"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

aktivt kul fra koi importen

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

aktivt kul fra koi importen

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg har lige flyttet emnet til dette fora da jeg synes det gør sig bedre her.

jeg har for 2 døgn siden lagt 0,25 liter aktivt kul i 0,5 liter RO vand.
jeg har for taget målingerne med hanna intruments fosfat måler samt RowaPhos testsæt.
(Hanna Phosphate Photometers har et sving på ±0.04 mg/L; ±4% )

mit RO vand målte med hanna instrument 0,02 mg/l før aktivt kul kom i.
med rowa målte jeg mellem 0,008 og 0,015 mg/l.

med hanna intruments målte jeg i dag, 2 døgn efter det blev lagt i blød 0,47mg/l
og med rowa fik jeg en værdi udover skalaen. den går til 0,14 mg/l


Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Musiker »

Giver rigtig god mening.. Der er vist tilsat lidt fosfat absorber i KZ kullet...
Som jeg lige fik nævnt i den anden tråd - Så mener jeg at Hannah ikke måler efter samme skala, men resultaterne her er jo tæt på hinanden..

/Henrik
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg tror godt at det kan passe det med at KZ kullet er tilsat absorber, i hvert fald hvis man kan stole på hvad dette produkt skriver
http://www.seastars.dk/prestashop/produ ... roduct=487

kopier lige det væsentlige:
Mens alle kul indeholder fosfat, uanset falske påstande om det modsatte, har MatrixCarbon det laveste udsivende indhold af fosfat i forhold til alle større kulstof mærker testet.

jeg synes det virker troværdigt, da det er sjællent at nogen firmaer lige frem skriver at der f.eks. rent faktisk er fosfat i deres produkt når de ved at kunderne netop ikke er interesseret i det, men hvem ved, måske er det bare en dygtig sælger :rolleyes:
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af stefan_sørensen »

kunne være jeg lige skulle tilføje at udlånningen af hanna fosfat måleren samt det aktive kul har steen stået for (spdiving) :GO
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
spdiving
Reactions:

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af spdiving »

Godt info du kommer med her. Hvis du har mod på mere har jeg også en sjat KZ kul....hehe

Steen
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Gino »

hmm vil det så sige at aktiv kul forøger
ensfosfat? det er da noget værremøg. så er det jo ikk godt at bruge!

mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Musiker »

Aktivt kul er en fosfat kilde som alt muligt andet i akvarierne.. Ved at lade kullet trække i osmose vand kan man fjerne stort set det al fosfat. Jeg bruger KZ's kul fordi det skulle være rimeligt rent og som sagt indeholde en smule fosfat fjerner..

Fosfat har den egenskab at det "siver" fra et matriale til et andet for at opretholde en balance. Det betyder at hvis du har fosfat i vandet... Bliver det optaget i stenene indtil de indeholder lige så meget fosfat som i vandet.. Hvis du fjerner fosfat fra vandet.. Begynder fosfaten i stenene at sive tilbage..
Derfor kan der gå meget lang tid fra at man begynder og sænke næringsindholdet indtil man kan snakke om at man har et akvarie med ultra lavt næringsindhold...

/Henrik
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Gino »

ok? vil det sige at du lader kullet trække i osmosevand inden det kommer i akvariet? eller bruger det til akvariet?

bruger du kul altid henrik?

mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af StarF »

min erfaring er at aktivt kul fra aquafair ikke indeholder po4 af nogen betydning. har ihvertifalde ikke kunne måle noget, når jeg har haft det lagt i blød i osmose vand.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Gino »

StarF skrev:min erfaring er at aktivt kul fra aquafair ikke indeholder po4 af nogen betydning. har ihvertifalde ikke kunne måle noget, når jeg har haft det lagt i blød i osmose vand.
Gider du forklare mig om du ligger dit kul i osmose vand inden du bruger det til akvariet? hvis ja hvor lang tid ligger du kullet i osmose vandet inden du bruger det i akvariet?


MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Gino »

StarF skrev:min erfaring er at aktivt kul fra aquafair ikke indeholder po4 af nogen betydning. har ihvertifalde ikke kunne måle noget, når jeg har haft det lagt i blød i osmose vand.
Gider du forklare mig om du ligger dit kul i osmose vand inden du bruger det til akvariet? hvis ja hvor lang tid ligger du kullet i osmose vandet inden du bruger det i akvariet?


MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af StarF »

det gjorde jeg i starten, hvis der skulle være po4 osv i det. Gør det ikke mere, nu vasker jeg det bare for brug, og hælder kogende vand ud over.
spdiving
Reactions:

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af spdiving »

Jeg har også altid bare vasket kulet godt og grundigt da der er en masse støv osv. til slut har jeg hældt kogene vand over for at "aktivere" kulet.. Man kan høre kulet sprækker og er langt mere efektivt efter denne tur, er der flere der mener. Brug af varmt vand kan også gøre det.

Steen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Musiker »

Ja jeg bruger altid aktivt kul, men meget lidt af det - 100-200ml til mine 550L Skifter det hver måned.
Jeg hælder altid kogende osmosevand over for at "aktivere" kullet. Men lader det ikke trække i osmosevand inden jeg bruger det.
Med andre mærker end KZ, eller hvis jeg oplevede alger - Ville jeg nok gøre det...
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1298
Tilmeldt: lør 28. mar 2009 09:20
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af stefan_sørensen »

spdiving skrev:Godt info du kommer med her. Hvis du har mod på mere har jeg også en sjat KZ kul....hehe

Steen
jeg vil gerne lave en måling på KZ's kul også, så vil jeg udvide denne tråd. så hvis andre har noget kul af andet fabrikat er de velkommen til at lave nogle målinger på det og lægge det i denne tråd.
bare for at vi skal kunne sammen ligne de forskellige mærker så skal forholdet mellem kul og RO vand nok være det samme. 0,5 liter RO vand til 0,25 liter aktivt kul.
men hvis du er hjemme søndag steen, så kan vi lige snakke nærmere om det der.


Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af Gino »

Ok.. jeg har aldrig vasket mit kul med kogende vand men kun grundigt med koldt! men det vil jeg prøve næste gang:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
spdiving
Reactions:

Re: aktivt kul fra koi importen

Indlæg af spdiving »

Jeg er hjemme søndag.

Gino du kan tydligt høre at kulet sprækker når det kommer under varmt vand..Men om det rent faktisk hjælper noget har ikke set målinger på endnu som bevis. Andet end der er masser af personer der mener det hjælper så det virkker hurtigere.

Steen
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"