Hejsa
jeg har et 25l nano hvor jeg havde et par dannebrogs rejer og lidt jps koraller. Det skal lige siges at der er ikke ret stor åbning i top glasset. der sidder monteret
2 stk spot. For at få ekstra cirkulation i vandet sad der en lille pumpe 300 l/t ,bag de levende sten. mit problem var at jeg altid havde meget høj temparatur i akvariet ca 28-29 grader.
dvs at det var svært at holde liv i ret meget på nær mine rejer, de var ret ligeglade. jeg havde altid troet at det vat halogen lamperne der gav den høje tempatatur.
forleden dag tømte jeg akvariet for rejer og de sidste koreller og slukkede den ekstra pumpe bag stenene. der er dog stadig lys over akvariet.
nu har akvariet stået i 4 dage og tempraturen er nu nede på 26 grader. det vil sige at den indvendige pumpe afgav varme til vandet når den kørte og derfor kunne
jeg ikke holde tempraturen nede, viste godt at pumper afgiver varme når de kører men havde ikke forstillet mig at de afgav så meget varme når de sad under vandet.
Er der andre der har erfaringer med dette problem ???
Mvh
Dan
indvendig pumpe afgiver varme
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
Re: indvendig pumpe afgiver varme
på 25 liter kan du godt opnå at få meget varme fra en pumpe eller 2 og hvis de peger mod overfladen
så driver du jo varmen med ned i akvariet selv fra 2 halogen lys a bare 20 watt
mvh per
så driver du jo varmen med ned i akvariet selv fra 2 halogen lys a bare 20 watt
mvh per
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er et kendt fænomen at pumper kan varme ret meget. I hine tider havde jeg nogle store powerheads i mit 576 liters akvarie. Da de blev skiftet med et par Tunze Stream, faldt temperaturen så meget at det var nødvendigt med et varmelegme i sumpen.
man kan også sige at jo billigere et powerhead er, jo mere varme afgiver det. Tunzes Nanostreams afgiver kun ganske lidt varme. Men de er så alt for krafige til dit lille bitte akvarie
man kan også sige at jo billigere et powerhead er, jo mere varme afgiver det. Tunzes Nanostreams afgiver kun ganske lidt varme. Men de er så alt for krafige til dit lille bitte akvarie
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Hvilken pumpe er det af mærke - så kan vi da prøve at regne lidt på dens strøm forbrug vs hvor meget det kan hæve temp i ~20 liter saltvand 

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen