"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

lys krav til 150x50x50

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af verup »

okay jeg tillader mig at genbruge tråden da spørgsmålet er tæt på det oprindelige bare et andet akvarie, målene er nu 150x50x50, jeg er igang med at bygge skabet har indkøbt pumper skummer sump osmolator kalkmikser, mangler bare at bore huller i akvariet lave pvc og lys.... spørgsmålet er så jeg har lyst til at lave udelukkende t5 tror jeg, men kan det lykkes at gøre det med 80w virker som om de er rigtig tæt på 150cm?? kommer vel an på mærke men hvad kan i anbefale har kigget på det giesemann 2x80w byg selv som petsuply har, og så tage 3 af dem eller? kan de være der i breden? hvad kan i anbefale hvor man for nok lys ind over akvariet, har bare ikke penge til et ati powermodule
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af Hougaard »

Gieseman selvbyg er helt fint, dog skal der ligesom laves et skelet de kan sidde på.

p.s. Hvorfor Kalkmikser ?
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af verup »

takker, ved du hvor brede de er?

tænkte det var den simple måde at få tilført noget kalk til vandet, en er ikke sikker.... tror bare det bliver for vildt med reaktor og co2
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af Hougaard »

Reflektoren er 6 cm bred (hvis det ellers er den samme som den jeg har).

Kalkmiksere har mange problemer og de skaber ubalance i værdierne. Man er stort set gået bort fra at bruge dem - nogle bruger dem som supplement til en kalkreaktor.
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: lys krav til 100x60x60

Indlæg af TroJanRds »

leifkrarup skrev:
TroJanRds skrev:gå ud fra du skal bruge 1 w pr liter vand
Sludder!..man kan ikke sige det på den måde. Lyskravet stiger med dybden og ikke pr liter.
Hvis du vil have hele akvariet fuldt oplyst vil et 8x39 w Ati armatur (eller andet kvalitetsarm.) være ideelt. Det bliver svært med kun 1 HQI da lyset så vil være kraftigt i midten og ikke nå ud i kanterne. Jeg har prøvet det og gik over til 8xT5 alternativet havde være 2x250 w HQI og det synes jeg er for dyrt i strøm og pæreskift.
Med 1 HQI vil du kunne have lyskrævende koraller i den centrale del af akvariet....vil du udnytte hele akvariet til disse skal du have 2 HQI eller 8 T5...måske 6 hvis du bygger op på den rigtige måde (stensætning).
JA kloge åger har vi nok af her inde!!!!!

og leif før du hakker ned på folk og siger at tingene ik passer så tag og undersøg hvad vedkommen du hakker ned selv køre med !!!!!
godt nok er det et hjørneakvarie jeg har men da jeg startede mit akvarie hvor der er 50cm vand og 150w hqi hænger 24 cm fra overflade fik jeg afvide på dette forum at 1 w pr liter vand er umiddelbart det man går ud fra ca. og det gjorde jeg og har betydlig vækst af sps i mit akvarie har sågar koraller som har fået skade i andres akvarie der heler ret hurtigt.. og du skal ikke komme og sige det ik er noget med lyset at gøre!!!!!!

pisser mig sku lidt af at man har fået det indtryk at pille andre ned der forsøger at hjælpe herinde :devilish:
uden at vide om de selv har haft held med det !! :shout:

dropper sku snart dette forum for folk kan kun finde ud af at pisse hinanden af herinde !!!

så leif er fandme ik sludder det jeg siger med 1w pr liter vand. for den teori gik jeg ud fra med held !!!!! :devily:

Jan
Senest rettet af TroJanRds man 21. dec 2009 21:03, rettet i alt 1 gang.
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af verup »

super det vil sige jeg burde reelt kunne have 8 rør så... altid rart at kunne udbygge...
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af TroJanRds »

Ps og undskyd verup jeg bruger din tråd til at slippe af med lidt fustrationer over den måde folk hentyder til hvad andre forslåer... :)
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af stefan_sørensen »

mine reflektore er 8cm brede. mine er af "mågevinge" typen.


Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af verup »

okay går ud fra at hougaards reflektorer er fra giesemann, kan du huske hvilket fabrikat dine er? og hvilke er egentligt bedst?
tak for jeres svar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: lys krav til 100x60x60

Indlæg af StarF »

TroJanRds skrev:
leifkrarup skrev:
TroJanRds skrev:gå ud fra du skal bruge 1 w pr liter vand
Sludder!..man kan ikke sige det på den måde. Lyskravet stiger med dybden og ikke pr liter.
Hvis du vil have hele akvariet fuldt oplyst vil et 8x39 w Ati armatur (eller andet kvalitetsarm.) være ideelt. Det bliver svært med kun 1 HQI da lyset så vil være kraftigt i midten og ikke nå ud i kanterne. Jeg har prøvet det og gik over til 8xT5 alternativet havde være 2x250 w HQI og det synes jeg er for dyrt i strøm og pæreskift.
Med 1 HQI vil du kunne have lyskrævende koraller i den centrale del af akvariet....vil du udnytte hele akvariet til disse skal du have 2 HQI eller 8 T5...måske 6 hvis du bygger op på den rigtige måde (stensætning).
JA kloge åger har vi nok af her inde!!!!!

og leif før du hakker ned på folk og siger at tingene ik passer så tag og undersøg hvad vedkommen du hakker ned selv køre med !!!!!
godt nok er det et hjørneakvarie jeg har men da jeg startede mit akvarie hvor der er 50cm vand og 150w hqi hænger 24 cm fra overflade fik jeg afvide på dette forum at 1 w pr liter vand er umiddelbart det man går ud fra ca. og det gjorde jeg og har betydlig vækst af sps i mit akvarie har sågar koraller som har fået skade i andres akvarie der heler ret hurtigt.. og du skal ikke komme og sige det ik er noget med lyset at gøre!!!!!!

pisser mig sku lidt af at man har fået det indtryk at pille andre ned der forsøger at hjælpe herinde :devilish:
uden at vide om de selv har haft held med det !! :shout:

dropper sku snart dette forum for folk kan kun finde ud af at pisse hinanden af herinde !!!

så leif er fandme ik sludder det jeg siger med 1w pr liter vand. for den teori gik jeg ud fra med held !!!!! :devily:

Jan
Hvad med at slappe af? 1w Per litter er forkert, meget forkert. Mit 530l akv har 432w t5 over sig. Og jeg kan holde ALT. Ender jo med det bare er nybegynder der råder nybegynder til at gøre en masse underlige ting. (Dette er set en del her inde)

At koraller heler, kan lige såvel være din vandkemi der er bedre, end lyset.
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: lys krav til 100x60x60

Indlæg af TroJanRds »

StarF skrev:
TroJanRds skrev:
leifkrarup skrev:
TroJanRds skrev:gå ud fra du skal bruge 1 w pr liter vand
Sludder!..man kan ikke sige det på den måde. Lyskravet stiger med dybden og ikke pr liter.
Hvis du vil have hele akvariet fuldt oplyst vil et 8x39 w Ati armatur (eller andet kvalitetsarm.) være ideelt. Det bliver svært med kun 1 HQI da lyset så vil være kraftigt i midten og ikke nå ud i kanterne. Jeg har prøvet det og gik over til 8xT5 alternativet havde være 2x250 w HQI og det synes jeg er for dyrt i strøm og pæreskift.
Med 1 HQI vil du kunne have lyskrævende koraller i den centrale del af akvariet....vil du udnytte hele akvariet til disse skal du have 2 HQI eller 8 T5...måske 6 hvis du bygger op på den rigtige måde (stensætning).
JA kloge åger har vi nok af her inde!!!!!

og leif før du hakker ned på folk og siger at tingene ik passer så tag og undersøg hvad vedkommen du hakker ned selv køre med !!!!!
godt nok er det et hjørneakvarie jeg har men da jeg startede mit akvarie hvor der er 50cm vand og 150w hqi hænger 24 cm fra overflade fik jeg afvide på dette forum at 1 w pr liter vand er umiddelbart det man går ud fra ca. og det gjorde jeg og har betydlig vækst af sps i mit akvarie har sågar koraller som har fået skade i andres akvarie der heler ret hurtigt.. og du skal ikke komme og sige det ik er noget med lyset at gøre!!!!!!

pisser mig sku lidt af at man har fået det indtryk at pille andre ned der forsøger at hjælpe herinde :devilish:
uden at vide om de selv har haft held med det !! :shout:

dropper sku snart dette forum for folk kan kun finde ud af at pisse hinanden af herinde !!!

så leif er fandme ik sludder det jeg siger med 1w pr liter vand. for den teori gik jeg ud fra med held !!!!! :devily:

