Sammensætning til 160 liter

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Sammensætning til 160 liter

Indlæg af Niclas »

Hejsa alle i glade saltvandsejere :)

Nu er jeg efterhånden nået så langt, at jeg rent faktisk må købe de fisk jeg kigger på når jeg er hos saltvandspusheren :K
I den anledning vil det jo være meget rart at vide om man skyder for højt i det man kunne tænke sig, derfor vil jeg lige høre de garvede om hvad i synes om min idé:

2 klovnfisk (tænker lidt på fløjlsklovnfisk da de er rigtig smukke!)
1 kirurg (Zebrasoma flavescens skulle være til at holde når man kun har én ikke?)
1 (2) Chrysiptera hemicyanea (de er så vidt jeg har læst, kun aggressive overfor deres egne ikke sandt?)
x dannebrogs rejer
1-2 eremitter
x turbosnegle

Evt. andre bud på fisk der er gode for begyndere?
Mit akvarium kører uden sump (hverken indvendig eller udvendig), og jeg har kun 2 x T5 over akvariet (men det kan jo ændres).

Ud over de nævnte fisk foroven vil jeg naturligvis gerne have lidt koraller. Her har jeg allerede (de fulgte med de levende sten, men har klaret indkørings fasen meget god) to typer som jeg ikke rigtig ved hvad er (den ene ligner et træ (kunne være Sinularia), og den anden er nogle små skiver som bliver til kugler når man fodrer dem (minder lidt om glasroser, men jeg tror nu ikke de er det)).
Jeg havde så Euphyllia i tankerne (jeg er allerede i besiddelse af E. glabrescens til nogle forsøg jeg skal lave til SRP).
Så er der Xenia og Physogyra? Ellers har jeg hørt at man næsten kan gøre hvad man vil med ledderkoraller, så de er vel også mulige at holde heri?

Håber ikke det er for kringlet,
venlig hilsen Niclas :P
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Sammensætning til 160 liter

Indlæg af Hougaard »

Hvad har du af teknik ?

Chrysiptera hemicyanea kan godt være agressiv overfor klovnfiskene.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

du kommer nok til at uddybe hvad du mener med at du hverken har udvendig eller indvendig sump.

at holde kiruger i god foderstand kræver et fornuftigt filtersystem efter min mening.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Hougaard skrev:Hvad har du af teknik ?
Lige nu en rio nano skummer (den bliver skiftet ud når den næste SU ruller ind på kontoen, håber jeg på!)
Ellers er der 2x Seio Prop 530 og 1x Tunze turbelle 6025 - Det giver 6500 liter i timen, svarende til lidt over 40 gange indholdet i timen.
Hvis levende sten tæller med som teknik så er der ca. 25 kg af dem (med masser af liv i).
Øhm, og et stks. varmelegeme hvis der skulle blive for koldt.
Chrysiptera hemicyanea kan godt være agressiv overfor klovnfiskene.
Fint så bliver de strøget fra listen, klovnfiskene vægter højere!
seier skrev:du kommer nok til at uddybe hvad du mener med at du hverken har udvendig eller indvendig sump.
Altså der er ikke nogen sump overhovedet. Der er jo nogle som har et eksternt akvarium som sump, og så er der dem der deler akvariet op med et mindre rum hvor vandets overfladeprotein også bliver fjernet, men hvor vandet bliver pumpet direkte tilbage i akvariet. Sådan et har jeg ikke.
at holde kiruger i god foderstand kræver et fornuftigt filtersystem efter min mening.
Hvad tænker du på når du siger filtersystem? :oops:
Mit 250 liters -nedlagt-
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hvad tænker du på når du siger filtersystem? :oops:[/quote]

Jeg tror, at der her hentydes til en god skummer.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af verup »

jeg tror det han mener er at for at holde dem i god foderstand skal der fodres godt, ikke spares, dette vil give en del affaldsstoffer i systemet både fra spist foder og overskydende foder som din skummer/sump/filtersystem så skal være dimensioneret til at kunne håndtere... et filtersystem kan være mange ting men pointen er det fjerner affaldsstoffer
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvordan får du så overfladevandet ind i skummeren ?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Hej Niclas.

Jeg må desværre give folk ret. Mit råd er at købe en tunze 9002 hvis du ikke vil bygge indbygget overløb, selvom det klart anbefales, og så droppe kirurgen.

Der er super mange fede nano fisk, og i mit 160 liters har jeg:
blå chromis
ildhalekutling
6-stribet gylte
Kauderni/soldaterfisk
to styk klovnfisk (ocellaris).

De går alle rigtigt fint sammen og det er meget lidt skænderi. Jeg synes desuden de passer godt til pladsen og ingen af dem er store syndere med hensyn til foder og affald.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Hmm jeg synes bare at have læst at det ikke er så nødvendigt igen med overløb hvis man ikke har det mest krævende i akvariet. Men min plan var at lave noget i PVC engang som skulle fungere som overløb til en mindre ekstern sump.
Men så er overløbet måske vigtigere nu, end at få byttet nano skummeren ud på nuværende tidspunkt?

Jakobvillien: Kan du komme med nogle artsnavne på de fisk nu nævner? bl.a. gylten ser meget interessant ud hvis det er den jeg har kigget på ;)

Og tak til dem der forklarede filtersystemet, det må jeg jo så erkende det ikke er godt nok som det ser ud nu.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Affaldstoffer samles i overfladen som den grim hinde.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Min erfaring er at skummeren og overløbet er det vigtigste at få på plads. Jeg vil råde dig til at lave overløb i enten plexiglas eller glas og så have eksempelvis en miniflotor eller Berlin Airlift 60 skummer i.

Fordelen ved en Tunze 9002 er at den har overløb i toppen så den tager overfaldevandet. Man kan vist også få skummere der minder om en Berlin Airlift som har overløb i toppen. problemet er tit at så bør man have en osmolator da den er ekstremt såbar overfor skiftende vandstand pga vandfordamning.

igen, det bedste er nok et overløb. jeg lavede mit eget i sin tid med en stiksav og plexiglas (problemet er bare at silikone hæfter dårligt på plexiglas). Det er dermed ikke dyrt og du vil kunne få både en airlift, luftpumpe og plexiglas plus silikone for en 500 mand cirka. Det er du meget bedre stillet med. Også støjmæssigt.

Det kan være at Hougaard eventuelt vil linke til billeder af sit fine setup dengang det kørte 8det var vist et 40 liters med samme princip. Ellers er her mit første primitive forsøg. http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... ter#p10171

Puha, artsnavne.

Ildhalekutling: Nemateleotris magnifica
Bicolor blenny: Escenius bicolor (havde lige glemt denne fyr, fantastisk fisk. Algespiser og spiser frostfoder)
Blå chromis: Chromis chromis (eller chromis viridis)
Seksstribet gylte: Pseudocheilinus Hexatania
Soldaterfisk: Pterapogon Kauderni
Klovfisk: Amphiprio Ocellaris

jeg er hetl vild med den sammensætning, men hvis jeg får plads til det ville jeg skifte min gylte ud med en gramma Loreto, da jeg synes min gylte er en børste mod nye beboere, og kan pille nye fisk helt fra hinanden.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

jakobvillien skrev:Det kan være at Hougaard eventuelt vil linke til billeder af sit fine setup dengang det kørte 8det var vist et 40 liters med samme princip.
Kan findes på:

http://www.hougaard.com/gallery2/main.p ... emId=14513

Vi brugte dog kun silikone og det holder ikke godt på plexiglas, brug acrifix 192 til at lime plexiglas, og epoxy + silikone til at lime plexiglas mod glas.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jo præcis. Det er bedre dimensioner til overløb da der er mere plads til returpumpe og skummer. Det var ikke muligt at have en Berlin Airlift i mit, og det blev en lor#¤e skummer jeg brugte. Klart at anbefale denne type overløb, og meget let at lave. Hvis du har svært ved at lave takkerne for oven kan man købe overløbskam som man kan lime på.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Jeg kan godt se jeg ikke er helt færdig endnu med selve teknikken, men det er nok meget godt vi får det med ja, så det passer til beboerne.
Til skummer havde jeg tænkt mig at anskaffe mig den fra nedenstående link:
http://saltvandsudstyr.dk/shop/ab-aqua-medic-365p.html
En skummer kan vel aldrig blive for "stor"?

