Erfaring med en Sally lightfoot krabbe.
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Midt Jylland
Erfaring med en Sally lightfoot krabbe.
Hej.
Inden for den sidste uge har jeg mistet mindst 2 af mine rejer. Hvad der helt nøjagtigt tager dem ved jeg ikke. Dog læste jeg lige at sally lightfoot krabber (Percnon gibbesi) godt kan finde på at jage rejer! Så tænkte om det kunne være min sally lightfoot krabbe der nu har vokset sig stor nok til at kunne dræbe rejer? Er der andre der har oplevet det samme?
Om dagen sidder den jo nok så fint og guffer alger, men om natten er den ikke til at finde, så aner ikke hvad den laver da.
Mvh.
Jakob
Inden for den sidste uge har jeg mistet mindst 2 af mine rejer. Hvad der helt nøjagtigt tager dem ved jeg ikke. Dog læste jeg lige at sally lightfoot krabber (Percnon gibbesi) godt kan finde på at jage rejer! Så tænkte om det kunne være min sally lightfoot krabbe der nu har vokset sig stor nok til at kunne dræbe rejer? Er der andre der har oplevet det samme?
Om dagen sidder den jo nok så fint og guffer alger, men om natten er den ikke til at finde, så aner ikke hvad den laver da.
Mvh.
Jakob
Mit 120L Juwel Lido:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=26792
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
Re: Erfaring med en Sally lightfoot krabbe.
jeg har også en sally lightfoot, og den laver ikke noget ballade, den sidder som din og guffer alger dagen lang.
jeg tvivler på det er den, nå den nu har alger at spise ? for så længe den har alger, mangler den jo ikke føde.
jeg tvivler på det er den, nå den nu har alger at spise ? for så længe den har alger, mangler den jo ikke føde.
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Er jo rigtigt nok, men kunne være at rejerne smager bedre eller noget. Håber bare ikke at det er den, for så bliver den ikke sjov at skulle fange!Alexcpdk skrev:jeg har også en sally lightfoot, og den laver ikke noget ballade, den sidder som din og guffer alger dagen lang.
Mit 120L Juwel Lido:
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Crown-of-thorns skrev:Er jo rigtigt nok, men kunne være at rejerne smager bedre eller noget. Håber bare ikke at det er den, for så bliver den ikke sjov at skulle fange!Alexcpdk skrev:jeg har også en sally lightfoot, og den laver ikke noget ballade, den sidder som din og guffer alger dagen lang.
tror bestemt heller ikke den er sjov at fange! gad vide hvordan de fanger dem ude i naturen ? må næsten være med en fælde af en art.
Mvh
Alexander
Alexander
- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Alexcpdk skrev:Crown-of-thorns skrev:Er jo rigtigt nok, men kunne være at rejerne smager bedre eller noget. Håber bare ikke at det er den, for så bliver den ikke sjov at skulle fange!Alexcpdk skrev:jeg har også en sally lightfoot, og den laver ikke noget ballade, den sidder som din og guffer alger dagen lang.
tror bestemt heller ikke den er sjov at fange! gad vide hvordan de fanger dem ude i naturen ? må næsten være med en fælde af en art.
Ja, er sørme et godt spørgsmål! Har haft en krabbefælde liggende i akvariet de sidste par nætter (hjemmelavet af en flaske) og der er ikke gået andet end eremitkrabber i den. Tror simpelthen ikke man kan lokke en sally foot der i. Har også svært ved at tro, at det skulle være den der nupper mine rejer.

Mit 120L Juwel Lido:
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Her går min sammen med 6 rejer og har gjort det siden den kom i for 6 måneder siden, så af sammen årsag tror jeg bestemt heller ikke det er den som er synderen. Dertil skal det siges at min krappe efterhånden er blivet ret stor (13-14cm bred) og helt fredelig over for resten af beboerne.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Nu er alle krabber (saa vidt jeg ved) opportunistiske koed aedere saa der er ikke nogle klare "regler" der siger at de ikke vil tage en reje hvis de kan.
Jeg skaffede mig af med min for tre aars tid siden da den fandt ud af at den nemt kunne fange mine firefish hvis den spaerrede udgangen fra den hule de sov i om natten.
Jeg skaffede mig af med min for tre aars tid siden da den fandt ud af at den nemt kunne fange mine firefish hvis den spaerrede udgangen fra den hule de sov i om natten.

- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Mærkeligt, ved sørme ikke om det kan være den... Den er jo godt nok hurtig, men virker meget fredlig og er en pokkers god algespiser.
Hvordan fangede du din Urbansage? (Bare hvis jeg nu beslutter mig for at skille mig af med den)
Hvordan fangede du din Urbansage? (Bare hvis jeg nu beslutter mig for at skille mig af med den)
Mit 120L Juwel Lido:
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Crown-of-thorns skrev:Mærkeligt, ved sørme ikke om det kan være den... Den er jo godt nok hurtig, men virker meget fredlig og er en pokkers god algespiser.
Ved du hvor krabben er fra ?
jeg mener uden at være 100% sikker at Carsten fra decocean sagde at dem fra caribien er mere reef safe som voksne end dem fra indonesien.
men kan selvf. værre forskelligt fra individ til individ.
Mvh
Alexander
Alexander
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Synes det er lidt sjovt. Der meldt ud på nettet flere steder at den kan finde på at tage rejer osv. Men synes generalt vi har en tendens til her på siden med at sige "neeeej da, sådan en har jeg også den gør ingenting" og så er alt i den fineste orden. Hvis det er sådan du har læst den kan finde på at tage dine rejer , jamen så er det jo sådan det er! Ligemeget hvor mange der har gode erfaringer med den. Det samme hører vi tit udmeldt om dværgkejsere, sommerfuglefisk og diverse gylter og koraller
"den har da aldrtig gjort noget" 

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Syntes personlig det er lidt sjovt at du stoler på alt hvad du læser på nettet, her stoler jeg mere på mine og andres erfaringer. Med den holdning behøver vi jo intet forum hvor vi kan dele erfaringer da man jo med meget stor sandsynlighed kan finde svar på alt via nettetBosse skrev:Synes det er lidt sjovt. Der meldt ud på nettet flere steder at den kan finde på at tage rejer osv. Men synes generalt vi har en tendens til her på siden med at sige "neeeej da, sådan en har jeg også den gør ingenting" og så er alt i den fineste orden. Hvis det er sådan du har læst den kan finde på at tage dine rejer , jamen så er det jo sådan det er! Ligemeget hvor mange der har gode erfaringer med den. Det samme hører vi tit udmeldt om dværgkejsere, sommerfuglefisk og diverse gylter og koraller"den har da aldrtig gjort noget"

- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Stoler bestemt ikke på alt hvad jeg læser på nettet, siger bare at synes det er ærgeligt folk ikke altid vil acceptere at nogle dyr rent faktisk ikke er reefsafe, bare fordi naboen har en magen til "der aldrig gør noget". Det var min pointe ikke andet.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Kan jeg ikke huske. Men jeg mener det var i forbindelse med at udskifte alle mine levende sten.Crown-of-thorns skrev:Hvordan fangede du din Urbansage?
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=991661

- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Urban har helt ret, de æder, i trange alge tider, også kød olign.UrbanSage skrev:Nu er alle krabber (saa vidt jeg ved) opportunistiske koed aedere saa der er ikke nogle klare "regler" der siger at de ikke vil tage en reje hvis de kan.

Men sagens kerne ligger nok mere akv størrelsen. Crown har 120L, dvs at en reje kommer hele tiden tæt på krabben.
Og så kan man ikke udelukke at Sally nakker rejen, især hvis rejen er mindre eller lige har skiftet sin skald.
Men har man fx 650L er chancen for de mødes meget mindre + rejen har bedre chancer for at "hoppe" væk.
En anden mulighed ku være det er en Percnon guinotae , de gnasker både alger og kød. De kendes bl.a på de røde øjne.

- Crown-of-thorns
- Foxface
- Reactions:
- 16
Tak for alle svarene!
Ved ikke hvor den er fra, købte den i klovnfisken i forbindelse med deres australien sending.
Er ret sikker på at den enten er en Percnon gibbesi eller en Pernon planissimum, selvom den nederst halvdel af dens øjne er røde, men resten af kroppen ligner mere de to førnævnte arter?
Det med at akvariet er så lille, er nok en meget mulig forklaring. Tror jeg vil skille mig af med den så, men bliver ikke sjovt at fange den, specielt ikke hvis alle stenene skal ud!
Ved ikke hvor den er fra, købte den i klovnfisken i forbindelse med deres australien sending.
Er ret sikker på at den enten er en Percnon gibbesi eller en Pernon planissimum, selvom den nederst halvdel af dens øjne er røde, men resten af kroppen ligner mere de to førnævnte arter?
Det med at akvariet er så lille, er nok en meget mulig forklaring. Tror jeg vil skille mig af med den så, men bliver ikke sjovt at fange den, specielt ikke hvis alle stenene skal ud!

Mit 120L Juwel Lido: