Overflytning.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Overflytning.

Indlæg af krebs36 »

Hej.
Jeg håber dette er det rette sted at spørge?

Men jeg vil gerne opstarte mit nye/brugte 240L akvarie, og lukke mit RSM.
Jeg skal derfor have flyttet mine sten, koraller og fisk fra mit eksisterende RSM....Ja vel også det eksisterende vand, over i det nye? :)

-Er der nogen der har nogle råd til, hvordan man griber det an.?
-Er der noget man skal gøre først, eller i en bestemt rækkefølge.? Jeg har jo ikke haft det nye oppe og køre endnu.?

Jeg vil jo nok også skulle bruge nogle flere sten, da dem jeg har, nok ikke vil fylde meget.?
-Men kan jeg godt købe lidt flere, hen ad vejen, bare de er indkørte?

-Det ekstra vand, skal vel også først lige "køres" til, ikk? Eller kan man bare overflytte fisk osv. med det samme, eller.???

Men jeg ved ikke hvor, og hvordan jeg skal starte? Så Håber på lidt "opstarts" hjælp fra nogen af jer, Garvede saltvands tosser.....;) :)

Mvh Kim :)
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

ALtså det jeg gjorde da jeg skulle flytte fra 500 til 900 litters var,
Jeg fyldet det 900 l med alm vand og lod det køre med vand i 2 dage for at se om systemet kørte som det skulle.
tømte jeg ca 30 % af vandet af, Så blandede jeg salt i så det fik den rigtig saltbalance, derefter tog jeg alt indholdet fra det gamle akvarie og flyttede over og ca 50% af det "Brugte" vand.
Så længe du ikke tilføre nye sten som ikke er indkørte vill jeg ik mene der sker noget ved at flytte det hele over
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

o.k tak, det lyder jo som noget der er til at have med at gøre. :)
Var bange for man skulle vente længere, og måtte have fisk i "pleje" og den slags. Så tak for din vejledning. :)

Tager også gerne mod flere gode råd, fra andre, hvis der er nogen der kan bidrage med noget.

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

dengang jeg fik fra mit 240 til 490. gemte jeg en del at vandet og smed ellers bare nyt vand i, fiskene og sten over i, sammen med lidt "nye" indkørte sten, og så tilsatte jeg så lidt indkørte ls over et par omgange der efter indtil jeg havde den mængde jeg ville ha. du kan dog forvente lidt alge sjov hver gang du smider nye indkørte ls i.. alt efter hvor lang tur de har haft op til dig self. (mine kom med post dk)
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

o.k :) Tak StarF.
Billede
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

jeg satte mit 325 liters op, vand+salt+sten+bundlag i, lod det køre i ca. 20 dage indtil algerne var godt på returen. Gradvist i løbet af de 20 dage tog jeg lidt sten fra mit eksisterende akvarie og tilførte.
Efter ca. 20 dage tog jeg de resterende sten fra det gamle akvarie + fisk og koraller.

Har ingen dødsfald haft ved den overførsel.
... intet vand i stuen for tiden ...
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Re: Overflytning.

Indlæg af laursen »

Jeg tager lige denne gamle tråd op.

Jeg har idag startet et 430liters med 160liter sump op i dag, det gamle jeg har kørende er et 128liters der har kørt i godt 1½år. Jeg har der udover 30-40kg LS jeg har haft til at køre i 6 måneder i garagen som skal i.
Men jeg har taget nogle af dem op skummet dem sammen til en søjle på på ca 8kg. de er naturligvis døde nu.
Det er jo derfor ikke muligt at putte dem i gradvist da de er limet sammen, søjlen er sat i vandet som det første.

Dvs. at jeg samlet set med de sten fra det gamle akv. har ca. 60kg indkørte LS og 8kg døde

Hvor længe ville i vendte med at flytte indholdet fra det gamle?
af fisk er der en klovn,palet kirug, scopas kirug og en dottybag samt to rejer, en revhummer og en anemone

jeg har ikke så mange koraller mest skiver.
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"