Jan
Hvad med at slappe af? 1w Per litter er forkert, meget forkert. Mit 530l akv har 432w t5 over sig. Og jeg kan holde ALT. Ender jo med det bare er nybegynder der råder nybegynder til at gøre en masse underlige ting. (Dette er set en del her inde)

At koraller heler, kan lige såvel være din vandkemi der er bedre, end lyset.
ja er vildt meget forkert kan jeg regne ud !! du har jo kun 0.81 w pr l. vand så er 1 w meget forkert kan jeg se. NOT
og så vidt jeg ved skrev jeg "GÅ UD FRA du skal bruge 1w pr L"

så kan absolut ik se hvad der er forkert i at sige det !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! som en tommelfinger regl.

hvordan lyset skal falder osv. er jo ens egen vudering om det skal være med HQI eller kun T5.

og ang helning af koraller så ja er helt sikkert meget med vandets kemi at gøre men lyset og flowet er lige så stor en betydning!

så derfor reager jeg sådan når man ligefrem siger det er sludder det jeg skriver for er det sku da ikke når i selv ligger omkring 1w pr l

:Peace:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af StarF »

Problemet ligger jo i at, det ikke er vandmængden, men dybden der bestemmer hvor kraftigt lyset skal være. 1w lys er jo ikke bare 1w lys. De forskelige kilder, giver forskelige mængder lys kontra watt.

Du kan jo ikke tage et 30 litter akvarie og sætte 3x 10w strømsparende pære op over, og så mene du kan holde koraller.

1w per litter, er en gammel finger regel, der intet har på sig mere. Tværdigmod bør man kigge på dybden af akvariet langt mere!
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af TroJanRds »

StarF skrev:Problemet ligger jo i at, det ikke er vandmængden, men dybden der bestemmer hvor kraftigt lyset skal være. 1w lys er jo ikke bare 1w lys. De forskelige kilder, giver forskelige mængder lys kontra watt.

Du kan jo ikke tage et 30 litter akvarie og sætte 3x 10w strømsparende pære op over, og så mene du kan holde koraller.

1w per litter, er en gammel finger regel, der intet har på sig mere. Tværdigmod bør man kigge på dybden af akvariet langt mere!
ej hold nu der er da ingen der har været inde på energispare pære på noget tidspunkt har hele tiden været snak om t5 og hqi !!! går ud fra man har læst så meget om tingene inden man spørger.
og som elektriker ved jeg da udmærket godt at forskellige kilder giver forskellig lys mængder
og prøv nu at plukke nogle setups ud og regn det ud om ik de fleste uanset om det er hqi eller t5 eller blandet er på ca 1w pr l. hvor det trives optimal
ja selvfølgelig har dybden noget at sige.. en 150w er nok knap så god på 1m dybde men derimod er det da absolut også en dum ide at hive 400w over 50 cm dybde med mindre man sætter lampen i loftet og akvariet på gulvet.
koralerne øverst ville da blive brændt ihjel...

så kan altså slet ik se hvad der er galt i at skrive den tommel reglen om 1w pr l vand med t5/hqi

man må måske ik skrive hvad man selv har gået ud fra herinde uden at få af vide man er fuld af....?

og siger bare til mit forsvar at det ik er sludder det jeg skriver du har jo selv knap 1 w over dit ellers ret imponerene akvarie ik.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg synes 1watt pr. liter reglen er en god lede tråd til de nye i faget så de kan få en fornemmelse af hvad de skal hænge over af lys. men så synes jeg også den stopper der, da der så begynder at spille andre faktore ind, dybten og overflade arealet.
men tror når man nu har fået sat sin balje op og den har nogle normale/standard mål, og man vælger at vil holde SPS og køber lys efter det. så tror jeg at hvis man regner forholdet ud så ligger det nok omkring 1watt pr liter +- 20%

med det mener jeg at man ikke man som udgangs punkt købe sit lys efter tommelfinger reglen, men efter de krav ens akvarie kræver.


Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af Brian »

Formlen må være noget der ligner :

Lystype = (Højde x SPS placering / ønsket vækstrate) / (LPS på bunden ^ 2 + log(ønsket strømudgift)) + sqrt(muslinger * lysflimmer fra HQI)

Eller sagt på en anden måde - der er et utal af faktorer der spiller ind. Jeg giver ikke et dyt for 1 watt pr noget..... :)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: lys krav til 150x50x50

Indlæg af Hougaard »

Brian skrev:log(ønsket strømudgift)
:K :clap: :beer:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"