan jeg slappe af igen. Var sgu lige ved at tro at der var en eller anden tidsindstillet bombe i ethvert akvarie, der bare ventede på at gå af.
Skøn hobby og det med pengene er ikke så slemt, det er sværere at tegne et egern
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg havde et 475l. som blev startet op i 2002. Det kørte frem til medio 2009, hvor det blev flyttet til et 730l.
Et saltvandsakvarium, burde kunne holde i mange år, hvis man får nogle gode vaner med at holde det rent og jævnligt spule hele stenopsætningen igennem for at få alt det gamle snask ud.
Jeg bruger et 1000l powerhead, som jeg spuler stenene med ca. en gang i kvartalet. Det bliver så suget op af et andet powerhead med en filterpatron på. Denne bliver renset mange gange til alt detrius er filtreret væk. Jeg kan se effekten i løbet af ganske få dage.
Så det er ligsom med babyer: ro, renlighed og regelmæssighed (som vores gamle jordmoder sagde for 25 år siden) :wink:
Mvh.

Lars Mogensen
Dencam
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København

Indlæg af Dencam »

Jeg havde et 390l akvarium som kørte i 4 år uden at jeg lavede noget om. Grunden til at jeg lukkede det ned og solgte det hele var at jeg flyttede udenlands. Det er 3 år siden. Jeg savner stadigvæk mit akvarium. Da jeg lukkede det ned kørte det bedre end nogensinde og jeg havde på det tidspunkt lavet omkring 100 fragmenter af 12 forskellige koraller. Jeg vil tilslutte mig det en anden sagde tidligere. Hvis man sørger for at holde det rent ved at få alt skidtet filtreret ud hele tiden så vil det kunne køre i mange mange år. Det kræver at man en gang imellem er indstillet på at lave en " hovedrengøring" af akvariet. Så hvis du er indstillet på det arbejde det kræver vil du kunne glæde dig i mange år over dit akvarium.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Måske lidt off-topci. Er der nogen der vil uddybe hvad en "hovedrengøring" går ud på? ;) Det er ikke noget der omtales særlig ofte her på SF.
Jeg sigter efter så lidt variation i den måde jeg passer akvariet på, for at få så lidt varitation i cycklus og vandværdier. Det vil sige, samme vandskift igen og igen, lys tændes og slukkes på faste tidspunkter osv. osv.
Begynder jeg at spule omme bag stenopsætningen for at lave en hovedrengøring, så kunne jeg forestille mig at helvede bryder i kraft af iltsvind og nitratbombe... ?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Olsen skrev: Begynder jeg at spule omme bag stenopsætningen for at lave en hovedrengøring, så kunne jeg forestille mig at helvede bryder i kraft af iltsvind og nitratbombe... ?
- Ikke sandt!

Alene tilstedeværelsen af det som du kan spule frem er en ilt forbrugende process ved nedbrydning, dette alene ved at ligge der... Og er årsag til Nitrat hvad enten det ligger stille eller ej, så det gør ingen forskel!

- Tvært imod kun gavnligt at få det spulet frem, og fjernet...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

William Jr skrev:
Olsen skrev: Begynder jeg at spule omme bag stenopsætningen for at lave en hovedrengøring, så kunne jeg forestille mig at helvede bryder i kraft af iltsvind og nitratbombe... ?
- Ikke sandt!

Alene tilstedeværelsen af det som du kan spule frem er en ilt forbrugende process ved nedbrydning, dette alene ved at ligge der... Og er årsag til Nitrat hvad enten det ligger stille eller ej, så det gør ingen forskel!

- Tvært imod kun gavnligt at få det spulet frem, og fjernet...
Så vil jeg igang med det store powerhead næste gang der skal skiftes vand og så den gode gamle hævert :hehe:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"