Hvad hedder vores koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
enjoy1
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2009

Hvad hedder vores koraller

Indlæg af enjoy1 »

Hej,

Vi er nye i saltvandsjunglen, men ikke mere end at vi har anskaffet os en del forskellige koraller. Vi har dog ikke lige de korrekte navne på korallerne.

Tænkte om der var nogen herinde der kunne hjælpe os med det så her kommer alle billederne.
Vedhæftede filer
Koral nr. 12
Koral nr. 12
Koral nr. 11
Koral nr. 11
Koral nr. 10
Koral nr. 10
Koral nr. 9
Koral nr. 9
Koral nr. 8
Koral nr. 8
Koral nr. 7
Koral nr. 7
Koral nr. 6
Koral nr. 6
Koral nr. 5
Koral nr. 5
Koral nr. 4
Koral nr. 4
Koral nr. 3
Koral nr. 3
Koral nr. 2
Koral nr. 2
Koral nr. 1
Koral nr. 1
Hilsen Joy og Thomas

Har et 130 RSM og er forholdsvis nye i denne hobby. Det er Thomas akvarium, så han står for alt vedligeholdelse og Joy nyder bare synet, :-)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvad hedder vores koraller

Indlæg af AndersGS »

I har da rigtigt handlet ind :D

I rækkefølge:

Sinularia sp.

Clavularia viridis (Briareum sp.)

Lobophytum sp.

Euphyllia ancora

Echinophyllia sp.

Pumping Xenia

Rhodactis sp. + rørorm Sabellastarta sp.

Sinularia sp.

Protopalythoa sp.

Duncanopsammia axifuga

Euphyllia igen

Scolymia sp.

Fin samling :D

Hvis du klikker på navnene, kommer wiki'en frem og du kan læse artsbeskrivelserne..
Senest rettet af AndersGS ons 30. dec 2009 23:20, rettet i alt 1 gang.
enjoy1
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af enjoy1 »

Hold da op du var hurtig. Mange tak for hjælpen. Hmm jeg kan se jeg har fået taget 2 billeder af min hammerkoral. Sorry.

Den eneste jeg ikke lige kunne sammenligne med wikien var den der hedder koral nr. 6 så vidt jeg kan se er der 2 eller 3 forskellige koraller på denne sten.

Den ene er den der har "fjer", den anden er den brune under fjerne. og den sidste er grøn. Det kan godt være det er en og samme koral.

ja vi syntes også at samlingen er ved at være komplet. Selvom vores Saracophyton ikke helt endnu lever op til forventningerne og trudslen om at blive byttet hænger over dens hovede hvis den ikke tager sig sammen snart og viser sine polypper :-)

Men igen tak for navngivningen så kan vi måske passe lidt bedre på korallerne i fremtiden.

Joy
Hilsen Joy og Thomas

Har et 130 RSM og er forholdsvis nye i denne hobby. Det er Thomas akvarium, så han står for alt vedligeholdelse og Joy nyder bare synet, :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den med "fjer" er ikke en koral men en rørorm.
Og at jeres Sacrophyton ikke lever op til forventningerne, skyldes at den aldrig kommer til det!
Fordi som jeg tidligere antydede er det IKKE en Sacrophyton, men en Lobophytum.
Det ses ret tydeligt på ihvertald det første billed(øverste) hvis man zoomer ind. Det svage mønster som jeg snakkede om.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev: Fordi som jeg tidligere antydede er det IKKE en Sacrophyton, men en Lobophytum.
Det ses ret tydeligt på ihvertald det første billed(øverste) hvis man zoomer ind. Det svage mønster som jeg snakkede om.
Hov, ja det var mig der var lidt for hurtig.. Den er rettet i mit indlæg.
enjoy1
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af enjoy1 »

Ok. Tak igen Carsten og Anders. jeg må bøje mig når nu 2 siger det. Syntes ellers ikke jeg kan se mønstret. måske er det fordi jeg tænker helt anderledes end jer :-) Men nu er alle billederne skrevet ud og lagt sammen med billederne jeg har taget så vi ved hvad vi har. Desværre oplyser wikien ikke i alle tilfælde hvad det er for et bæst og hvordan man behander den bedst. Øv. Men vi fik da svar på nogle af spørgsmålene. Hmm en af korallerne kan blive op til 60 cm damm det er højt specielt i vores 120l DRS. (jaja jeg ved godt de indordner sig til akvariet)

Min mand vil ind til klovnfisken i morgen og kigge efter en fin fisk. Så må vi se om næste indlæg lyder på "hvad hedder vores fisk". Det bliver en lille tråd for so far har vi kun 2 klovnfisk og en sort fisk med en hvid prik.

Hov sorry ja vi vidste godt det var en rørorm... Eller min mand vidste. Men hvad med dem der sidder under den?

Joy
Hilsen Joy og Thomas

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

enjoy1 skrev:Men vi fik da svar på nogle af spørgsmålene. Hmm en af korallerne kan blive op til 60 cm damm det er højt specielt i vores 120l DRS. (jaja jeg ved godt de indordner sig til akvariet)

Hov sorry ja vi vidste godt det var en rørorm... Eller min mand vidste. Men hvad med dem der sidder under den?

Joy

Hvem har fortalt jer det vrøvl?? Hvis der ikke er alt for meget skidt i vandet, vokser korallen til den har fået optimal størrelse.

De skiver der er på stenen med rørormen er nogle Discosoma sp.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... .%2022.htm

Det der nummer som de har givet dem, har ingen beretigelse, det er blot et nummer der.
enjoy1
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af enjoy1 »

Carsten skrev:
Hvem har fortalt jer det vrøvl?? Hvis der ikke er alt for meget skidt i vandet, vokser korallen til den har fået optimal størrelse.

De skiver der er på stenen med rørormen er nogle Discosoma sp.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... .%2022.htm

Det der nummer som de har givet dem, har ingen beretigelse, det er blot et nummer der.
Det var Sinularia sp. som kunne vokse sig 60 cm høj ifølge Wiki.

Tak for den sidste info. Nu tror jeg at jeg har styr på det hele. Tak begge 2 for alle navnene.

Joy
Hilsen Joy og Thomas

Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"