Jeg kan godt se det smarte i den type overløb i snakker om, men for at installere det nu vil det jo kræve at jeg tømmer hele akvariet igen for det første, og for det andet vil jeg ikke rigtig kunne bruge det til senere når/hvis jeg får en ekstern sump.
Den anden metode med et PVC rør hvor vandet løber ned i må vel også fungere fint til at tage overfladen?

Tak for navnene jakobvillien, så er det lidt nemmere at søge på dem/om dem :GO
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Med den skummer er det kun bundvandet du får skummet. Dur ikke, med mindre det er bundet af et overløb.

Hvis du syntes det for besværligt at etablere overløb nu så tænk på alle de problemer du får som følger af ikke at have et overløb - Det kommer aldrig til at virke - du vil kun få problemer !

Pseudo overløb (jeg antager det er det du beskriver med et PVC rør) larmer rigtigt meget da der hele tiden vil blive suget luft med ned - Glem det !

Jeg vil anbefale dig, at du bruger den weekend det tager at tømme, laver overløb, tørre og fylde igen og mens du så gør det - tænker på hvor dejligt det bliver at have et ordentligt saltvandsakvarie - frem for noget hø !
Senest rettet af Hougaard man 23. nov 2009 18:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Ok point taken ;)
Mit 250 liters -nedlagt-
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af verup »

faktisk synes jeg jeg har haft mit 160L til at fungere rimeligt godt med en redsea prizm skummer uden at have overløb da den selv skimmer overflade vandet, men den er dog følsom overfor vand niveau....

men ingen tvivl om et overløb altid er en god ting...
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg kan kun tilstøde mig til det hougaard skriver.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej Niclas,

Hvis du vil forsøge dig med en Rio Nano skummer, så gør det, men hold øje med værdier og skift ofte og så et lavt bioload med koraller en hel del sten og et par enkelte fisk.

Kan godt følge dig i at det er surt at starte forfra, selvom det som Hougaard skriver ikke behøver at tage så lang tid.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Jeg har allerede bestilt noget glas, så overløbet bliver nu på 20x13 og 36,5 cm i højden. Det må være tilstrækkeligt til div. teknik der skal i.

Jeg behøver vel som sådan ikke at starte forfra alligevel, jeg kan jo bevare vandet og stenene i andre baljer imens, og bunddække har jeg alligevel ikke noget af, så det går nok tjep nok alligevel :GO

Rio nano skummeren regner jeg som sagt med bliver skiftet ud snarest ;)
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Super. Kan både anbefale en Berlin Airlift 60 eller 90 afhængig af hvilken du har plads til samt en miniflotor. De kan erhverves for mellem 200 og 300 kroner.

Jeg startede skam også på SU så kender vilkårene ;)

Godt gået at du besluttede dig for overløb. Tror det er gode mål og at du bliver glad for det. :GO
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Ok så gik der en måned, og ovverløbet blev installeret, samt jeg har bestilt et armatur som indeholder 3 x 39 Watt T5 rør, så jeg kunne i princippet køre med 5 af dem hvis jeg viille (dvs. det nye armatur plus mit nuværende DIY-lys), men lad nu det ligge...

Jeg har også fået installeret en Aqua Medic Blue 1000 skummer, så den burde kunne tage hvad der skulle komme af protein.

Jeg har desuden købt lidt fisk og andet efterfølgende, så der nu er følgende i tanken:
2 Amphiprion ocellaris
1 Pterapogon kauderni
1 Zebrasoma flavescens

2 Rødbenet eremitkrebs
2 Dannebrogs rejer
1 Wurdemanni reje
X Turbosnegle

Plus div. koraller der fulgte med nogle af de levende sten, og den der E. glabrescens jeg anskaffede til SRP.

Jeg har iøvrigt tænkt mig at fylde noget fint sand i (Agronite i "sukker" størrelse), som med tiden gerne skulle blive levende.

Mit spørgsmål går egentlig på; skal jeg ændre på noget nu? Min kæreste skylder mig en fisk i julegave, så kan i anbefale noget nu? Det må også gerne være nyttedyr istedet for!
Mit 250 liters -nedlagt-
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"